Начало » Новини » Коментари
22.06.2016 г.

Две хиляди малки стопанства ще получат субсидии за стартова помощ по подмярка 6,3

Нормативни документи

sinor.bg

Юли месец ще бъде горещ не само за работа по полето, но и като емоционално напрежение за кандидатите по подмярка 6,3 от селската програма, където за дребните стопанства ще се дават по 15 хиляди евро (30 хил. лева) безвъзмездна помощ стартов капитал за агробизнес. Само преди дни наредбата за прилагане на тази мярка беше обнародвана в „Държавен вестник“ с пълни подробности за процедурите и условията на приема.

От нея се вижда, че максималният брой точки, коието могат да се постигнат, е 46. Практически обаче таванът ще бъде доста по-нисък. Най-много 28 точки ще се дават за проекти, които се изпълняват в сектор „Животновъдство“, „Плодове и зеленчуци“ или „Етерично-маслени култури“.

В случай че стандартният производствен обем (СПО) на кандидата към момента на депозиране на заявлението включва животни или култури от приоритетните сектори и планираното увеличение на СПО на стопанството е изцяло с отглеждане на животни или култури от приоритетните сектори, тогава за 1 евро СПО се определя размерът, формиран от отглежданите към момента на кандидатстване животни и/или култури от приоритетните сектори, като се умножава по коефициент 0,003, а планираното увеличение на СПО с животни и/или култури от приоритетните сектори се умножава по коефициент 0,002, но не повече от 4 точки.

Биопроизводителите също са към приоритетите сектори и техните бизнес-планове ще им носят по 8 точки. В случай, че стопанствата са в планински райони, тогава проектите ще трупат още 10 точки. Понятието планински район е регламентирано с  Наредбата за определяне на критериите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват – приета с ПМС № 30 от 15.02.2008 г., обн., ДВ, бр. 20 от 26.02.2008 г

При кандидатстването най-важно е стопаните да докажат, че стандартният производствен обем на стопанството им е в размер от  2 000 до 7 999 евро.

Кандидатите трябва да докажат и доход за преходната календарна година, като за физическите лица и едноличните търговци, това е „всеки придобит през предходната календарна година (спрямо датата на кандидатстване) доход, който е облагаем по смисъла на чл. 12, ал. 1 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица, както и доходи, получени от задължително осигуряване и пенсиите от допълнително доброволно осигуряване през предходната календарна година“.

За фирмите и другите юридически лица – общ приход са всички парични постъпления, получени от стопанския субект от редовни или случайни, постоянни или временни източници през предходната календарна година (спрямо датата на кандидатстване).

„Приход/доход от земеделска дейност за преходната календарна година“ се смята онзи доход, придобит от кандидата през предходната календарна година (спрямо датата на кандидатстване) от дейността му за производство на непреработени земеделски продукти и на преработени продукти в резултат на преработка на собствени земеделски продукти, в т.ч. получена финансова помощ по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. и Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 г., схемите за директни плащания, националната програма за пчеларство, националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор и други национални схеми за подпомагане, директно свързани със земеделските дейности на кандидата.

Документите, които кандидатите трябва да представят.

1. Нотариално заверено изрично пълномощно – в случай че документите не се подават лично от кандидата

2. Бизнес план, (по образец, подписан собственоръчно от кандидата) включително на електронен носител, и таблиците от бизнес плана в електронен формат по образец.

3. Копие на регистрационна карта, издадена по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани и анкетни формуляри към нея. Прилага се и актуална справка за дейността-разпечатка от регистъра на земеделските стопани.

4. Справка-декларация за приходи от земеделски дейности по образец съгласно Приложение № 2

5. Заверено копие от Териториалната дирекция на Националната агенция по приходите (ТД на НАП) на годишна данъчна декларация (ГДД) за предходната календарна година спрямо годината на подаване на заявлението за подпомагане. Окомплектована в едно със съставните части на финансовия отчет съгласно изискванията на Закон за счетоводството (ЗСч), Закон за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) и Закон за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО).

6. 6.1 Копия от документи доказващи правно основание за стопанисване на цялата налична в земеделското стопанство земя към датата на кандидатстване, съгласно чл. 41, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители;

6.2 За земята, с която се доказва минималния икономически размер на стопанството от 2 000 евро СПО се представят следните документи:

6.2.1 Копие от документ за собственост на земя и/или земеделска земя, и/или копие от влязъл в сила договор за наем, вписан в службата по вписванията към съответния районен съд и/или копие от вписан в службата по вписванията към съответния районен съд и регистриран в съответната общинска служба на МЗХ договор за аренда, с минимален срок пет години от датата на подаване на заявлението.

