Износът на масло от Турция е нараснал близо 3 пъти и половина през първите 10 месеца на годината вследствие на мащабната криза с продукта в Европейския съюз, където цените скочиха, а запасите са почти изчерпани, съобщи Анадолската агенция. По данни на Асоциацията на износителите от региона на Егейско море доставките на масло за чужбина са достигнали 5,4 млн. долара между януари и октомври, докато през същия период на 2016 г. те са били на стойност едва 1,2 млн. долара.
Русия е най-големият вносител на турското масло, като доставките през посочения период са възлезли на 2 млн. долар при едва 20 хил. долара година по-рано. На второ място е Ирак с 1,3 млн. долара и Катар с 529 хил. долара. „Страните, които досега внасяха масло от страните от ЕС, заради кризата там се насочиха към Турция”, обяснява Бурхан Сакаоглу, главен секретар на Асоциацията на производителите на пакетирано мляко и млечни продукти. По думите му нормализирането на отношенията между Русия и Турция е подействало оздравяващо за доставките на руския пазар.
Сакаоглу смята, че Турция може да се превърне в постоянен вносител на мляко и млечни продукти за Катар, след като проби на местния пазар в резултат на блокадата, наложена на арабската държава от Саудитска Арабия, Египет, Обединените арабски емирство и Бахрейн през юни заради обвинения, че подкрепя тероризма. Той изтъква също, че Китай е най-големият вносител на мляко и млечни продукти в света, откакто преди близо 10 години в млечните продукти местно производство бе открит меламин, но невъзможността да бъдат получени сертификати за безопасност на продукцията пречи на турския износ за китайския пазар.