Финансовото министерство промени наредбата Н-18, с която задължава ведомствените бензиностанции да монтират нивомери на горивата за резервоари с вместимост над 1000 кг. Търговците ще бъдат задължени и да се оборудват с касови апарати, за да отчитат оборотите си пред Националната агенция по приходите. Мотивът на държавната администрация е да засили контрола в търговията с горива. С новото решение фермерите, притежаващи резервоари до 1 тон, ще бъдат изключени от това задължение. Според търговци обаче готвената законодателна промяна е пореден опит за натиск върху ведомствените бензиностанции.
Изискванията ще важат с пълна сила за стационарните резервоари, били те подземни или надземни. Мобилните резервоари (автоцистерни), които се използват за зареждане на горива за собствени нужди, ще трябва да се оборудват с касови апарати, без да са нужни нивомери. В проекта са предвидени изисквания към инсталациите за отопление и производство, чието зареждане ще трябва да се отчита чрез средство за измерване (разходомер или нивомер), свързано с НАП чрез данъчен терминал.
Изключение се предвижда за обекти с вместимости до 1000 л, които зареждат не повече от 2000 л гориво на година. Определят се срокове - за стационарните резервоари до 30.06.2015, за мобилните до 30.09.2015, за отоплителните и производствени инсталации до 31.12.2015.
Проектът е предложен след усилено лобиране от страна на Българската петролна и газова асоциация (БПГА), представляваща интересите на големите вериги бензиностанции, коментира Стоил Арнаудкин, управител на фирма Дизелор (Dieselor).
Според търговците разходите по монтаж на тези уреди ще обремени ведомствените обекти на земеделски стопани и транспортни фирми и ще накара собствениците им да зареждат горива от големите бензиностанции.
Ако целта е ведомствените обекти да станат изрядни и безопасни от техническа гледна точка, то и към момента институциите разполагат с доста механизми и действащи нормативи, на които да се опрат. Необходимо е държавата да ги използва, и да гарантира спазването на законите от всички участници на пазара - от данъчните складове, при които се начисляват и събират стотици милиони акцизи и ДДС месечно, до най-малкия потребител на гориво. Предвижданите промени в Наредба Н-18 обаче няма да помогнат за това, а само ще повлияят на пазара в определена посока, смята още управителят на Дизелор.