6.2.2. Документите се придружават с копие от скица на имота/ имотите издадена не по рано от шест месеца от дата на подаване на заявлението.

7. 7.1 Копия от документи, доказващи правно основание за ползване на имотите, на които е произведена селскостопанската продукция, чрез чиято реализация са сформирани приходите/доходите в ГДД за предходната календарна година спрямо годината на кандидатстване, съгласно чл. 41, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители. или за имотите наети под наем или аренда в т.ч. имотите попадащи извън обхвата на чл. 2 на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, са предоставят:

7.2 копия от документи доказващи правното основание за ползване, които са регистрирани в общинската служба по земеделие по реда на чл. 37б Закона засобствеността и ползването на земеделските земи не по-късно от края на предходната календарна година спрямо годината на кандидатстване, и/или

7.3 копия от анкетните формуляри на анкетната карта по Наредба № 3 от 1999 г. за стопанската година, през която е произведена селскостопанската продукция, чрез чиято реализация са сформирани приходите/доходите в ГДД, и/или

7.4 копия от документи, доказващи правното основание за ползване, които са нотариално заверени не по-късно от края на предходната календарна година спрямо годината на кандидатстване;

8. Копие от удостоверение за регистрация на животновъден обект по смисъла на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност или документ, че обекта е вписан в списък в Интегрираната информационна система с данни за идентифицираните животни и за животновъдните обекти по смисъла на чл. 51. ал. 3 Закона за ветеринарномедицинската дейност , валидни за предходната календарна година от годината на кандидатстване (в случай на приходи, формирани от продажба на земеделски продукти от животновъдство); *

9. Копия от приходни/разходни документи в случай, че са издадени съгласно ЗСч,ЗДДФЛ и ЗКПО, свързани със земеделската дейност, от която са формирани приходите/доходите за предходната календарна година от годината на кандидатстване по реда на тази наредба; *

10. Справка от Националният осигурителен институт (НОИ) за получени доходи нафизическото лице кандидат, за предходната година от годината на подаване на заявление за подпомагане (Изисква се само за кандидати физически лица или собственици на ЕТ при прилагане на чл. 5, ал. 3)

11. Удостоверение за наличие или липса на изискуеми публични задължения на собственика/собствениците на капитала на юридическото лице кандидат към държавата, на членовете на кооперацията при кооперация кандидат към държавата, издадено от съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите (ТД на НАП) не по-рано от месеца, предхождащ датата на подаване на заявлението за подпомагане

12. Удостоверение за семейно положение на кандидата ФЛ, на собственика на предприятието на кандидата ЕТ или на едноличния собственик на капитала на кандидата ЕООД, което представлява, собствениците на капитала на кандидат ООД, членовете на кооперацията на кандидат кооперация, издадено от съответната община не по-рано от месеца, предхождащ датата на подаване на заявлението за подпомагане.

13. Копие от документ за собственост на земя и/или земеделска земя, и/или копие на договор за наем, (включително ако е вписан в службата по вписванията към съответния районен съд) и/или копие от вписан в службата по вписванията към съответния районен съд и регистриран в съответната общинска служба на МЗХ договор за аренда, които са предоставени за временно ползване с договор за наем и/или аренда на трети лица преди датата на подаване на заявлението за подпомагане (Документите се изискват само за земята, която кандидатът не обработва или е предоставил на трети лица за обработка).

14. Копие от документ за собственост на животновъден обект и/или копие на договор за наем на животновъдния обект, вписан в службата по вписванията към съответния районен съд. Договорът за наем следва да е влязъл в сила към датата на кандидатстване и със срок на действие не по-малко от пет години от датата на подаване на заявлението. (в случай че кандидатът отглежда животни)

15. Разпечатка от интегрираната информационна система (ИИС) по реда на Наредба № 6 от 2013 г. за изискванията към средствата за официална идентификация на животните и използването им (ДВ, бр. 90 от 2013г.) за наличните в обекта животни, подписана от официалния ветеринарен лекар, контролиращ животновъдния обект, не по-рано от един месец преди датата на подаване на заявлението за подпомагане (в случай, че кандидатът отглежда видове животни, които трябва да се регистрират в ИИС) или Опис на животните, заверен от официален ветеринарен лекар не по-рано от един месец преди датата на подаване на заявлението за подпомагане (в случай че кандидатът отглежда видове животни, които не трябва да се регистрират в ИИС)- (документът се изисква, в случай че кандидатът отглежда животни)

