Само ден след акцията по бензиностанциите, която трябваше да удостовери кой, къде и как успява да продава нелегално горива, без да плаща акцизи и данъци на държавата, се разбра, че едва 1% от обектите мамят с отчитането на обороти. Резултатите от препломбирането на 11-те хиляди бензиноколонки видимо беше показно упражнение, от което не спечели никой. Просто защото манипулирането на тези уреди явно може да става извън контрола. А това навежда на мисълта, че в България нито електронни уреди спасяват бюджета от източване, нито потребителите могат да са сигурни, че купуват чисто гориво, което е пазарен абсурд. И то за най-потребяваната стока, без която икономиката би блокирала.
Отчитайки явното безсилие на държавата да се справи с проблема, от петролния бизнес продължават да настояват фермерите и останалите фирми, ползващи ведомствени бензиностанции, да поставят нивомери на горивните цистерни, защото според тях това били единствените канали за далаверата.
Самият факт, че митниците масово установиха превишено съдържание на терпентин в бензина за автомобилите, явно показва, че „грешката не е в телевизора на земеделските производители”, а в систмата за контрол, която въпреки пломбите и вътрешните проверки допуска подобни нарушения.
В интервю за националното радио Радослав Христов от асоциацията на зърнопроизводителите се противопостави на изказаните от представители на Петролната и газовата асоциация становища, че нелегалните канали за горива минавали през ведомствените обекти.
„Как мога аз като земеделец да продавам горива, след като съм потребител и купувам, за да си върша работата с това гориво и не го продавам, за се иска от мен да инвестирам в нивомер”, коментира Христов.
Според него не е етично проблемът с нелегалните канали за горива да се прехвърля към хората, които най-малко имат отношение към този бизнес.
Той припомни, че протестите през юли бяха именно срещу това прехвърляне на проблема към агросектора.
Според последните промени, които все още не са прокарани от финансовото министерство, нивомерите за цистерни с над един тон гориво трябва да се монтират до края на октомври.
Земеделските производители продължават да настояват тази тежест да отпадне за техния бизнес. Според Христов е необяснимо защо атаката отново се прехвърля към агросектора, след като нишата за нередности е така широко отворена за останалите субекти по веригата, от които фермерите купуват горивата.
А ние като потребители на горива продължаваме да питаме – защо контролът върху този пазар е толкова слаб, за да ни продават бензин с 40% терпентин. И то при тонове нивомери, пломби и касови апарати, с които обикновените бензиностанции са свързани.
Въпросът е дали показните акции ще спрат или контролът ще стане наистина ефективен, както го правят в останалите европейски държави.