Възможно е пчеларите да бъдат подпомогнати по схемата „де минимис”, след като се направи анализ, който да докаже твърденията им за намалено производство на мед най-вече заради климатичните условия тази година, заяви министърът на земеделието Румен Порожанов при официалното откриване на „Деня на българския производител”, част от кампанията на министерството “Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти!”, в магазин на търговската верига „Метро“ в София, съобщиха от пресцентъра на МЗХГ.
Порожанов изтъкна, че съществува разминаване в представените данни за смъртност при пчелите от Българската агенция по безопасност на храните и тези на пчеларите. “Имаше среща при заместник-министър Янко Иванов и по данни от агенцията по храните смъртността съвсем не е 30%, както обявяват пчеларите, а тя клони към нулата. Или по някакви причини пчеларите не обявяват всички смъртни случаи”, каза той. Очевидно министърът не е запознат с изтъкваните от пчеларите причини да не декларират смъртността – огромната бюрокрация в земеделските служби по места и допълнителните разходи, които им се налага да поемат за целта, за което СинорБГ вече писа.
Порожанов обаче съобщи, че е възложил да бъде направен анализ на добитото количество мед през 2018 г., тъй като през 2017 г. е отчетен спад в производството му. „Ако този анализ установи, че по-малкото количество мед влошава до критично ниво финансовото състояние на пчеларите, ще им бъде предоставена единствената законово възможна помощ по схемата „де минимис“, обясни той.
Порожанов подчерта още, че в сектор „Пчеларство“ са предприети редица мерки за стабилизиране, като една от тях е забраната за използването на неоникотиноиди, увеличаващи смъртността при пчелите. Той добави, че е необходим стриктен контрол за спазването на ограниченията.
Инициативата “Ден на българския производител” се проведе днес в 2 от големите търговски вериги у нас. На събитието “Метро” представи обновения си щанд за пчелни продукти, на който се предлагат 52 асортимента български мед. “От 2 години разработваме програмата „Отгледано с грижа в България”, за да можем да подкрепяме българските производители в създаването на продукти, които запазват автентичния български вкус. Днес съм много щастлив, че програмата се развива устойчиво и в нея участват 300 български земеделски производители с над 500 продукта. Ако търговските вериги се конкурираме в това да подкрепяме местните производители и фермери, това ще е най-полезната конкуренция за страната”, заяви Атила Йенисен, главен изпълнителен директор на “Метро България”.
По-късно през деня Порожанов участва в откриването на магазин на “Билла” в Пловдив, където беше представена и новата продуктова линия на веригата - „Българска ферма“. Той бе категоричен, че е важно да се запази качеството на храните, които се предлагат на българските потребители, и да се утвърждават прекрасните вкусови качества на родните продукти. „През последните три години българските производители на месо произвеждат над 210 хил. тона годишно, като през тази година се очаква количеството да бъде по-голямо“, посочи министърът.
Кампания „Българска ферма“ ще предлага в магазините само прясно необработвано свинско месо, незамразено, единствено от български производители, а скоро се очаква появата и на пилешки пресни меса под същата марка, обяви управителят на „Билла“-България Бойко Сачански.