Дългоочакваните промени в наредбата за подмярка 4,1 са обнародвани в днешния брой на „Държавен вестник”, което ще позволи на министъра на земеделието Десислава Танева да разпише заповедта за втория прием още в началото на следващата седмица. С тези измения се въвежда новият праг за подпомагане, който за всеки проект пада от 1,5 млн. евро на 1 млн. евро. Съществени промени се налагат и при точкуването на приоритетите, където се премахват бонусите за производство на тикви, орехи и други култури, които „изядоха” субсидиите при първия прием.
Вторият и последен прием по тази подмярка се пуска с бюджет от 237 млн. евро, като целта е да се влеят свежи средства в модернизация на стопанствата, където интересът е най-голям. При стария прием министерството отпусна 164 млн. евро (320,6 млн. лева).
С този прием са свързани и очакванията за подпомагане на проектите в напояване. Допустими кандидати при този прием ще бъдат стопанства, които вече са започнали своята дейност и имат достигнати 8 000 евро стандартен производствен обем.
Въпреки сложността при кандидатстване, процедурите ще бъдат максимално опростени, обещаха от министерството.
С новите промени се регулират и процедурите при избора на доставчици. За кандидатите, които са възложители по Закона за обществените поръчки и когато заявеният за финансиране разход не е включен в списъка с референтните цени 10 към датата на подаване на заявлението за подпомагане, обосноваността на разходите се преценява чрез представяне на най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал, по които оферентите трябва да отговарят на изискванията.
Кандидатите събират офертите чрез прилагане на принципа на пазарни консултации съгласно Закона за обществените поръчки, като публикуват на профила на купувача информация относно вида на инвестицията, която ще бъде заявена за финансиране, придружена от техническа спецификация с посочени минимални параметри или подробно описание на актива. Кандидатите определят подходящ срок за получаване на оферти, който не може да бъде по-кратък от 5 работни дни.
Минималното съдържание на офертите включва наименование на оферента, срок на валидност на офертата, дата на издаване на офертата, подпис и печат на офертата, техническо предложение, ценово предложение в лева с посочен ДДС.
Заявленията за подпомагане и приложените към тях документи могат да бъдат поправяни и коригирани по всяко време след подаването им само в случай на очевидни грешки, признати от Разплащателната агенция въз основа на цялостна преценка на конкретния случай, и при условие, че кандидатът е действал добросъвестно, гласи още наредбата.
В глава трета „Ред за кандидатстване“, раздел ІІ „Процедура за разглеждане на заявления за подпомагане“ се създават нови два члена:
Според тях до 30 дни от датата на сключване на договора РА организира въвеждащо обучение за ползвателите на финансова помощ, свързано с изпълнение на проекта, с изключение на случаите, в които бенефициентът изрично е заявил, че няма да се възползва от тази възможност. В обучението се включват и представители на МЗХ и браншови организации.
При определяне на прием на заявления за подпомагане кандидати със заявления за подпомагане, подадени в предходни периоди на прием, за които няма издадена заповед за сключен договор, могат да подадат искане по образец съгласно приложение № 11а до РА за участие в последващ период на прием.
В искането по ал. 1 кандидатът заявява желание за включване на подаденото от него заявление за подпомагане в последващия период на прием, като изрично посочва номера на заповедта по чл. 35, ал. 1 и декларира готовност за представяне на всички документи, необходими на РА за извършване на проверките по чл. 37.
В искането могат да се включат само дейности и разходи, които са включени в таблицата за допустимите инвестиции, приложена към подаденото заявление за подпомагане, за което се отнася искането.
С искането кандидатите могат да намалят размера на разходите и дейностите, за които са заявили финансова помощ в заявлението за подпомагане, но не могат да увеличават размера на разходите и дейностите.
Документи, доказващи съответствие с приоритет по критериите за оценка, могат да бъдат представени само за критериите за оценка по чл. 30, които не са били приложими към момента на подаване на заявлението за подпомагане.
Оценката на заявленията за подпомагане се извършва в съответствие с условията за предоставяне на финансова помощ, приложими към момента на издаване на заповедта за прием по чл. 35, ал. 1, в рамките на която е подадено искането по ал. 1.