Продадените количества алкохолни напитки в света са намалели с 1,3% през 2016 г. спрямо предходната, като за последните 5 години средното темпо на спад е достигнало 0,3%. сочат данни на Международния архив за вината и спиртните напитки, цитирани от агенция „Интерфакс”. Картината обаче е доста шарена по продуктови категории, като при бирата продажбите са се понижили с 1,8%, при виното – с едва 0,1%, а продажбите на твърд алкохол дори отчитат ръст от 0,1%.
В най-голяма степен са нараснали продажбите на смесени алкохолни напитки (например коктейли в бутилки) – с 1,6%. Експертите изтъкват възраждането на популярността на твърдия алкохол, за което отчасти съдейства ръстът на потреблението на коктейли сред по-младите потребители. Освен това твърдият алкохол се завръща и на телевизионния екран – през следващия сезон ще има реклама с него при излъчването на мачовете от Националната футболна лига на САЩ.
Същевременно продажбите на бира намаляват почти навсякъде – в САЩ спадът е от 0,3%, в Бразилия – с 5,7%, а в Китай – с 4,2%.
В САЩ, които са най-големият пазар на алкохол в света, продажбите са нараснали с 0,1% в количествено изражение, като при твърдият алкохол ръстът достига 2,6% в унисон със средногодишното темпо на увеличение за последните 5 години, като надхвърля 2 пъти темпото на ръст на продажбите на вино.
Цените на алкохолните напитки обаче се повишават, благодарение на което световните продажби в стойностно изражение са нараснали с 4,7% през 2016 г. въпреки по-малкото реализирани количества.