Протестите на „жълтите жилетки” и причиненото от тях нарушаване на нормалния ритъм на живот във Франция нанесоха загуби от над 13 млрд. евро на местните фермери и търговци, обявиха от френската Национална асоциация на компаниите от сектора на селското стопанство и храните, цитирани от ТАСС.
„Блокирането на пътищата и останалите акции на протестиращите „жълти жилетки” през последните 3 седмици поставя под заплаха дори оцеляването на предприятията от бранша. И това се случва при подготовката за коледните и новогодишните празници, които обикновено ни осигуряват не по-малко от 20% от оборотния капитал”, обясни говорител на асоциацията. По думите му това „вече доведе до изключително тежки последици – към момента продукция за много милиарди евро се оказа негодна за реализация”. „Общият размер на финансовите загуби може да достигне 13,5 млрд. евро, като ще засегне основно дребните и средни предприятия от бранша”, добави той.
Данни на асоциацията сочат, че щетите са следствие от „дезорганизацията на производството, довела до техническа безработица”. Стигнало се е и до „пълно прекъсване на връзките с търговските вериги” – отказани са били поръчки, а някои от големите супермаркети вече са потърсили компенсации за недоставените стоки или за значителното закъснение при получаването им. Сериозно е пострадал и износът на продукти за чужбина.
„Искаме френските власти да вземат мерки за колкото се може по-бързото прекратяване на блокирането на пътища, предприятия и магазини. Необходимо е също събитията в страната да бъдат квалифицирани като „извънредни обстоятелства”, за да се попречи на начисляването на глоби от клиентите на предприятията и компаниите от селското стопанство и храните. Секторът ни е в опасност и някои предприятия вече не са в състояние както да произвеждат продуктите си, така и да извършват доставките им”, изтъкват от организацията.
Протестите доведоха и до неочакван страничен ефект – промяна в навиците на потребителите в страната, които увеличиха покупките онлайн, за да избегнат загубата на време в задръстванията, съобщи френският ежедневник „Пари Мач”. Проучване на местните компании за пазарни анализи Perifem и Opinionway, публикувано през този месец, сочи, че 56% от французите над 18-годишна възраст са променили навиците си за пазариване по Коледа или възнамеряват да го направят именно заради „жълтите жилетки”. На „черния петък” 43% от жителите на страната са предпочели да пазаруват онлайн, вместо да обикалят магазините, а 30% са заявили, че не влизат толкова често в търговските обекти напоследък заради блокираните улици. За 29% от запитаните спадът е обусловен от страха да не попаднат в обсега на сблъсъците между силите на реда и протестиращите.