03-06-2005 г. Ст.н.с. д-р Боян ПЪРВУЛОВ Важно условие при подготовката за подвижно пчеларстване е избора на мястото, където ще бъдат настанени кошерите за медосбор. Пчеларят след като е съгласувал всички законови изисквания за осъществяване на подвижно пчеларстване, избира мястото и съответно го подготвя. Почиства терена от камъни, трева, храсти и го подравнява. След като се е снабдил със съответните документи той пристъпва към подготовка на кошерите за транспорт. Подбира само силни пчелни семейства, или подсилва средните чрез прехвърляне на пити с люпещо се пило или прави подсипване с пчели. Преглежда състоянието на кошерите и ако се налага ги ремонтира, като причуква разхлабените стени, дъна, надрамъчни капаци и покриви. Отваря и почиства замрежените отвори за въздухообмен, за да не се задушат пчелите при транспорта. Всички фабрично изработени кошери имат замрежени отвори на дъната и на надрамъчния капак. Капачето на дъното се отваря и мрежата се почиства от клея и други отпадъци. На надрамъчния капак се премахват дъсчиците, които са от долната страна към гнездото и отоплителните материали, намиращи се от горната страна. Преглежда се целостта на мрежата - да няма дупки или пролуки. Според Таранов, при превоз на кошери трябва да се има предвид, че при сътресенията по време на превоза, температурата в гнездото се повишава от 34°-35°С на 37°-38°С, което принуждава пчелите да извършват по-усилено вентилиране в кошера. Като положително приспособление в случая се явява разширеното пространство над рамките в кошера. За целта се използват поставените магазини с празни пити. Напоследък много пчелари поставят стиропор или друг затоплящ материал над мрежите, с който изолират гнездото от простудяване. След превоза и настаняване на кошерите на новите места, затоплящите материали пак се връщат на старите им места в надрамъчните капаци. При топло време те предпазват гнездото от прегряване. Подреждат се питите така, че при превоза да не се разместят и да премачкат пчелите или майката. Уплътняват се с парцали, глина, тиксо и др. всички пролуки откъдето биха излезли пчелите. Премахват се всички пълни пити с мед, а на тяхно място се поставят празни пити или рамки с восъчни основи, с оглед кошерите да са по-леки при товаренето и превоза. Закрепват се с летви и се приковават магазините и капаците, или се привързват с въжета (тел, сезал) много здраво, за да не се разместват по време на транспорта, което е крайно неприятно. Кошерите с дълбоки дъна са по-добре приспособени за транспорт. Ако кошерите нямат фабрични мрежи, тогава се сковават летви, с които се прикрепва мрежа върху магазините и корпусите и отгоре се поставят покривните капаци. Всички тези неща се приготвят внимателно и спокойно няколко дни преди превоза на кошерите. Те се придвижват на близки разстояния обикновено нощем, а на по-далечни може и през деня, но в по-хладните часове, дъждовно време или в закрити камиони. Вечерта преди товаренето, след като е престанал летежа на пчелите, входовете на кошерите се затварят плътно чрез повдигане и закопчаване на прилетните дъски при ДБ кошерите. Ако има пролуки между прилетните дъски и кошера тогава може да се постави трева във входните отвори и се притиска с прилетната дъска. Кошерите се товарят на камион или платформа, долепват се плътно един към друг, като се следи рамките да бъдат ориентирани спрямо посоката на движението, така че при внезапно спиране да не притиснат пчелите. Ако покривните капаци не позволяват долепване на кошерите, то те се свалят, но само при условие, че са добре прилепнали надрамъчните капаци към магазина и няма опасност от излизане на пчели. Между кошерите се поставят стиропорни или дървени парчета така, че добре да ги уплътняват и предпазят от разместване. Когато мястото е недостатъчно, кошерите може да се поставят и на два реда, но при условие, че направата им позволява и биват добре фиксирани. Водача на превозното средство трябва да е добре запознат с превоза на специални товари и да кара много внимателно, като не предприема резки маневри и избягва големите ями по пътя, защото при друсането и силните странични накланяния, рамките може да се люшкат и да премачкат намиращите се по тях пчели и майки. При разтоварването кошерите се подреждат по възможност в същия ред, както са били в стария пчелин. Това е важно с оглед правилната ориентация на пчелите и се намаляват възможностите от налитане на пчели в чужди семейства. След разтоварването и на последния кошер, пчеларят започва внимателно отварянето на входовете им, като следва реда на разтоварването т.е. последно отваря на последно разтоварените. Това се прави с цел да се поуспокоят пчелите от транспорта. На сутринта задължително се проверява дали на всички кошери са отворени входовете и от всичките ли излизат пчели. Кошерите се отварят и се преглеждат гнездата им за евентуални размествания на питите. Поставят се отоплителните материали отгоре на надрамъчния капак. Сега те ще служат за предпазване от прегряване на гнездото. След това пчеларя поставя на видно място в пчелина табела с адреса и телефона си. Пчелари, чийто кошери се намират на фургони или ремаркета, при придвижване в землището на населеното място, където е постоянното местостоене и регистрация на кошерите, не е необходимо да спазват гореописаната процедура. Те трябва да правят необходимото съгласуване само ако предприемат пчеларстване в чужд район. ПОЛЕЗНИ СРЕЩИ ВЪВ ВИЕНА По покана на австрийските пчелари председателят на Националния браншови пчеларски съюз в България г-н Пламен Иванов се срещна с председателя на Австрийската браншова организация г-н Йозеф Улц. (снимката в средата) Срещата стана в центъра на Виена, където е седалището на австрийската пчеларска организация. В присъствието на представители от регионалните структури бяха разисквани важни въпроси във връзка с присъединяването на България към Европейския съюз, както и конкретни проблеми, свързани с производството, преработката и търговията с пчелен мед и пчелни продукти. Според австрийските колеги на българските пчелари няма да им е лесно да извоюват отново загубените позиции на европейските пазари и да могат да се конкурират с австрийските производители. Г-н Йозеф Улц информира, че Австрия и по-точно Виена е кандидат за провеждането на световния конгрес на Апимондия през 2009 година и всъщност се явява конкурент на България, която също кандидатства в лицето на НБПС. Той подчерта също, че държавата гласува бюджет за подпомагане на пчеларството в Австрия. Председателят на НБПС г-н Пламен Иванов посети в най-големия парк на Виена и пчелин-училище, разположен под известната телевизионна кула. В училището се обучават от начинаещ до пчелари-професионалисти. Има специален курс за майкопроизводство. Отзивчивите лектори Леополд Индра и Антон Райтингер показаха цялата учебна база и техния начин и методите им на обучение. (снимката долу) Срещата в пчеларското училище премина в атмосфера на приятелство и професионализъм. Бяха подписани договори и сключени споразумения за бъдещи съвместни дейности в областта на пчеларството. Взаимно бяха разменени подаръци и информационни материали. От пчеларското училище г-н Иванов получи герба на Виена, изработен от восък като спомен за срещата, която положи основите на бъдещото сътрудничество.