За 15 години фермерите се наслушаха на празни обещания как държавните институции щели да спрат дъмпинга на оранжерийни зеленчуци по пазарите през пролетта и след като това не се случи, те поеха защитата в свои ръце. От миналата година родните зеленчукопроизводители прилагат нова стратегия, с която да спечелят потребителите, а именно да отглеждат розови сортове домати вместо червените, които основно се внасят от Полша, Македония, Турция и Гърция, посочи за Синор.БГ Атанас Кунчев, изпълнителен директор на Българската асоциация на производителите на оранжерийна продукция.
Розовият домат се отличава с добрия си вкус, но има един недостатък – по-нетраен е от червените сортове, затова и търговците избягват да го внасят, което пък е предимство за българските градинари, защото могат да осигурят необходимите количества за вътрешния пазар, посочи Кунчев.
От близо месец в големите търговски вериги се продават български розови домати, които са заложени в оранжериите още от януари т. г. Някои производители отглеждат и червени сортове, които също се отличават с добрия си вкус, затова и призивът "купувайте българското" става все по-актуален.
„Проблемът при розовите домати обаче е, че добивите при тях са по-малки от тези на червените сортове, което и леко ги оскъпява. Но пък българските потребители могат да са сигурни, че не купуват безвкусна продукция от Европа“, коментира още производителят. На едро килограм розови домати се изкупуват от оранжериите по 1,70-2 лева. В търговските вериги се предлагат между 2,90 и 3,20, а в малките магазинчета цените понякога достигат и до 4-5 лева, в зависимост от търговския вид на зеленчуците.
Самите търговци също се убедиха, че потребителите у нас вече не посягат към твърдите и безвкусни домати от Полша или Испания, с които бяха пълни складовете им допреди 2-3 години. Именно затова и те започнаха да стимулират българското производство, тъй като пазарът не търпи празно място. Затова прилагат програми за консултиране на стопаните при въвеждането на стандарта GLOBAL.G.A.P – важна стъпка за по-лесен достъп на фермерите до търговските вериги.
„Заради ниското ДДС на храните в Европа и поради по-високите субсидии вносът от съседните държави и от ЕС продължава да подбива българското градинарство“, посочи още Кунчев. Той припомни исканията на родния бизнес за коренна промяна в контрола при отпускането на субсидиите по обвързаната подкрепа, което доведе и до протестите, организирани от оранжерийните производители и биофермери пред великденските празници.
Браншовиците са категорични, че след 20 години цялото производство на зеленчуци в страната ще бъде оранжерийно, затова и бизнесът настоява за стратегия, насочена към стимулиране на това производство. Пример в това отношение са Румъния и Русия, които инвестират огромни средства в създаването на оранжерийни площи. Целта на румънците са до десетина години изцяло да покрият потребностите на вътрешния пазар с оранжерийна продукция. На фона на тази конкуренция е необяснимо защо родната администрация загърбва този бизнес, след като с решението си от миналата година отряза бюджета по обвързаната подкрепа за оранжерийно производство с над 1,2 млн. лв.