На 20 юни вицепремиерът Томислав Дончев ще обяви резултатите от внезапните проверки в избрани от него институции, за да установи доколко чиновниците са в услуга на клиентите. Причина за инспекциите са „постъпили сигнали за проблеми при административното обслужване на гражданите и бизнеса“. Затова Дончев разпоредил да се изпратят „тайни клиенти в отделни институции, които да осъществят обективен външен контрол върху начина, по който се предоставят услугите“.
В обхвата на наблюдението са включени общо 13 централни и местни администрации и 15 конкретни услуги, по които са предвидени мерки за намаляване на регулаторната тежест.
Фокусът е върху често предоставяни услуги, за които в решенията на правителството са предвидени действия за намаляване на административната тежест – издаване на шофьорско свидетелство, винетни стикери, отпускане на еднократна помощ при раждане на дете, издаване на картографски и кадастрални скици, удостоверения за характеристиката на земеделската земя, на виза за проектиране, заверка с APOSTILLE на документи, издадени от кметове и общински администрации.
Представените доклади от проверките показват, че на много места все още не са изпълнени законови задължения на администрацията, не са променени процедурите и образците на документите и не са приложени приетите облекчения за гражданите и бизнеса.
“Вчера изпратих писма до проверените администрации, в които им давам срок до един месец за да отстранят всички констатирани проблеми и да ми докладват какво е свършено. Предстоят нови проверки“, заяви заместник министър- председателят Томислав Дончев, съобщиха от пресцентъра на МС.
Също на 20 юни ще бъдат оповестени и новите, хармонизирани с европейската практика, задължителни стандарти за качествено административно обслужване на гражданите и бизнеса, които се разработват в рамките на проект с европейско финансиране от администрацията на Министерския съвет.
Те включват местоположение на звеното за административно обслужване, осигуряване на паркинг за достъп, система за управление на чакащи клиенти, задължителен брой на гишетата, дистанционно обслужване на потребители със специфични нужди, стандарт за предоставяне на указателна информация за предоставяните услуги и за намаляване на броя на изискваните от потребителите документи. Сред целите на проекта е модернизирането на каналите за изследване на удовлетвореността на потребителите и пилотно създаване на актуализирана Харта на клиента.