Министърът на земеделието в оставка Десислава Танева и главният изпълнителен директор на МЕТРО България Атила Йенисен представиха програма, която ще улесни достъпа на българските фермери до търговската мрежа. Програмата е продължение на кампанията „Подкрепяме българското“, по време на която земеделските производители в страната са повдигнали въпроса за отношението на търговските вериги към фермерите.
„Веднага започнахме преговорите с веригите, като основната цел е да бъде улеснен достъпът на българските фермери до търговската мрежа. „МЕТРО“ беше първата, с която постигнахме взаимно изгоден резултат“, подчерта Танева и допълни, че разговорите с останалите вериги продължават.
Родните производители на плодове и зеленчуци ще могат директно да договарят и предлагат продукцията си в деветте регионални търговски центрове на веригата в страната. По този повод търговците започват веднага и срещи с фермерите.
Танева припомни и рекордните ръстове, които секторът отчита през последните две години.
С 20 на сто се е увеличило производството на плодове и с 18 % при зеленчуците през 2015 г., припомни Танева. Отчита се ръст и при производството на семена.
По данни на Института по зеленчукови култури „Марица“ към Селскостопанската академия за последната година съотношението между производството на българските и чуждите сортове семена се е изравнило, като преди две годините е било 80 към 20 в полза на чуждите семена, добави още Танева.
Тенденцията за следващата година е българските сортове да имат по- голяма част от структурата на произвежданите семена. Най-голям интерес по отношение на заявките за семена са регистрирани за българския домат „Розово сърце“, „Куртова капия“ и други сортове български пипер.
Главният изпълнителен директор на МЕТРО България Атила Йенисен представи и разясни кампанията, която търговската верига ще проведе.
"Ще се съсредоточим върху автентичните български продукти и семена, ще ги издигнем и ще им дадем нов живот. Предвиждаме да започнем обучение на нашите служители, като по този начин ще дадем възможност на ресторантьорския бизнес да предлагат тези продукти", обясни Йенисен.
Той отбеляза, че с помощта на министър Танева, търговската верига вече разполага с база данни за местните производители, техните сдружения и асоциации.
„Ние ще осигурим равни възможности за всички производители. От тях зависи дали ще решат да прилагат стандартите и дали ще бъдат отдадени да произвеждат по този висококачествен начин", добави Атила Йенисен. Компанията подготвя асортимент от 128 български плодове и зеленчуци, които ще бъдат директно закупувани от местните производители.
МЕТРО България ще осигури транспорт, логистика и амбалаж на земеделците. „България е надарена с невероятна природа. Ето защо ние ще разчитаме на автентични местни сортове, а не на хибридни семена, за да запазим плодородната българска почва.“, каза Атила Йенисен.
По думите му, тази програма ще даде възможност на производителите да имат постоянен устойчив бизнес, а тези, които са най-успешни ще имат възможност да представят своите продукти на международната сцена. Инициативата ще стартира през месец май 2017 г. Търговската верига вече има договор с Института по зеленчукови култури „Марица“ за възобновяване на производството на български семена.