Почти всички браншови съюзи от хранително-вкусовата промишленост настояват за среща с финансовия министър Владислав Горанов по повод ново изискване за предварителна електронна регистрация на така наречените рискови товари, ако доставките надхвърлят 3,5 тона. Става въпрос за превоз на живи животни, плодове, зеленчуци или преработени продукти от тях, при които лесно могат да се прилагат схеми за източване на ДДС. С промени в Закона за данъчно осигурителния процесуален кодекс ЗДОПК финансистите предлагат фермери или преработвателите да извършват подобна регистрация в Националната агенция по приходите НАП 7 дни преди стоката да бъде доставена в търговската мрежа.
Целта на тези промени е НАП да има точна представа за реалните превози с рисковите стоки, при които най-често се извършват превози с фалшиви фактури, се посочва в мотивите към закона, приет на този етап от правителството.
Пред Синор.БГ представители на асоциациите на млекопреработвателите Димитър Зоров, на месопреработвателите Светла Чамова и на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци Антоанета Божинова съобщиха, че събират становища от членовете си, които да представят пред финансовия министър. Бизнесът настоява този контрол да се прилага за по-големите товари за 20 хиляди тона или ако трябва да се следят тези товари, това да не става за сметка на дребните производители.
„Проблемът е, че търговските вериги много рядко обявяват исканията си за доставки една седмица предварително, именно затова и нито един дребен производител не би могъл да отговори на условията“, посочи Антоанета Божинова. Обикновено преработвателите получават заявките 2-3 дни преди доставките, особено когато става въпрос за това над 3,5 т.
Чрез тези законови поправки администрацията от други ведомства за втори път в разстояние на месец поставя неизпълними задачи пред фермерите и хората от хранителната индустрия. Само преди броени дни министерството на икономиката предложи тежки административни изисквания за регистрацията на бидоните с горива от страна на земеделските производители, които са аналогични на тези при бензиностанциите.
Текстът е базиран на информация, публикувана в списание „Икономист“. Синор.бг ще продължи да следи темата.