Вместо през юни, както беше договорено от Съвета на министрите по земеделие в ЕС, новият финансов пакет в подкрепа на млечния сектор вероятно ще се гледа от Европейската комисия през юли. Това съобщи в парламента министърът на земеделието и храните Десислава Танева по повод питане на депутата от БСП Светла Бъчварова за новите решения в подкрепа на животновъдите, които секторът очаква.
В края на миналата година Еврокомисията разпредели на държавите членки 420 млн. евро, като България беше сред десетте страни, които първи и в най-кратък срок получиха своя пакет от 6 млн. лв., припомни Танева.
Ситуацията с цените на млякото е критична в цяла Европа, но нашата страна на този етап държи средно понижение в цената. Въпреки това млякото се изкупува евтино и това е в ущърб на животновъдите.
За месец май 2016 г. цената на 100 кг. е била 25,25 евро, или това прави 49 ст. на литър, като пада спрямо 2014 г. Тогава беше наложено руското ембарго и оттогава пазарът тръгна спадна с около 24%.
За да защитим българските говедовъди, България е поискала разрешение от Европейската комисия да постави изискване в страната да се внася само краве мляко от първа категория. На този етап мандрите внасят основно от Румъния и Словакия, тъй като там цената е значително по-ниска от цената на българското сурово мляко. Ние се възползвахме от Регламент 853/2004 г. и аз издадох Заповед от 22.04.2016 г. за забрана на доставките на сурово мляко на територията на България от други държави-членки на ЕС, ако не отговарят на млякото от първа категория ферми, посочи Танева. Тя добави, че по тази национална мярка България в момента преговаря с Комисията доколко тя е законосъобразна.
Така че сме наистина притиснати от множеството задължения и от това, че няма общоевропейско решение, което към момента да е ефективно.
Извън това в момента на обществен дебат са две наредби, свързани с етикетирането на млечните продукти.
По тези наредби също чакаме нотификация от Еврокомисията, която е подадена от земеделското и от здравното министерства.
Танева припомни и нормативните промени, сзвързани с имитиращите млечни продукти, които се обсъждат с браншовиците.