Преди седмица председателят на борда на директорите и главен изпълнителен директор на американската компания Deere & Company Самюел Алън и неговият екип за първи път посетиха България. В рамките на визитата дистрибуторът на компанията за България „Мегатрон“ организира среща на управленския екип с 20 от крупните земеделски производители в страната, които от години са и основни потребители на техниката с марка John Deere. Пред Синор.БГ фермерът от Разград и управител на „Мираж-Авто-Комерс“ Борислав Борисов разказа за впечатленията си от срещата, както и за очакванията за развитието на пазара през следващите години.
Самият Борисов е инженер по професия, но преди 20 години се захваща със земеделие и днес притежава сериозен бизнес, в който активно се включват и тримата му синове. Фирмата „Мираж-Авто-Комерс“ обработва 24 хиляди декара със зърнени, маслодайни, бобови и лечебни култури, като успоредно с това развива и животновъдство. Преди десетина години той е инвестирал в овцевъдство, като днес стадото наброява около 300 овце.
За Борисов марката John Deere означава качество и надеждност, които са неоценими в земеделието. Преди 2000-та година той е обработвал земята с разнообразни марки трактори и комбайни, така че има немалък опит от работата с отделните видове техника. „Разполагах с руска, белоруска, чешка техника, имах дори машини от бившата ГДР, но веднага след като купих първия трактор John Deere, разбрах, че това е марката, която ми трябва“, посочи Борисов.
Днес стопанството разполага с 11 трактори, комбайни и друга техника от тази марка, които са напълно достатъчни за всякакъв вид обработка. От 4-5 години фермерът прилага и безорна, така наречената no till-технология, с основната цел да предпазва почвата от ерозия.
При срещата на фермерите със Самюел Алън и неговия екип са поставени различни въпроси, свързани със стратегията на компанията по опазването на почвата, с енергоспестяващите и иновативни технологии. „За мен е ясно, че селскостопанската техника се развива в посока към пълна автоматизация, именно затова след 10 години всички машини ще бъдат управлявани от IT-специалисти“, убедено твърди фермерът-инженер.
Според него скоро може да се появят и трактори с хибридно задвижване, а защо не и нов тип двигатели на принципа на газотубрините например. „Бъдещето върви натам и ние трябва да сме подготвени, защото конкуренцията го изисква“, посочи още Борисов, оценявайки високо цени развойната дейност на американския производител на техника John Deere.
По отношение на проблемите в българското земеделие фермерът смята, че без комасация на земята трудно би се инвестирало в поливно земеделие, отчитайки проблемите със засушаването и климатичните промени. „При разградената система на хидромелиорациите в страната напояването е скъпо занимание. Само за един сондаж за животните трябваше да инвестирам 42 хиляди лева, което е висок разход за всеки земеделец“, посочва фермерът.
Подобно на повечето крупни арендатори и фирмата на Борисов залага на разнообразието при отглеждането на културите. Освен традиционното зърно като пшеница, царевица, слънчоглед, рапица и ечемик фермерът от дълги години отглежда и лечебното растение бял трън. Фирмата има постоянни договори със „Софарма“, която изкупува билката за производство на лекарства за черен дроб и жлъчка, затова и всяка година тя се отглежда върху хиляда декара.
Протеиновите култури също са неотменна част от производството, още повече че служат и за фураж на животните. Освен люцерна и фуражен грах през последните години разградската компания заделя немалко площи и за нахут.
Намирането на пазари е ключът към успеха във всеки бизнес. Именно затова и компанията на Борисов залага на правилното планиране, преди да засее. Основните есенни култури са пшеница и рапица, като тази есен той вече е приключил на 98% със засяването на хлебно зърно.
Екатерина Стоилова