През последните 2 седмици тонове произведени във Великобритания свежи продукти бяха конфискувани в пристанищата на държави-членки на Европейския съюз заради липсата на необходимите документи за допускането им на теиторията на общността, пише британският вестник „Таймс”. Британските средства за масова информация съобщават за случаи, в които щетите на износителите от Обединеното кралство достигат стотици хиляди паунда. В един от случаите предприемач трябваше да преглътне загубите от няколко камиона с охладено месо, останали във френското пристанище Кале 3 дни заради забавяне при оформянето на документите. Стоката надхвърляше 100 тона за над 500 хил. паунда. Сега на предприемача ще се наложи да се бръкне и за изхвърлянето на разваленото месо.
Тони Хейл, управителен директор на лондонската компания DH Foods, заяви, че 5 техни контейнера със свежо свинско месо в нидерландското пристанище Ротердам „изгниха напълно”. „Нищо не можем да направим по въпроса. Не можем да го продадем, но дори не можем да го върнем в страната, тъй като нямаме нужните формуляри за целта”, обясни Хейл.
Заради проблемите по границите компаниите за месни продукти са изправени пред „значителни и постоянни загуби на сделки” с ЕС, обявиха от Британската асоциация на месопреработвателите. Преди излизането на Великобритания от ЕС например 44% от доставките на свинско извън страната се изпращаха за общността, като през първите 10 месеца на 2020 г. количеството възлзе на 180 хил. тона.
От асоциацията предупредиха, че макар някои проблеми да се дължат на непознаването на новата система за граничен контрол в търговията с храни и селскостопанска продукция с ЕС, са налице и „сериозни структурни проблеми”, които при това няма да изчезнат от само себе си. „Един от нашите членове съобщи на 11 януари, че 6 негови камиона, пълни с продукция на стойност около 300 хил. паунда, чакат за митническо одобрение за Ирландия. В онзи момент се е наложило единият от камионите да бъде върнат в преработващото предприятие, след като е чакал 5 дни за одобрение. Шофьорите съобщават за големи забавяния, докато изчакват британските митници да обработят документите”, заяви Ник Алън, главен изпълнителен директор на организиацията.
От организацията призоваха действащата във Великобритания система за сертифициране и митническа проверка да бъде цифровизирана, тъй като настоящият хартиен вариант е „реликва от миналия век”. „Тя не е била замислена да се справи с настоящата свързана верига за доставки от типа „точно навреме”, която изградихме през последните 40 години. Ако не бъде бързо пренастроена, тя ще даде началото на срива в търговията с Европа, за която британските компании се бориха толкова упорито”, категоричен е Алън.
От асоциацията предупреждават също, че британските транспортни фирми вече отказват да приемат групови пратки, в които малки количества различни продукти се товарят на един камион. Това осигуряваше възможност за дребни ежедневни доставки на широк кръг скъпи стоки в малки количества за клиенти в ЕС. Правилата задължават митничарите да проверяват етикетите на всеки кашон в пратка с продукти от свинско месо. Това означава всяко пале да бъде разпечатано и разтоварено, за да може да бъдат проверени кашоните в средата му, и допълнително бави преминаването на границите.
Представители на бранша изтъкват, че европейските им клиенти търсят други доставчици, докато износителите са принудени да търпят „катастрофални забавяния при бързо развалящите се продукти”. „Новата митническа система за месните продукти след Брекзит е объркана, тромава и зле прилагана. Ако супермаркетите на континента не получат продуктите в необходимия вид, тази ниша ще бъде просто загубена, тъй като клиентите от ЕС ще се откажат от британските доставчици и ще купуват продуктите от европейските преработватещи предприятия. На наши членове вече бе съобщено от техви клиенти от ЕС, че оттук нататък се ориентират към Испания и Ирландия за покупката на продуктите”, предупреди Алън.
Представители на месния бранш обявиха, че повечето проблеми са свързани със санитарните сертификати за износ, които се изискват за всяка партида поотделно. В сертификатите трябва да бъде вписан кодът на продукта през интернет, след което да бъде разпечатан и подписан от ветеринар. Впоследствие много от сертификатите трябва да се поправят на ръка заради пропуснати данни и всяка промяна трябва да бъде заверена с печат и подпис от ветеринар. Алън заяви, че на някои бланки, които е видял лично, са били направени близо 50 поправки. Според компания за преработка на свинско месо всеки здравен сертификат за износ се нуждае от 12 печата за английския, холандския и френския вариант на документите при износ за Холандия. За товар от 15 тона са били необходими 72 ветеринарни печата. При това липсва електронен вариант и всичко трябва да бъде на хартия.