16. Копие от валидно удостоверение за регистрация на животновъден обект по смисъла на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД) и/или документ, че обектът е вписан в списък в Интегрираната информационна система с данни за идентифицираните животни и за животновъдните обекти по смисъла на чл. 51. ал. 3 ЗВД (за проекти в сектор „Животновъдство”)

17. Копие от диплома за завършено средно и/или висше образование в областта на опазването на околната среда или копие от писмения доклад за изпълнени консултантски пакет/ти по подмярка 2.1.2. „Консултантски услуги за малки земеделски стопани“ във формат, съгласно изискванията на наредбата за прилагане на подмярка 2.1.2.,включващ консултантски пакет ТП 2 по подмярка 2.1.2 ( в случай, на наличие на такъв документ) или удостоверение от проведено обучение по реда на Наредба № 23 от 2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Професионално обучение, информационни дейности и разпространение на научни знания" по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г

18. Копие от разрешение за производство на посевен и посадъчен материал, издадено от Изпълнителната агенция по сортоизпитване, апробация и семеконтрол и удостоверение за вписване в регистъра на Изпълнителната агенция по сортоизпитване, апробация и семеконтрол (в случай че в стопанството се произвежда посевен и посадъчен материал).

19. Копие от удостоверение от Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ) за вписване в списъка на обектите за първично производство на гъби (в случай че в стопанството се извършва добиване, съхранение и реализация в непреработен вид на култивирани гъби).

20. Копие от удостоверение за регистрация в лозарския регистър по чл. 27, ал. 1 от Закона за виното и спиртните напитки (важи в случай че в стопанството на кандидата се отглеждат винени лозя)

21. Копия от лицензи, разрешения и/или регистрация за извършване на дейността/инвестицията, изискуеми и издадени съгласно българското законодателство във връзка с чл. 18

22. Мотивираната писмена обосновка, придружена с доказателства за причините за разликата в заявената по схемите и мерките за директни плащания площ (последно заявената за подпомагане по тези схеми и мерки) и площта, заявена по тази наредба (само в случай че кандидатът има подадено заявление по схемите за директни плащания и има разлика в заявените площи по схемите над 3 на сто)

23. Декларация в оригинал - Приложение № 3 по чл. 6, ал. 3, т. 1, включително доказателства (когато е приложимо) при подаване на декларация във връзка с чл. 6, ал. 4

24. Декларация в оригинал по чл. 19 и 20 от Закона за защита на личните данни.

25. Декларация за нередности в оригинал.

26. Декларация в оригинал по чл. 4а, ал. 1 от ЗМСП (по образец, утвърден от министъра на икономиката и енергетиката)

27. Копие от влязъл в сила административен акт, издаден по реда на глава шеста от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и/или Закона за биологичното разнообразие (ЗБР) или писмо, издадено по реда на чл. 2, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС, ДВ бр.73/2007 г„ изм. и доп.), с който/което се одобрява осъществяването на инвестиционното предложение (ИП), респективно се съгласува планът/програмата/проектът (ППП)

28. Становище от Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ), че стопанството не попада в обхвата на прилагане на Стандарти на Общността по отношение на съответните ветеринарните и фитосанитарните изисквания, хуманното отношение към животните, опазването на околната среда, хигиената, сигурността и безопасните условия на труд (когато не е отбелязана съответната цел от Табл.7"Цели и специфични резултати" от бизнес плана).

Допълнителни документи, доказващи съответствие с приоритет по критериите за оценка /в случай, че е приложимо/:

29. Валидно удостоверение за регистрация на животновъден обект по смисъла на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД) и/или документ, че обекта е вписан в списък в Интегрираната информационна система с данни за идентифицираните животни и за животновъдните обекти по смисъла на чл. 51. ал. 3 ЗВД обект (при заявен приоритет по чл. 19, ал. 1, т. 1)

30 Копие от договор за контрол по смисъла на чл. 18, ал. 3 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз с контролиращо лице (при заявен приоритет по чл. 19, ал. 1, т. 3)

31 Копие от сертификат от контролиращо лице, удостоверяващ, че кандидатът е производител на продукт/и, сертифициран/и като биологичeн/и (при заявен приоритет по чл. 19, ал. 1, т. 3)

32 Копие от документ(анекс), издадено от сертифициращия орган, удостоверяващ сертифицираните имоти, животни - местоположението и номера на имотите, видове, култури, категория и брой животните (при заявен приоритет по чл. 19, ал. 1, т. 3)

Фонд «Земеделие» ще превежда на кандидатите първите плащания от 10 хиляди евро при подписването на договорите.

