Франция е пазар номер 1 за биопродукти с годишен оборот 5,5 милиарда евро, като само през миналата година хипермаркетите са отчели ръст от 13% в тези продажби. Това беше съобщено на семинар за биоземеделието, организиран в Париж в края на миналата седмица. Форумът съвпадна с националния празник на България, затова и френските фермери поздравиха българските гости по повод 3 март.
Директорът на фордация „Биоселена” Стоилко Апостолов представи родното производство на екологично чисти храни в цифри и диаграми, а Любомир Ноков разказа емоционално и с гордост от постигнатото за нелекия си път на един от пионерите в биоземеделието в България.
По време на семинара беше посочено, че в световен мащаб търсенето на биопродукти се увеличава, което води и до положителен ръст в самото производство.
Само за миналата година производителите на биопродукция във Франция са нараснали с 8%. Днес повече от 100 000 работни места са ангажирани директно с този начин на отглеждане на земеделските култури.
Сертифицирани биоплощи във Франция достигат 13 милиона декара, като статистиката отчита годишен ръст от 5% на площите и 10% ръст в работните места.
За миналата година 2 милиона декара са преминали в био. Бюджетът за подкрепа обаче не достига, тъй като много производители искат да се конвертират в БИО, той като за тях това са сигурни пазари и по-високи доходи.
Директорът на Агенциа БИО на Франция Дидие Переол посочи, че биофермерството не познава кризата, обхванала млекопроизводителите и свиневъдите.
Френският министър на земеделието пък беше аплодиран и говори дълго за общата политика, като демонстрира перфектно познаване на материята в цифри, факти и хора. Като се обръщаше се по име към някои от фермерите в залата, той се интересуваше от техния бизнес и планове за иновации.
“Основната ни задача е да запазим био производството с всичките му ценности и в логиката на структурата му, за да осигури на произодителите едно адекватно за труда им заплащане. Да запазим смисъла на био-то и добрите перспективи пред него. Тук сме за да строим един общ европейски проект. За съжаление днес вместо да създаваме европейски проекти ние сме конкуренти. Всеки работи сам за себе си. Посланието на министъра е – работете заедно, създъвайте общи проекти”, посочи министърът.
През паузата разговарям със Стоилко Апостолов за възможностите на България да представи български продукти на френския пазар, същите въпроси му задават и търговци от веригите за био-храни.
На този етап освен розово масло единични биопродукти в страната на кулинарното изкуство няма други български храни. Затова и целта на подобни срещи е да се увеличат експортните възможности на биопроизводителите.