На последното заседание на управителния съвет на Държавен фонд „Земеделие“ беше утвърден бюджет от цели 500 хиляди лева, необходими за изплащането на искове по различни дела, спечелени от земеделски производители при изплащането на средства по схемите за национални доплащания от предходни кампании. Сумата от половин милион е направо стряскаща, затова и Синор.БГ отправи запитване до ДФЗ точно за кои национални доплащания става въпрос, колко са производителите, спечелили делата, и от кои региони.
На нито един от тези въпроси не беше даден конкретен отговор, но затова пък ни информираха за европейското законодателство, което изобщо не е тема на питането. Публикуваме пълния отговор без редакционна намеса, като единственият ни коментар по темата е свързан с въпроса защо администрацията допуска всяка година грешки за половин милион лева и всяка година тези грешки са за сметка на държавния бюджет?
Ето и пълният текст на отговора.
„Държавите, които прилагат Схемата за единно плащане на площ (СЕПП), могат да предоставят преходна национална помощ за периода 2015-2020 г. Преходна национална помощ може да бъде отпусната само за секторите, на които през 2013 г. са давани национални доплащания. Параметрите на преходната национална помощ са идентични на схемите за национални доплащания за площ, за брой животни и за тютюн, приложени в България през 2013 г. Целта на преходната национална помощ е да приближи нивото на подкрепа на българските производители с останалите държави-членки и да повиши конкурентоспособността им, да предостави възможност за последователност в политиката и подпомагане с максимална продължителност с национални средства на сектор „Тютюн”, да осигури допълнително подпомагане на говедовъдството и отглеждането на овце и кози. Прилагането на схемите на преходната национална помощ изисква осъществяването на ежегодна нотификация до Европейската комисия и се финансира от националния бюджет.
След приключване на оторизациите за дадена кампания се издават Уведомителни писма, които в законоустановения срок могат да се обжалват пред МЗХГ и Административен съд, и писма от изпълнителния директор на БАБХ за извършени корекции по отношения на заявените животни, които касаят стари кампании. В случай, че Уведомителните писма бъдат отменени и съответния орган даде указания за преизчисляване на заявленията, ДФЗ е длъжна да се съобрази и да изпълни дадените указания, което от своя страна води до доплащане или изплащане на субсидиите за съответните кампании.
Когато за съответната кампания има заявени схеми, които се финансират от бюджета, това от своя страна води до необходимост от наличието на финансов ресурс за покриване на плащанията от националния бюджет. За тази цел на Управителен съвет на ДФЗ се утвърждава финансов ресурс, част от който да покрива вече установените доплащания или изплащания на влезлите в сила съдебни решения, заповеди на МЗХГ и БАБХ, а останалата част се оставя като резерв за покриване на нови плащания или доплащания от националния бюджет от същия характер в оперативен порядък, без да се изчаква свикване на управителен съвет.
Финансовият ресурс за тях се осигурява по линия на средствата по § 43-00 „Субсидии и други текущи трансфери за нефинансови предприятия” по бюджета на ДФ „Земеделие“ приет със Закона за бюджета на Република България за 2017 г.“