В края на август приключи общественото обсъждане на последните промени в наредбата за касовите апарати, които ще задължат всички земеделски производители, преработватели и търговци на храни да пренастроят софтуера на сегашните си устройства или да купят нови апарати. Промените имат за цел да засилят контрола при издаването на касови бележки, като целта е данните от продажбите автоматично да постъпват в Националната агенция по приходите до 5 минути от тяхното издаване. При сегашната система тези данни се отчитат един път месечно и важат за всички продажби, припомнят от министерството на финансите.
Промените в Наредба H-18 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства важи за всички, ползващи касови апарати, софтуер за управление на продажбите или интегрирани автоматизирани системи за продажби. По данни на министерството на отчет се водят около 440 хил. фискални устройства, половината от които могат да се пренастроят софтуерно и няма да се наложи покупка на нови апарати.
С последните поправки срокът, в който регистрираните по ДДС търговци трябва да сменят или пренастроят апаратите, се удължава с три месеца от края на декември 2018 г. до края на март 2019 г. За всички останали търговци, които не са регистрирани по ДДС, остава старият срок - юни 2019 г., а за търговските вериги, които ползват интегрирани автоматизирани системи - до края на 2019 г.
При извършваните от НАП проверки е установено, че процентът на укрития оборот в обекти, където се използват софтуери за управление на продажбите, е в рамките на 30% - 70%. Зачестяват и случаите на използване от страна на задължените лица на различни способи за манипулиране на информацията, създавана от софтуерите, включително нейното изтриване от устройствата, с които работи софтуерът. Понякога тази информация се съхранява на отдалечен сървър или в компютърен „облак“, като при извършване на проверка задължените лица твърдят, че нямат достъп до нея и не могат да я предоставят на органите по приходите.
С предложените промени в Наредба № Н-18/2006 г. се въвеждат изисквания към софтуерите за управление на продажбите в търговски обекти, целта на които е да се предотврати възможността за укриване на обороти от продажби посредством вградена в софтуера функционалност. Промените в софтуера се налагат и когато се налагат корекции при рекламация, връщане на стока, при допусната операторска грешка или намаление на данъчната основа, след приключена сметка на клиента да се извършва корекция (сторно операция), която да се документира чрез касовата бележка.
В тази връзка се предвижда сторно операцията при операторска грешка да се извършва до 7-мо число на месеца, следващ месеца, в който е допусната, а по отношение на сторно операция при връщане/рекламация на стока да се документира в момента на връщане на сумата на клиента. Предвижда се при извършване на сторно операция да се проверява касовата наличност, като не се допуска извършване сторно при недостатъчна касова наличност.
Предлаганите изменения в наредбата ще засегнат задължените лица, използващи софтуери за управление на продажбите в собствени или наети търговски обекти. Съгласно данните от информационна система „Фискални устройства с дистанционна връзка“ към момента са регистрирани 43 хиляди фискални принтери в 20 331 търговски обекти. Според разчетите на НАП средната цена за привеждане на използваните към настоящия момент софтуери за управление на продажбите в търговските обекти в съответствие с нормативните изисквания е 120 лв. на работно място.
Тази средна цена е изчислена на база направено проучване сред производители на софтуери за управление на продажби, които са запознати с предлаганите промени в нормативната база и са направили разчети за разходите си и за очакваната цена на новия софтуер. Очаква се средната цена за подмяна на един фискален принтер да бъде 275 лв. За определянето й е направено проучване сред производителите на касови апарати за устройствата, отговарящи на влезлите в сила през месец август 2017 г. нови изисквания към тях. Отчетена е и възможността за доработка на съществуващите и използвани в момента от търговците ФУ, което ще позволи продължаване на тяхното използване без да е необходима подмяната им, се посочва в мотивите към наредбата..