Министерството на селското стопанство на САЩ взе решение за повторно изкупуване на сирена на стойност 20 млн. долара с държавни средства, надявайки се по този начин да помогне на фермерите при настоящите ниски цени на пазара на млечни продукти, съобщи „Уолстрийт Джърнъл”. Ще бъдат изкупени 11 млн. фунта (около 4,9 млн. тона) сирене в рамките на следващите 3 месеца, уточняват от ведомството. Продуктите ще бъдат използвани за държавните програми за изкупуване на млечни продукти на обща стойност 150 млн. долара, които ще бъдат предоставяни на социално слабите слоеве от населението.
Приходите на американските фермери се понижават за трета поредна година заради свръхпроизводството на мляко при ограничени възможности за реализацията му, въпреки че само през 2015 г. гражданите на страната са консумирали средно с по половин килограм повече мляко и сирене на глава от населението. Цената на млякото на борсите падна с 30%, подобрявайки негативните резултати за последните 2 години и достигайки едва 36% от цената през 2014 г.
Излишъците от суровината пък за първите 8 месеца на 2016 г. са достигнали рекордните за последните 16 години 162,8 млн. литра, докато през цялата 2015 г. са били 113,6 млн. литра, а от 2000 г. насам не е са падали под 75,7 млн. литра. Млякото, което фермерите не успяват да продадат или преработят заради пренасищането на пазара, се излива на полето, като с него са могли да бъдат напълнени 66 басейна.
„Всички – от Минесота до Нова Англия – се отървават от излишното мляко”, заявява пред изданието президентът на Асоциацията на производителите на мляко в щата Мичиган Кен Нобис. Той припомни, че преди 2 години на пазара съществуваше дефицит, поради което фермерите инвестираха в разширяване на производството, създавайки по този начин пренасищане на пазара. В момента положението е стигнало дотам, че за мнозина производители е неизгодно дори да извозват продукцията си до преработващите предприятия.
От маркетинговата компания Dairy Management, получила финансиране от 43 хил. собственици на млечни ферми, се опитват да намерят изход от ситуацията, инвестирайки десетки милиони долари в изготвянето на ново меню за над 10 вериги за бързо хранене, сред които McDonald’s, Yum Brands, Taco Bell и Domino’s Pizza. Благодарение на нея например от септември 2015 г. в 15 хил. ресторанта на McDonald’s маргаринът при приготвянето на сандвичите е бил заменен с масло.