Да работи повече, да се чупи по-малко, по-рядко да се зарежда, и да може да се справи с всякаква селскостопанска работа. Това са основните критерии при избора на оптималния трактор. И цената, разбира се. Но когато става дума за големи стопанства, където производственият цикъл се измерва дори не в часове, а буквално в минути, то тук на преден план излиза именно универсалността, безотказната работа на машината и възможността да работи с инвентар с голяма работна ширина.
Къде е основното преимущество на мощния трактор с широк спектър функции, освен очевидното? Работата е там, че повечето препоръки за използването на селскостопанската техника от признати и непризнати експерти предполагат непрекъснат цикъл на работа на машината. Едва ли не, през деня да оре, през нощта пак да оре, след това да превози товарите с ремаркето, да прекара дървата, а след това - пак да оре... А през зимата трябва да се справя с почистването на снега и транспортните работи. Щом сте дали пари, нека работи и да ги връща. Странно щяха да изглеждат такива препоръки за неземеделска машина. Да си го кажем направо, такова натоварване е по силите далеч не на всеки "железен кон". Година-две и се започва - това нещо по-добре да се бракува, отколкото да се ремонтира. - Мощният трактор има всичко, което е необходимо за успешна работа именно при такъв непрекъснат цикъл. Това е запас от мощност и здравина. С първото всичко е ясно. Съвременните трактори на водещите производители благодарение на добре премисленото взаимодействие между двигателя и трансмисията, както и на прилагането на множество революционни технологии са в състояние плавно и навременно да повишават теглителното усилие. Точно толкова, колкото е необходимо в момента на работа. Освен това, мощният трактор означава прикачно или навесно оборудване с по-голяма работна ширина, и съответно, по-висока производителност при работа.
Надеждността на тази техника също е по-висока. Възможностите на трактори с мощност 130 и 400 к.с. се различават не само по номиналното количество конски сили, но и в комплексните им характеристики. Въпреки, че рано или късно от ремонт се нуждае всяка техника.
УНИВЕРСАЛНИТЕ ТРАКТОРИ НА ПАЗАРА
На пазара на универсалните мощни трактори John Deere е представен най-вече със серия 8. Както и при всичките си машини, американците залагат на умните технологии и комфорта. Последното има просто обяснение - колкото по-малко човек се изморява, толкова повече и по-качествена работа върши. Но при серията 8 R интересно е не само това, което се намира в кабината. 9-литровият двигател PowerTech е оборудван със специална система за охлаждане VariCool. Това означава намаляване на разхода на масло и гориво, както и дълъг живот на самия двигател.
Автоматичната трансмисия има 16 предни и 5 задни скорости и допуска транспортна скорост до 42 км/час
Механизаторът на 8R може да осъществи всичко, което му е необходимо за конкретния вид работа - управлението на трансмисията е опростено до краен предел. Още по-интересна е опционално предлаганата трансмисия AutoPower, в която оптимизирането на работните операции е доведено до съвършенство, а транспортната скорост достига 50 км/час. Впрочем, последното не е толкова важно, за разлика от възможността да се контролира разхода на гориво и да се задава конкретна скорост на работа практически за всяка работна операция. Трябва да се отбележи и традиционно високото качество на сервиза на дилърите на John Deere в цял свят и на компания Мегатрон в България.
CLAAS, който се асоциира в съзнанието на фермерите предимно със своите комбайни, достатъчно успешно наложи на пазара и мощните трактори от серията Axion. Тези машини могат да се нарекат реакция на германците към растящото търсене на мощни универсални трактори. Axion е замислен като надеждна машина, способна да работи при всякакви условия. Тук също присъства уникална охладителна система на 8,7-литровия двигател Vistronic. Нейната особеност е в това, че за работата и се изразходва минимално количество гориво.
Впрочем, много е добра компоновката на двигателя - в лята конструкция с интегриран картер. Няма как да определиш Axion-а освен като истински танк с висок клирънс, произведен за работа при повишени натоварвания.
Друго предимство на тракторите от серията Axion е възможността да не се използва баласт, тъй като налягането върху почвата и без него е достатъчно. Това позволява да се спести гориво.
Голямата товароподемност, маневреност, високоефективна безстепенна скоростна кутия - всичко е налице тук. А още - джойстик и система на управление, с която може да се справи и дете.
Друг елитен "кон" е Fendt 936 Vario. Високотехнологична скоростна кутия, повишено теглително усилие, икономичност - това е просто класика от Fendt. Както и 6-цилиндровият двигател Deutz със система за впръскване Common Rail, максимално рационално контролираща подаването на горивото. Проблемът за преобразуването на номиналната мощност в теглително усилие при Fendt 936 е решен оригинално - чрез поставянето на нови гуми, с по-голяма контактна площ с почвата. Допълнително може да бъде поставен до 2,5 тона баласт. Системата Vario Grip позволява при необходимост да се увеличи теглителното усилие с 15 на сто.