Срокът за подаване на заявката за второ плащане се посочва от кандидата в заявлението за подпомагане и трябва да бъде не по-рано от 18 месеца и не по-късно от 4 години и 6 месеца от датата на подаване на заявлението за подпомагане.

Когато в стопанството се отглеждат едногодишни култури, срокът по ал. 2 трябва да бъде след извършване на засяването или засаждането на културите и най-малко един месец преди очакваното прибиране на реколтата от тях.

Когато в земеделското стопанство се отглеждат различни видове едногодишни култури и техните срокове за засаждане и прибиране на реколтата са различни, срокът за подаване на заявката за второ плащане се определя в съответствие с най-късния от тези срокове.

Ползвателят на помощта няма право да получи второто плащане и дължи връщане на полученото първо плащане по договора за предоставяне на финансова помощ заедно със законната лихва към него, изчислена за период, посочен в договора, когато:

1. не е подал заявка за второ плащане, окомплектувана с всички изискуеми съгласно приложение № 11 документи, в срока, посочен в договора за предоставяне на финансова помощ, или не е представил изисканите от РА документи и информация в срока по чл. 35, ал. 2;

2. бизнеспланът не е изпълнен коректно, включително и когато не е изпълнен в срока, посочен в договора за предоставяне на финансова помощ;

3. не е постигнал увеличаване на икономическия размер на стопанството спрямо първоначалния размер с най-малко 2000 евро, измерен в СПО, най-късно до изтичане на посочената в бизнесплана крайна дата на период за проверка на неговото изпълнение и/или увеличаване на обработваемата площ, в т.ч. на засетите/засадените култури в стопанството, с най-малко 20 на сто от площта спрямо датата на кандидатстване и/или увеличаване броя на отглежданите животни (всеки вид) с най-малко 20 на сто спрямо животните към момента на кандидатстване;

4. не е преминато обучение, включващо най-малко 18 учебни часа по основните проблеми на опазване на околната среда в земеделието; изпълнението се установява с удостоверение за преминато обучение на кандидата физическо лице, собственика на предприятието на кандидата ЕТ, собственика/ собствениците на капитала на юридическото лице, член на кооперацията, избран за председател, издадено от обучаваща институция съгласно Закона за висшето образование или Закона за професионалното образование.

5 Ако е създал изкуствени условия с оглед получаване на предимство за получаване на помощта в противоречие на целите на европейското и националното законодателство в областта на селското стопанство и с целите на подмярката.

В наредбата са изредени и другите случаи, при които субсидията се губи.

Две хиляди малки стопанства ще получат субсидии за стартова помощ по подмярка 6,3
14592
 

Последни материали
Виж
Система за електронно управление
Инструкции как да получите своето УРН за електронно кандидатстване в ДФЗ
Въпреки негативните ефекти от войната в Украйна
България е значим фактор в международния пазар на изделия от дървесина
Безвъзмездно изготвяне на документите
Стартира приема за подпомагане на малките земеделски стопани
19-22.11.2024 г.
Седмичен обзор на Софийска стокова борса
От януари до октомври включително на годишна база
Молдова вдигна двойно приходите от износа на ябълки за ЕС
Насоки кандидатстване
Автоматично одобряват проектите на много малки фермери, натрупали 52 точки
Свързани материали
Виж
Насоки кандидатстване
Автоматично одобряват проектите на много малки фермери, натрупали 52 точки
Интервенция за инвестиции в стопанствата
Много малките фермери имат избор между 111 култури и животни, за да получат 20 хил. евро
Форум в Баку
Финансиране за зелен преход на малките и средни предприятия
До 12 ноември
Само седмица да се запознаете с насоките при кандидатстване за млади, малки и нови фермери
Без страничен бизнес малките фермери „потъват“
До 2030 г. стопанствата могат да се стопят петкратно спрямо 2005 г.
Важни нормативни промени
До 20 ноември могат да се оттеглят заявени грешни парцели по директните плащания
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини