За една година по време на двата приема на проекти за модернизация по мярка 121 от програмата за селските райони във фонд „Земеделие” са подадени проекти за над 128 млн. евро, много над остатъчния бюджет и средствата от наддоговарянето, предвидени по тази мярка.
След наддоговарянето максималният ресурс по тази мярка се е повишил от 25 млн. на 45,2 млн. евро, но въпреки това средствата са едва една трета от исканото финансиране, съобщиха за Farmer.bg експерти на фонда.
Въпросите ни бяха предизвикани от писмото на асоциациите на консултантите по европрограмите, на зърнопроизводителите и на земеделските производители, които настояваха за експеридитивност в окончателното разглеждане на инвестиционните искания.
От министерството на земеделието преди дни ни информираха, че окончателното одобрение ще приключи в края на април. При този минимален бюджетн обаче, едва ли голяма част от проектите, които „чакат на опашка”, ще получат субсидии по сега действаща програма.
Експертите от фонда припомниха, че забавянето се дължи на два много сериозни проблеми, появили се още през лятото на миналата година, които е трябвало да бъдат решени съвместно с агроминистерството.
Първият проблем бил свързан с това, че част от бенефициентите са били допустими за финансиране по няколко от бюджетите, определени в първата от двете заповеди за прием по мярка 121 за 2013 г., заповед 03-РД/1578.
Било е необходимо изготвянето на становище от министерството, което като управляващ орган по програмата, е трябвало да каже как да бъдат разглеждани постъпилите заявления. В крайна сметка е решено проектът на даден бенефициент ще бъде одобрен в този бюджет, в чийто списък е на по-горна позиция, в зависимост от получените точки, поясниха от фонда.
Втората причина за забавянето по мярка 121 е, че исканата субсидия на подадените проекти надхвърля трикратно утвърдения бюджет по мярката – цитираните 128 млн. евро, които са в пъти повече отбюджета от 45,2 млн. евро.
От фонда припомниха, че всички кандидати, които са депозирали своите инвестиционни предложения, са информирани за това, че проектите им може да не получат финансиране. Те всъщност подписват договори с фонда, но са запознати с факта, че ще получат финансиране при освобождаване на паричен ресурс.
Основната причина, която е забавила одобрението по другите две мерки 311 и 312 – за микропредприятията и за инвестиции в неземеделски дейности, е свързана със скъпите автомобили, които кандидатите са искали да купуват със средства от програмата.
За близо 200 проекта кандидатите са заявили подобно финансиране Това наложи необходимостта от промени и нов ранкинг на проектите, което забави класирането.
Беше определен максимален размер за разходи за превозни средства по двете мерки в размер на 47 хиляди лева с ДДС. Субсидията представлява 70% от одобрените разходи, като останалите 30% бенефициентите си покриват сами. След приспадане на ДДС, реално субсидията за закупуване на МПС се ограничава до около 27 хил. лв.
От фонда обясниха още, че окончателният размер на освободения бюджет за проектите, за които не достига финансиране, ще стане ясен, след като кандидатите представят всички си разходни документи по изпълнението на предварителните си предложения.
Средствата по тези предложения след окончателното договориране, се връщат обратно в Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) и могат да бъдат пренасочени към проектите, които чакат финансиране – по ред на ранкинга.