Качествена селекция от 20 вина на италианските изби Terra Bianca и Tenuta Guida пуска на българския пазар от средата на януари 2019 г. сръбската компания VinItaly Group. Информацията е обявена по време на дегустация в столичния хотел “Балкан” пред повече от 100 представители на дистрибутори, вериги магазини, заведения и медии у нас. Акцент на събитието беше представянето на сомелиера на 2018 година Стойчо Стойчев, който изпробва качествата на четири от вината на двете италиански изби. Той определи бялото Moscato d'Asti на избата Terra Bianca като „леко, приятно, тропическо вино, типично за областта Пиемонт с 5% алкохолен градус“.
Семейната изба Terra Bianca е основана в началото на миналия век, каза Андреа Алписте, който е четвърто поколение винар. Отглеждат основно мускат, но също така и совиньон, фаворит, долчето и шардоне, а след две години ще получат първата реколта и от черно пино. Позиционират се в средно-високия сегмент на пазара. Преди две години получават отлична рецензия от известния американски винен критик Джеймс Саклинг, който дал 90 от 100 възможни точки за тяхното червено Долчето д‘Алба, а сега очакват добри рецензии и за миналогодишните си бели вина.
Избата Tenuta Guida е създадена през 1996 г. и също е семейна – всеки от тримата братя се занимава с определен сектор от производството. Стефано Гуида отговаря за лозарството, производството на вино и експорта, а братята му се занимават с дистрибуцията на готовата продукция по ресторантите в Италия. Намираме се между две реки и климатът е по-различен при нас – северен вятър от Триест и топъл адриатически въздух, заради който се усеща вкусът на морето във виното, обяснява Стефано Гуида. Влажността е голяма, земята е глинена и това ограничава добива до около 7 тона от хектар – за сравнение от някои сортове получават по 13 тона от хектар, но пък за сметка на това качеството е високо. Отглеждат 13 сорта грозде и непрекъснато реинвестират в нови методи на отглеждане на нови лозя, за да подобряват производството и да е максимално екологосъобразно. Присъствието им в чужбина засега е скромно, продават основно в Италия. Намират се в средния сегмент на пазара и 90% от продуктите им се предлагат в заведенията и на частни лица.
Гостите на събитието имаха възможност да опитат не само италианските вина, а и останалите общо около 250 продукта от брандовете Knjaz Miloš, Banini, Jaffa и Bambi, които също ще бъдат продавани у нас. „Искам и вие лично да се убедите в техните вкусови качества като мен. Те са без изкуствени оцветители и добавки, и са подходящи за всяка възраст“, каза Марко Шовлянски от VinItaly Group. Той добави още, че планира да изнася и български продукти в чужбина.