Впрочем, този гигант е в състояние да развие скорост до 60 км/час на пътя. Това е особено важно в условията на безкрайните простори на Добруджа, когато площите на стопанствата се намират на разстояние от десетки, а понякога и стотици километри, и мобилността в този случай е безкрайно ценна.
New Holland Т8.390 е цяла епоха в историята на тракторостроенето. Неговите конструктивни и експлоатационни характеристики могат да се определят с една дума - баланс. В Т8 акцентът е поставен на повишената устойчивост, благодарение на удължената колесна база. В Добруджа, например, това не е толкова важно, но механизаторът от Лудогорието или друга хълмиста област, ще е благодарен за този детайл. Това е надеждно скроен трактор с усилени мостове за сдвоени гуми. И при това е сравнително лек, което означава по-щадящо въздействие върху почвата.
Трансмисията Power Shift дава възможност да се превключват скоростите без загуба на мощност. В допълнение специална система позволява в случай на нужда мощността да се увеличи с до 50 к.с. Въпреки, че 8,7-литровият двигател с мощност от 390 к.с. и без това позволява да се извършват практически всички необходими дейности. В трактора има допълнителна хидравлична помпа MegaFlow, която за един миг повишава производителността до 282 литра в минута. Това е особено важно при работа с навесен инвентар, както и при работи, които изискват повишено внимание.
Както и машините на останалите конкуренти, този трактор е много икономичен. И комфортен - с максимална шумоизолация в своя клас.
Case IH Magnum 340 e с много подобни характеристики. Същият 8,7-литров двигател. Същата възможност да работи с широк спектър навесно оборудване, благодарение на предния силоотводен вал 540/1000 об/мин. Аналогична полуавтоматична трансмисия Full PowerShift. От своя събрат го отличава предимно кабината и някои детайли в управлението.
Deutz-Fahr няма нужда от представяне, както и тракторите от серия Agrotron. Тракторът Agrotron X720 DCR е една от най-популярните машини в своя клас. Традиционно надежден високотехнологичен двигател с обем 7,1 митра, 9-степенна 2-режимна скоростна кутия с група пълзящи предавки. Сумарно се получават цели 54 скорости - 27 предни и толкова задни. Всички те се включват автоматично, което позволява работа в оптимален режим. И съответно - икономия на гориво.
Тракторът е истински универсал и е способен да извършва работи с всякаква сложност.
Корпорация AGCO в сегмента на високомощностните трактори е представена от машините на Challenger серия Е. Внимание заслужава най-новия трактор от серията - МТ775Е. 9,8-литров двигател, които е способен да даде до 431 к.с. Залогът на производителя е разбираем - пред такава мощност е трудно да се устои. Машината се отличава с висок въртящ момент при ниски обороти - 1921 Нм при 1500 об/мин, което за съвременния трактор е задължително условие. Но достойнствата на машината са доста повече. И комфортът, и шумоизолацията са на ниво. А ходовите качества позволяват работа в стопанства, където се налага да се изминават десетки километри всеки ден.
В тракторът на практически всеки производител има своя отличителна ценна черта. При Massey Ferguson 8670 това са ергономичният джойстик на системата на управлението, трансмисията Dyna-VT, цифровата електронна връзка на управлението, с помощта на която може да се регулира теглителното усилие и преразпределянето на теглото. Машината е комфортна и надеждна, при правилни грижи без проблеми без проблеми позволява да се преживеят и най-напрегнатите периоди на работа на полето.
По-малко разпространени, но заслужаващи не по-малко внимание в този клас са тракторите Buhler-Versatile 2375 и Lamborghini R8. Добри и надеждни машини, с оригинална конструкция.
ИЗВЪН ТЕХНИЧЕСКИТЕ ДЕТАЙЛИ
Може да се каже с чисто сърце, че всеки от тези трактори по своему е добър, и в този списък всички модели са удачни и достойни, за да внесат своя принос за развитието на земеделието в България. Поради това е добре да се прави изборът, ориентирайки са на фактор като качеството на сервиза във вашия регион. Много често фермери, които имат опит в работата с машини на различни производители, спират своя избор далеч не на най-харесалият им модел само поради това, че срокът и качеството на ремонта на местния дилър не са на добро ниво или стойността на резервните части превишава пределите на разумното. Съответно, изборът на трактор започва с разпечатки на адресите на най-близките сервизни центрове на водещите производители, цените на резервните части и услугите, както и разговор със съседи, на които вече им се е наложило да се възползват от услугите на сервиза. Едва ли ще ви утеши мисълта, че моделът, който сте избрали е толкова популярен, че всяка една част се налага да се чака с месеци./fermera.bg