Недостатъчното предлагане на растителни масла през първата половина на 2021 г. и възстановяването на търсенето ще определят развитието на пазара за тези стоки през 2021 г., сочи последната прогноза на световния информационен лидер в бранша S&P Global Platts. Предлагането на слънчогледово олио през първата половина на годината ще бъде ограничено заради относително слабите реколти от слънчоглед през сезон 2020-2021 г. сред основните производители в Черноморския регион и особено в Русия, Украйна, Румъния, България и Молдова на фона на сушата през вегетационния период, довела до по-ниски от очакванията на пазара добиви и съдържание на масло в семената. Положението с настоящото свито предлагане ще се задълбочи допълнително заради решението на Русия да повиши таксата върху вноса на слънчогледа до 30% от 9 януари до 30 юни. Решението бе взето след увеличаването на натиска от руския преработващ бранш за сдържане на ръста на цените и за осигуряване на достатъчни количества за преработващите предприятия. Турция, която е основният клиент за руския слънчоглед и съответно най-пострадала от решението за повишаването на таксата върху износа от Русия, възнамерява да увеличи вноса на олио през 2021 г. Тя понижи митото върху вноса на слънчогледово олио до 3% от доскорошнит 36% до 30 юни 2021 г.
Цените на слънчогледа и слънчогледовото масло в черноморския регион отстъпиха от пиковите стойности
Това положение с предлагането ще се запази през първата половина на 2021 г. заедно с високите цени на растителните масла. Сеитбата на слънчогледа за новата реколта в Черноморския регион започва в ранната пролет и високите цени на маслодайната култура, достигнати през 2020 г., вероятно ще стимулират фермерите да разширят засетите площи.
Очаква се обаче възстановяване на търсенето с подновяването на икономическия растеж в целия свят след преодоляване на кризата, предизвикана от разпространението на коронавируса. Евентуалното отваряне на хотелите, ресторантите и заведенията за обществено хранене като цяло ще стимулира търсенето на олио. Това означава, че успехът на програмите за ваксиниране срещу коронавируса в световен мащаб ще бъде определящият фактор за възстановяване на потреблението на растителните масла изобщо.
В крайна сметка обаче цените на олиото ще се конкурират с тези на соевото масло и търговците ще следят внимателно за разликата. Доставките от новата реколта от соя в Бразилия и Аржентина ще започнат през първото тримесечие на 2021 г. и ще продължат и през второто, което ще окаже натиск и върху цените на соевото масло. За да остане конкурентно на соевото, на слънчогледовото може да се наложи да поевтинее.
Метеорологичното явления Ла Ниня обаче предизвиква суша в Южна Америка, от която соевата реколта там може да пострада сериозно, особено през първото тримесечие на 2021 г. Същата Ла Ниня пък осигурява проливни дъждове в Малайзия и Индонезия. Вследствие на това се стигна до проблеми с транспортирането на продукцията през втората половина на 2020 г., но може да осигури чудесни условия за реколтата през 2021 г. „Това ще облагодетелства производството на палмово масло за сметка на дъждовете, торовете и връщането на чуждестранните работници”, твърди Анилкумар Багани, ръководител на отдела за проучвания в индийската компания за търговия и консултантски услуги в областта на растителните масла Sunvin Group.
Продължителният период на ниски цени на палмовото масло остави производителите в Малайзия и Индонезия през 2020 г. без достатъчно средства за торове, които и без друго оскъпяват производството. Настоящите високи цени, които се очаква да се задържат и през първото тримесечие на 2021 г., ще осигурят необходимите средства. Освен това липсата на чуждестранните работници заради ограниченията, наложени за борба с разпространението на коронавируса, сви производството на палмово масло през 2020 г. С овладяването на пандемията тенденцията може да се обърне, още повече, че ще сестигне до пълноценната работа на заведенията за обществено хранене, където палмовото масло е предпочитано.
През четвърттоо тримесечие на 2020 г. Индия понижи митото върху вноса на палмово масло до 27,5% от дотогавашните 37,5% и това води до ръст на доставките на нерафинирано палмово масло. Очаква се това положение да се запази и през първото тримесечие на 2021 г., тъй като конкурентоспособността на продукта е нараснала. От друга страна повишаването на таксата върху износа на нерафинирано палмово масло от Индонезия през четвъртото тримесечие на 2020 г. показва нейния ангажимент към производителите на биогорива. Тези действия вече са отразени в цените и ще продължат да играят своята роля в поддържането им.
От S&P Global Platts очакват, че при рапицата засетите площи за реколтата в ЕС през 2021 г. ще останат без промяна въпреки високите цени на маслодайната култура. Спадът на производството през последните години и поскъпването на маслодайните култури вдигнаха цената и на рапицата, но неблагоприятните метеорологични условия и особено сушата в част от страните-производителки отказва фермерите от засяването ѝ. Според френската компания за пазарни анализи и прогнози Strategie Grains рапица в ЕС ще бъде засята на 5,45 млн. хектара при 5,47 млн. хектара през миналия сезон. Показателят обаче е с 13% под средния за последните 5 години.