През есента на миналата година гръмна положителната новина, че Китай е одобрил 14 български мандри, които могат да изнесат млечни продукти за огромния източен пазар. Дали заради пандемията от Ковид, или поради невъзможността на родния бизнес да осигури големи партиди от тези продукти, защото дистрибуторските вериги в Китай го изискват, но през 2020 година министерството на земеделието е отчело нулев износ на млечни продукти за този пазар, съобщиха за Синор.бг от ведомството.
Очевидно, че браншовите организации на млекопреработвателите тепърва ще търсят причините за липсата на пробив на китайския пазар, съобщиха експерти. Подобно на търговията със САЩ и при Китай е важно да се разчита на сигурно експортно застраховане, както и на обща търговска марка, чрез която отделните мандри биха могли да представят българското сирене и мляко в далечните територии.
В същото време обаче в общия експорт на селскостопански стоки за Китай страната ни успява да постигне двоен ръст тази година, като най-голям принос за това имат царевицата, слънчогледът и слънчогледово масло. По данни на агроминистерството през първите девет месеца на 2020 г. са изнесени аграрни стоки за Китай на стойност 39,3 млн. евро, така че независимо от карантината и затворените пазари страната ни отчита успех при „утъпканите пътеки” с износа на маслодайни, зърнени култури и олио. Прогнозите на министерството на земеделието за експорта на селскостопански стоки за Китай са за продължаваж ръст, като бъдат включени и други продукти.
Млекопреработвателите с отчаян призив за подкрепа в условията на криза
Извън провала за Китай останалият експорт на млечни продукти през тази година отчита дори лек ръст, съобщиха от министерството на земеделието. За държавите в Евросъюз в периода януари - август 2020 г. сме реализирали млечни продукти за близо 77 млн. евро, което е с 4,6% повече на годишна база. Сходно увеличение – с 4,9%, се наблюдава при стойността на млечните продукти, изнесени за страни извън ЕС в рамките на първите девет месеца на 2020 г.
Традиционно определящата група продукти за българския износ на млечни продукти са сирената. Те формират около 75% - 80% от общата стойност на изнесените млечни продукти за всички страни и над 90% от тази за страни извън ЕС.
През първите осем месеца на 2020 г. общият износ на сирена и извара нараства с 6,2% спрямо същия период на 2019 г. като количество (до 15,8 хил. тона) и с 9,2% в стойностно изражение.
Общото количество млечни продукти, изнесено за трети страни през периода януари – септември 2020 г., е 5,3 хил. тона, от които 4,7 хил. тона сирена и извара. Експортът на сирена и извара за трети страни е с 1,8% повече на годишна база като количество и с 8% в стойностно изражение.
Виното е вторият силно засегнат продукт от кризата с разпространение на COVID-19 в световен мащаб, тъй като спадът на търсенето от заведенията и хотелите не може да бъде компенсиран от увеличение на потреблението в домашни условия, посочиха още от министерството на земеделието.
Общо експортираното количество вино за всички страни за периода януари – август 2020 г. е 14,6 хил. тона – с 10,5% по-малко на годишна база. През първите девет месеца на 2020 г. България е изнесла едва 84 тона вино за Китай, при 363,3 тона за същия период на 2019 г. Намалението на износа на вино за други страни е по-умерено.