Особено тежко е положението при свинското месо, като от британската национална асоциация на свиневъдите обявиха, че е налице риск от силен удар по фермите. Изнасяните количества свинско от Великобритания остават под обичайните за този период от годината, а снимките на прекалено усърдни холандски митничари, изземащи сандвичите с шунка на шофьорите на камиони, които пристигат от Обединеното кралство, са само върхът на айсберга, твърдят от асоциацията. Оттам посочват няколко проблема:
1. Чиновниците в британските, френските, холандските и ирландските пристанища подхождат прекалено строго в провелката на документите, които са и прекалено много. Един камион със свинско е останал 20 часа в Кале за проверка и в крайна сметка е бил върнат от германския си клиент заради забавянето на доставката.
2. Допълнителната бюрокрация бави и преработващите компании, като от една от тях посочиха, че са им били необходими 9 часа за попълването на документите само за една пратка за ЕС през миналата седмица.
3. „Евротунел” трябва да обработва по 500 камиона на час, но има възможности за ветеринарна проверка на само 150 камиона. Административните изисквания на митниците натоварват ветеринарите допълнително и разходите за износителите се увеличават.
„Подложени сме на административно претоварваве и то вече се отразява на сегмента на свинското месо. Това донякъде е неизбежна последица от напускането на ЕС – бяхме наясно, че ще има повече бюрокрация, проверки и забавяне. Но има и политически елемент. Защо се проверяват 30% от британските пратки за ЕС? Това е повече от мнозина други. За износители от трети страни за ЕС, например за Нова Зеландия, показателят е само 1%. Ясно е, че Европейската комисия иска да усетим напускането на ЕС колкото се може по-болезнено и с цялата възможна бъркотия, така че надеждата ни нещата да се подобрят е слаба”, даяви главният изпълнителен директор на асоциацията на свиневъдите Зоуи Дейвис.
Според нея проблемите с митниците са принудили някои преработващи компании да отменят част от доставките, като особено тежко е положението при свинете за клане. „На всички отгоре в сегмента на свинското месо се влошава и без това тежкото положение на преработващите предприятия, вече понеслри тежък удар от разпространието на коронавируса и по тази причина неспособни да поемат обичайните количества. Това означава, че свинете остават във фермите доста по-дълго, отколкото биха останали при нормални условия на работа. Ако и търговията влезе в задънена улица, ще станем свидетели на сериозни проблеми в сегмента”, изтъква Дейвис.
В крайна сметка преработващите компании се притесняват да изпращат доставки, които могат да бъдат отказани и върнати заради влошаването на състоянието на продуктите при продължителните забавяния на границата. „Опасенията са, че положението само ще се влошава, тъй като количествата за износ обикновено нарастват през следващите седмици от годината, което ще натовари допълнително и без това зациклилата система. Изглежда, че правителството не смята това за проблем. Ясното послание, което получаваме от нашите преработващи предприятия, е, че има и трябва да бъдат предприети конкретни действия и да се приложи политическа воля за ускоряването на процеса и от двете страни, като се даде по-голям приоритет на развалящите се продукти като свинското”, категорична е директорът на браншовата асоциация.
От организацията подчертават също, че макар британските продукти, изнасяни за ЕС, да са обект на допълнителни проверки, това не се отнася за вноса във Великобритания от ЕС, тъй като системата още не е готова. „Въпреки че това отлагане е удобно за правителството, което иска за гарантира, че рафтовете в магазините няма да опустеят, британските производители са поставени в изключително неизгодно положение и ние не разполагаме със срества да убедим ЕС да променят своята позиция. Правителството обаче трябва да приеме, че сме в положение, което се нуждае от решение, при това бързо”, убедена е Дейвис.
На свой ред британският премиер Борис Джонсън заяви, че разбира „разочарованието на компаниите, опитващи се да изнасят бързо развалящи се продукти за ЕС, и обеща, че всички износители, изпитващи затруднения заради митническите процедури по границите с общността „без да са виновни”, ще получат компенсации. „Съчувствам много и разбирам разочарованието им, коронавирусът също влоши положението, а и търсенето не е такова, каквото бе преди пандемията, и това е един от проблемите, с които се опитваме да се справим. За случаите, когато компаниите са били затруднени при износа не по своя вина, разполагаме с фонд от 23 млн. паунда за изплащане на компенсации”, посочи Джонсън.
През миналата седмица британски превозвачи на морски продукти закараха камионите си пред правителствената резиденция на „Даунинг Стрийт” 10 в Лондон, за да протестират срещу бюрокрацията, довела до спиране на търговията с държавите-членки на ЕС заради забавянията на границата. Към тях се присъединиха и износителите на месо. Те издигнаха лозунги като „Брекзит е кланица” и „Некомпетентното правителство унищожава отрасъла на морските продукти”. Тогава лондонската полиция задържа няколко десетки от протестиращите.