През тази година производителите на картофи от долината на Червената река в американските щати Минесота и Северна Дакота събраха рекордна реколта, но доставките на продукцията до пазара се оказаха под сериозна заплаха заради пробния период при въвеждането на нови правила, които ограничават времето за непрекъснато шофиране, съобщи електронното издание Fresh Plaza. Мярката доведе до няколко неблагоприятни последици за селскостопанските производители едновременно – намаляване на възможностите на транспортните фирми за превоз на по-големите количества, повишаване на цените за транспортиране на единица продукция и увеличаване на времето за достигане на продуктите до пазарите на цялата територия на САЩ.
„Реколтата от картофи се увеличи с 32% спрямо миналогодишната. Това е една от най-силните реколти за много години назад. Камионите обаче не достигат заради новите правила, които ограничават времето за непрекъснато шофиране”, обяснява Тед Крейс от американската Асоциация на производителите на картофи.
Фермерите обвиняват за неочакваните проблеми постановлението на правителството на САЩ, влизащо в сила от следващия месец, според което на камионите трябва да бъдат инсталирани електронни устройства за проследяване и отчитане на часовете, които професионалните шофьори прекарват непрекъснато зад волана, и при надхвърляне на заложените ограничения блокират по-нататъшното движение на превозните средства. Идеята, разбира се, е насочена към повишаване на безопасността при шофирането, но според производителите на картофи именно тя е довела до дефицита на транспортни средства в долината.
„Забелязахме проблема от лятото, когато започнахме да доставяме картофите през юли, като положението се влошаваше с напредването на сезона за реализация на продукцията. Виждаме, че новите правила, които влизат в сила, принудиха фирмите за транспортиране на продукция на големи разстояния да се отдръпнат от региона”, коментира Рон Хелнес от базираната в Северна Дакота компания Nokota Packers.
Въвеждането на електронните следящи устройства е довело до увеличаване на закъсненията при доставките и това е накарало част от клиентите да се ориентират към друг вид транспорт, а щетите остават за сметка на производителите. „Свидетели сме на повишаване на цените за доставки заради недостига на камиони вследствие на увеличаването на времето за транспортиране на продукцията, което удължава срока на доставките. Клиентите са недоволни, доставчиците също губят бизнеса си, а част от компаниите от транспортния бранш вече коментират, че могат да прекратят дейност. Надяваме се, че законодателите ще обърнат внимание за последиците от новите правила върху бизнеса и ще помислят за отмяната им, ако неблагоприятните тенденции в бранша се запазят”, изтъква Хелнес.