Сухото време в северното полукълбо е благоприятно за жътвата на зърнени култури, но липсата на валежи рязко понижава нивата на реките и вътрешните водни пътища в основните държави-износители, включително в САЩ, Европейския съюз и Русия, а това води до повишаване на разходите за транспортирането на зърното, съобщи електронното издание УкрАгроКонсалт. По данни на министерството на селското стопанство на САЩ по долното течение на Мисисипи около град Провидънс, щата Луизиана, е забранено придвижването на баржите през нощта. Заради ремонтни работи е наложено същото ограничение на река Охайо край град Бруукпорт, щата Илинойс.
Според информация на агенция Platts в Европа се забелязва увеличаване на плоскодънните съдове в участъка Базел-Ротердам заради ниското ниво на водите в река Рейн. Невъзможността за натоварване на баржите до пълния им капацитет доведе до голямо търсене на товарни плавателни съдове и до повишаване на таксите за превоза.
Във вътрешните речни пътища в Русия нивото на водата също е значително под средното. Вследствие на това голяма част от товарните кораби са принудени да правят престои в очакване на повишаване на нивото на водата или пък работят със значително по-леки товари.
В южното полукълбо пък положението е точно обратното – там дъждовете са толкова силни, че пречат на отплаването на корабите. Така например заради обилните валежи в Бразилия периодът за чакане за натоварване в пристанището Паранагуа е окол 40 дни.