Европейската комисия препоръча на държавите членки да не предоставят финансова подкрепа на офшорни дружества, които „имат връзки с държави, включени в списъка на ЕС с юрисдикциите, неоказващи съдействие за данъчни цели”, съобщиха от пресцентъра на ЕК. Ограничения следва да се прилагат и за дружества, които са били осъдени за тежки финансови престъпления, сред които наред с другото има финансови измами, корупция, неплащане на данъчни и на социалноосигурителни задължения.
Целта е субсидирането от еврофондовете да премине на ново ниво, като държавите членки тотално отрежат от подпомагане за фирмите-нарушители, които злоупотребяват с публични средства. Като координират ограниченията за финансова подкрепа, държавите членки ще предотвратят също появата на дисбаланси и нарушения в рамките на единния пазар, се посочва в мотивите.
Според изпълнителния заместник-председател на Европейската комисия Маргрете Вестегер, която отговаря за политиката в областта на конкуренцията, „ЕС се намира в безпрецедентна ситуация, при която огромни суми държавна помощ се предоставят на предприятията в контекста на пандемията от коронавирус. В този контекст особено, е недопустимо дружества, получаващи публична подкрепа, да участват в практики за избягване на данъци, включващи данъчни убежища. Това би представлявало злоупотреба с националните бюджети и бюджета на ЕС в ущърб на данъкоплатците и системите за социална сигурност. С държавите членки искаме да гарантираме, че това явление ще бъде избегнато”.
Държавите членки трябва да решат дали желаят да предоставят финансова подкрепа и да замислят мерки, съобразени със своите цели на политиката и с правилата на ЕС, в това число правилата за държавна помощ. Поради пандемията от коронавирус бяха необходими безпрецедентни усилия както на национално равнище, така и на равнище ЕС, за подпомагането на икономиките на държавите членки и тяхното възстановяване да бъде улеснено. Това включва значителна финансова подкрепа за осигуряване на ликвидност и капитал за дружествата, спасяване на работни места, съхраняване на веригите на доставки и улесняване на научноизследователската и развойната дейност.
В този контекст няколко държави членки са изразили готовността си да приемат правила, ограничаващи достъпа до такава подкрепа за дружества, прибягващи до практики за избягване на данъци, включително данъчни убежища, или за дружества, които са били осъдени за финансови престъпления. Въпросните държави членки са поискали от Комисията насоки относно най-добрите начини, по които да се справят с този проблем.
Целта на днешната препоръка е да се предостави на държавите членки модел, съобразен със законодателството на ЕС, за това как да бъде предотвратено използването на публична подкрепа за схеми за данъчни измами, отклонение от данъчно облагане, избягване на данъци, изпиране на пари и финансиране на тероризма.
По-специално, не трябва да се предоставя публична подкрепа на дружествата, имащи връзки с юрисдикциите, които са включени в списъка на ЕС с юрисдикциите, неоказващи съдействие за данъчни цели (например ако дадено дружество е местно лице за данъчни цели в такава юрисдикция). Ако държавите членки решат да въведат такива разпоредби в своето национално законодателство, Комисията им препоръчва да бъдат включени определен брой условия, с които да обвържат отпускането на финансова помощ.
Списъкът на ЕС с юрисдикциите, неоказващи съдействие за данъчни цел, е най-добрата основа за прилагането на такива ограничения, тъй като ще даде възможност на всички държави членки да действат последователно и ще предотврати приемането на индивидуални мерки, които могат да нарушат правото на ЕС. Използването на този списък за прилагането на ограниченията ще създаде също повече яснота и сигурност за предприятията.
В същото време Комисията е готова да обсъди с държавите членки техните конкретни планове, целящи да гарантират, че предоставянето на държавна помощ, по-специално под формата на рекапитализации, следва да бъде ограничено до предприятията, които плащат своя справедлив дял данъци.
Освен това Комисията препоръчва да бъдат предвидени изключения от тези ограничения, които да се прилагат при строги условия, за да се защитят честните данъкоплатци. Дори и да има връзки юрисдикции, включени в списъка на ЕС с юрисдикциите, неоказващи съдействие за данъчни цели, едно дружество следва да може да получи достъп до финансова подкрепа при определени обстоятелства. Такъв може да бъде например случаят, ако то може да докаже, че е платило подходящ данък в държавата членка за определен период от време (например през последните три години) или ако действително развива стопанска дейност в държава от списъка.
На държавите членки се препоръчва да въведат подходящи санкции, за да накарат кандидатите да не предоставят невярна или неточна информация.
Държавите членки следва също така да се споразумеят за разумни изисквания, които дружествата трябва спазват, за да докажат, че нямат връзка с юрисдикция, включена в списъка на ЕС с юрисдикциите, неоказващи съдействие за данъчни цели. С цел да се помогне на държавите членки в тази област в препоръката се предлагат принципи.
Накрая, държавите членки следва да информират Комисията за мерките, които ще въведат, за да се съобразят с днешната препоръка, в съответствие с принципите на ЕС за добро управление.
В срок от три години Еврокомисията ще публикува доклад за въздействието на тази препоръки.