За последните пет години търговията между България и Япония се запазва на нива от над 100 милиона щатски долара годишно, като българският износ отбелязва леко увеличение. Това сочи статистиката за стокообмена между двете страни, представена на среща между представители на японския бизнес със зам.-министрите на икономиката Любен Петров и Даниела Везиева. В дискусията е участват още Евегени Иванов, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) и Атанас Ненов, изпълнителен директор на „Национална Компания Индустриални зони”, съобщиха от министерството на икономиката.
Българо-японският стокообмен през 2013 г. е надхвърлил 125 млн.щ. долара, отбелязвайки увеличение от 11.8% спрямо 2012г. Тенденцията на нарастване на двустранната търговия продължава и през периода януари-октомври 2014 г., като е достига 128 мл. щ.д, ръст от 22.2% спрямо същия период на 2013 г.
С най-голям дял в българския износ за Япония са инвестиционните стоки над 14 млн. щ.д. за първите десет месеца на 2014 г., което е с 10% повече спрямо същия период на 2013 г. Второ място в българската експортна листа заемат потребителските стоки, от които с най-голям дял са хранителните продукти – 5 млн. щ. д за периода януари-октомври 2014 г.
До момента в България са реализирани редица японски инвестиции в области като електрооборудване за автомобили, хуманно здравеопазване, възобновяеми енергийни източници, сервизни дейности.
По време на срещата са обсъдени възможностите за разширяване на търговско-икономическите отношения между България и Япония.
Основната цел на форума е била да се представят възможностите, които България предлага в сферата на търговията и условията за инвестиции и по-пециално в българските индустриални зони.
„ Между страните ни съществуват дългогодишни връзки и в икономическата сфера. Доказателство, за което е сътрудничеството между българската компания „Ел Би Булгарикум” и японската „Мейджи”, датиращо от 1972 г.”, каза зам.-министър Петров. Според него редица български хранителни стоки могат да присъстват по-осезаемо на японския пазар като българските вина, пчелния мед, билковите и здравословните продукти.
„Съществува възможност за по-широко навлизане на японския пазар и на българското розово масло и продукти от роза, фармацевтични и козметични продукти, както и високотехнологични продукти, произвеждани от български фирми”, допълни зам.-министърът.
На форума зам.-министър Везиева подчерта, че данъчният режим в България, наличието на квалифицирана работна ръка и най-ниските оперативни разходи в Европа, нареждат страната ни сред най-добрите дестинации за бизнес и инвестиции. Тя изрази готовност за подкрепа от страна на Министерство на икономиката на фирмите, които желаят да инвестират в България и им пожела да намерят благоприятна среда за бизнес и туризъм в страната ни.