По повод насоките за кандидатстване по подмярка 16.1. „Подкрепа за сформиране и функциониране на оперативни групи в рамките на Европейското партньорство за иновации ЕПИ“, които са качени за обсъждане на страницата на министерството на земеделието, от Института за агростратегии и иновации предупреждават за съществено противоречие между предложения текст и Програмата за развитие на селските райони (ПРСР).
Според селската програма в оперативните групи задължителният участник е само земеделският производител, а всички останали се присъединяват към него, така че да се реализира иновативният проект за неговото стопанство. В насоките за подмярка 16,1 обаче това е променено, като към фермера се добавя още един задължителен участник. И това е представител от научните институти.
„Въвеждането в текста на Насоки за кандидатстване на изисквания, които противоречат на ПРСР 2014-2020 г., може да доведе до обявяване на цялата процедура по подбор за недействителна. Освен това, така въведено, новото ограничение поставя под въпрос адекватното прилагане на вече одобрените от Комитета по наблюдение на ПРСР 2014-2020 г. критерии за оценка“, коментират от института.
В проекта на Насоки липсва определение и за това що е интерактивен/ иновативен подход. Включването на това определение/дефиниция е изключително важно предвид факта, че от оперативните групи, кандидатстващи за финансиране по подмярка 16.1, се очаква да представят план за действие (Приложение 4), където трябва да се опишат "подход и метод на изпълнение, които ще използват за всяка фаза /етап на проекта". А според точка 15 от Условията за кандидатстване, приоритет ще се дава на иновативни проекти, които прилагат интерактивен подход. Никъде обаче в Условията за кандидатстване не се посочва какво всъщност представлява този подход.
По точка 11.1.9. заложените изисквания разширяване на оперативната група да бъде обявявано предварително, като и това разширяване да бъде свързано само с увеличаване на броя на членовете земеделски производители противоречи на ПРСР 2014-2020 г. и следва да отпадне. Много трудно може на етап кандидатстване да бъде установено дали в процеса на изпълнение на проекта оперативната група ще има нужда от включване на нови членове, както и от вида на тези членове. Поставянето на ограничения относно разширяването на състава на оперативната група може да доведе до неуспешното прилагане на мярката.
По точка 11.2.5 експертите обръщат внимание на факта, че съгласно съдебната практика на Европейския съд в Люксембург по прилагането на чл.60 от Регламент 1306/2013 г. всяка държава членка следва сама да определи какво представлява „изкуствено създадено условие”. При това положение следва или да се определи какво е „изкуствено създадено условие” или тази точка да отпадне.
По точка 14.1.4 предлагаме размера на преките разходи, необходими за изпълнение на иновативния проект да бъдат ограничени до 20 на сто от максималния размер на общите допустими разходи за един проект, определени в т.9.1.
По т. 14.2.9 предложението е да отпадне ограничението от 2 на сто от разходите. Определянето на подобни лимити, които в зависимост от вида иновация могат да се окажат крайно недостатъчни, ще възпрепятстват оперативните групи да постигат един от очакваните резултати от подпомагането по подмярката, свързан с ускоряването на трансфера на знания и иновации в практиката, се посочва в мотивите.
В Условията за кандидатстване е заложен лимит за разходите от Група 2, насочени към разпространение на резултатите от проекта, съгласно описаните в проектното предложение форми и методи, в размер до 2 на сто от размера на допустимите разходи по проекта в комбинация с определянето на максимални стойности за отделните видове разходи, определени в приложение към Условията за кандидатстване.
Определянето на подобни лимити в комбинация би възпрепятствал оперативните групи да постигат един от очакваните резултати от подпомагането по подмярката, свързан с ускоряването на трансфера на знания и иновации в практиката. Също така постигането на този резултат е пряко обвързан с един от задължителните елементи на подпомагането в рамките на ЕПИ, които се поставят в Регламента и са свързани с популяризиране и разпространение на резултатите от проекта, което не може да бъде постигнато при определението на заложените лимити, вземайки предвид пазарните цени на дейностите, попадащи в тази категория разходи.
Предлагаме разходите по т. 2, буква „и“ от Раздел 14.1 „Допустими разходи“ да бъдат определяни на годишна база в зависимост от продължителността на проекта на оперативната група, като същите да са в размер до 5 (10) на сто от размера на общите допустими разходи по проекта, за всяка една година от изпълнението на проекта. По този начин ще се гарантират условия за реално популяризиране и информираност на обществото за дейностите и резултатите по проекта.
По точка 14.2.23 и т.14.2.24 не са ясни регламентациите - в кои случаи следва да се прилагат процедурите по Закона за обществените поръчки и в кои случаи процедурите по ПМС 160.
По точка 14.3.13 следва да се уточни по какъв начин ще се установява пазарната стойност на разходите за компютърен софтуер.