Начало » Новини » Страната
24.02.2014 г.

Институтът за агростратетии дава тон за обсъждане на наредбата за преразпределителното плащане

Учените настояват за широк дебат по важните решения на новата политика

По повод предложените промени в наредбата за специалните изисквания за одобрените схеми за национални доплащания и за специфично подпомагане, качена на интернет страницата на министерството на земеделието преди десет дни, от Института за агростратегии и иновации представят експертно становище по темата.

 

В новата наредба се предвиждат текстове, с които се въвежда възможността България да прилага т.нар. схема на първите хектари или още т.нар. преразпределително плащане вместо опцията за намаляване на директните плащания над 150 000 евро.

 

Обосновката на това предложение от страна на МЗХ е твърде оскъдна, а според нас това е един от ключовите въпроси,  по който следва да се постигне единно мнение сред земеделската общност.

 

Необходимо е политическото решение за схемата да се вземе на базата на ясни и обективни критерии и анализ на последиците от прилагането на въпросната схема.

 

Още миналата година преди да бъде публикуван основният регламент  за директните плащания, институтът разработи анализ по темата „Преразпределителното плащане – алтернатива в новата ОСП.  Ще се възползва ли България от нея?”  и без да иззема ролята на държавата, предложи няколко сценария, на базата на които да се избере най-правилното решение за България.

 

Освен липсата на ясни мотиви, считаме, че подобна правна техника е изключително неприемлива по такъв важен въпрос. На първо място, защото схемата на първите хектари се прилага заедно с основната схема, а именно схемата за единно плащане на площ (СЕПП), е редно тази материя да бъде уредена в Закона за подпомагане на земеделските производители и по-точно чл. 39 – 47.

 

На второ място от текстовете на закона става ясно, че и схемите за национални доплащания (пак директни плащания, но предимно за животновъдния сектор и тютюн) се одобряват от Министерския съвет, а не от министъра на земеделието и храните. Точно затова за нас е изключително недопустимо схемата на първите хектари да бъде оставена в ръцете на един солов административен акт на министъра на земеделието и храните, както е записано в §9 от проекта на наредба, а именно със заповед на министъра да се определят условията и начинът на предлагане на преразпределителното плащане.

 

Считаме, че дебатът, от който има нужда земеделския сектор, ще се осъществи именно в процедурата по изменение на Закона за подпомагане на земеделските производители. Не случайно Регламентът за директните плащания, където е предвидена възможността за първите хектари и за тавана на плащанията, е плод на процедурата на триалог между Съвета на министрите, Европейския Парламент и Еврокомисията, следва и у нас този въпрос да се реши на базата на дискусията между всички заинтересовани страни и най-вече като се отчете мнението на земеделския бранш.

 

В анализа на Института за агростратегии и иновации посочихме, че „един от основните моменти е решението на въпроса за тавана на директните плащания”. Беше предварително взето решение сумите над 150 000 евро, които едно стопанство получава, да бъдат редуцирани с минимум 5 %, като в калкулацията на сумата се включва само базовото плащане.

 

От приходите на стопанството от директни плащания държавата членка може да реши да се извадят разходите за заплати и осигуровки. Дава се възможност държавите да не прилагат тази схема за редуциране на директните плащания, но само при положение, че решат да използват схемата за плащане на първите хектари.

 

Въпреки, че предложеното плащане ще бъде доброволно за държавите-членки, възможността да се прехвърлят плащания от по-големи към по-малки ферми ще запали страстни политически дебати в повечето страни от ЕС. Повече ще са фермите, върху които това плащане ще има благоприятно въздействие, отколкото тези, които ще загубят от въвеждането му.

 

Допълването на основното плащане за първите хектара на всяка ферма, ще вземе предвид по-голямата интензивност на труда на по-малки стопанства и икономиите от мащаба на по-големи стопанства.

 

Последиците от това предложение  за България могат да се изразят  с помощта на цифрови симулации. В анализа правим множество изчисления, симулации и съпоставки. (Искаш да научиш повече? www.agroinnovations.bg)

 

Като извод учените от института смятат, че въвеждането на преразпределително плащане ще има много силен положителен ефект върху доходите на малките и средни земеделски производители и ще подпомогне подобряването на ефективността и качеството на тяхното производство.

 

Минимум 94 % от земеделските производители-заявители по СЕПП ще получат по-голяма субсидия на единица площ, ако България избере да въведе схемата за първите хектари в сравнение с избора на намаляване с минимум 5 процента на плащанията над 150 000 евро.

 

В същото време този голям процент земеделски производители обработват само около 1/5 от земята, като останалият малък процент земеделски производители обработва над 80 % от допустимите по СЕПП площи, като за тях изборът на схемата за преразпределително плащане ще има по-неблагоприятен финансов резултат в сравнение с варианта за редуциране на плащанията над 150 000 евро.

 

Изборът на един от двата варианта - схема за първите хектари или намаляване на плащанията над 150 000 евро е политическо решение за  България, съобразено с приоритетите и целите на правителството. Необходимо е да се проведе широк обществен дебат с всички заинтересовани страни и след това да се вземе това важно решение.

 

 

Становището на Института за агростратегии и иновации е публикувано в последния брой на вестник  „Капитал”. Институтът инициира дебат по темата, тъй като отдавна е изготвил аргументиран анализ на различните възможности за плащания, който е публикувал на сайта си www.agroinnovations.bg. 

 

Farmer.bg ще публикува и други мнения по темата.

 

 

Институтът за агростратетии дава тон за обсъждане на наредбата за преразпределителното плащане
4840
 

Последни материали
Виж
Всички вече залагат надеждите си само на слънчогледа
Унгарските пчелари не успяха да съберат почти никакъв акациев мед
В традиционната специализирана операция при прибирането на реколтата
Полиция и жандармерия ще пазят малкото оцелели череши в Кюстендилско
Производството също се свива, а положението е най-зле в основни региони
В Испания овчето мляко поевтиня с над 20 на сто през април на годишна база
Първоначалните добиви са добри, но за пролетните култури не достига влага
Жътвата на пшеницата в Монтанско беше открита с ритуал край Вълчедръм
Седмичен обзор на ССБ - пшеница се продаде в голямо количество
Подхранване на доматите по време на цъфтеж и плододаване
Свързани материали
Виж
Със заповед на министър Порожанов
Ставката за преразпределителното плащане за 2017 година е почти 140 лева за хектар
Предстоящо
Грудев: До 8 април ще бъдат преведени преразпределителните плащания за 2014 г.
Санкции
Над 170 фермери, които изкуствено са разделили стопанствата, няма да получат по 15 лева преразпределително плащане
Срокове
Остават 4 дни до края на кампанията за директни плащания
Анализ на Асоциацията на земеделските производители
Варианти за прилагане на новата агрополитика в България
Позиция на браншовата асоциация
Зърнопроизводителите са за преразпределителното плащане, но при засилен контрол
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини