Националната асоциация на зърнопроизводителите подкрепя прилагането на схемата за преразпределителното плащане, защото това е начин за допълнително стимулиране на малките и средните земеделски стопанства.
Това се посочва в официалното становище на организацията, разпратено по повод намеренията на министерството на земеделието от 2014 г. стопанствата, отглеждащи до 300 дка земеделска земя, за получават субсидии над основните директни плащания.
Асоциацията би подкрепила всеки инструмент, който ще окаже положителен ефект, особено върху производителите от застрашените селскостопански отрасли, стига да се покриват условията за изсветляване на икономиката на бизнесаи да се постига реално увеличение на брутния селскостопански продукт.
Представителите на бизнеса обаче изразиха и притеснения, свързани с новото подпомагане.
Според браншовиците има опасност от разделяне на земеделските стопанства и нарояване на бенефициенти, които се възползват от плащане за първите декари, без реално да произвеждат продукция. В тази връзка зърнопроизводителите настояват за засилен контрол, защото съгласно еврорегламент 1310/2013г. държавите членки трябва да гарантират, че не се дава предимство по Схемата за ПРП на земеделски стопани, за които е установено, че след 18 октомври 2011г. са разделили стопанството си (чл.125а, т.6);
Земеделците се опасяват и от стимулиране и включване на нереални земеделски производители в схемата за преразпределителното плащане, което би увеличило сивата икономика в сектора.
Браншовиците изразяват притеснение, че собствениците на земеделски земи ще окажат натиск за повишаване на рентните плащания, което би обезсмислило прилагането на схемата за дребните и средните земеделски производители.
За да се избегне опорочаването на новата схема, от асоциацията предлагат и контрамерки.
* Схемата за преразпределителните плащания да се прилага с две различни ставки за първите хектари. Първата ставка да бъде по-ниска и да обхваща първите 5 ха, а втората ставка да бъде по-висока и да обхваща първите хектари над 5 до 30 ха. По този начин ще се стимулира пазарното ориентиране и развитието на стопанствата в сегмента 5 – 30 ха, които по данни на Евростат за 2010г. в България са 5.5% от стопанствата, а в ЕС – 21.5%. От друга страна стопанствата до 5ха ще бъдат обхванати от схемата за малките стопанства, без да бъдат подлагани на засиления контрол по схемата на СЕПП и преразпределителното плащане.
* Възможно е да се въведе референтна година или референтен период и само бенефициентите по директните плащания от тази година или период да имат право на подпомагане по схемата за преразпределителното плащане. Това, обаче, би означавало дискриминиране на новорегистриращите се млади фермери, които от своя страна са уязвима група земеделски производители.
В тази връзка, може би е по-удачно упражняване на специфичен контрол от компетентните орани на новорегистрираните УРН в ИСАК, които са потенциални бенефициенти по Схемата за ПРП, чрез проверки за свързаност, в това число родствена свързаност и свързаност по смисъла на Търговския закон.
* Проверките за свързаност могат да бъдат насочени към установяване на бенефициентите, които са заявявали през последните три години площите, с които кандидатства новорегистрираният потенциален бенефициент по Схемата за ПРП;
* Бенефициентите по схемата за преразпределителното плащане да доказват техническата способност на стопанствата си за обработване на земята, която заявяват по СЕПП – тук се включва предоставяне на талони за регистрирана селскостопанска техника и/или фактури за извършени услуги, и фактури за закупени консумативи (семена, торове, препарати и др.);
* Като мярка за изсветляване на земеделския сектор да се въведе задължителна проверка от Националната агенция за приходите (НАП) за съответствие на декларираните приходи и данните от страна на земеделските производители със заявяваните площи и животни в ИСАК.
По повод вчерашното обсъждане на наредбата, която регламентира новото преразпределително плащане, от асоциацията на зърнопроизводителите за пореден път попитаха администрацията защо то се прави броени дни преди да започне самото прилагане на схемата.
Браншовиците дори не знаят дали България е уведомила Европейската комисия, че ще прилага през 2014г. новата схема.
Затова те задават въпроса дали така непрозрачно ще бъдат вземани и останалите стратегически важни за сектора решения по прилагането на новата ОСП, които трябва да се обсъдят до 1 август 2014г.
Съществува ли възможност за осъществяване на информирано и реално обществено обсъждане относно вземането на националните решения във връзка с ОСП 2014-2020г., питат от асоциацията.
И най-важното, земеделците искат да разберат дали с прилагането на преразпределителното плащане няма да бъде въведено намаление на директните плащания над 150 хил. евро.
Отговорите се очаква да бъдат дадени от министерството на земеделието.