Базов модел, пакетни предложения, специално оборудване – днес, когато купувате пръскачка, ви предстой да изберете необходимото оборудване от огромно количество варианти. Нещо от това ви е наистина необходимо, някои детайли от оборудването правят работата с пръскачката по-удобна, но има и такива екстри, които попадат по-скоро в категорията „за разкош”. И въпреки, че в статията става дума за прикачните пръскачки, много от това с пълна сила важи и за навесните машини.
[B%][G%]ХОДОВ МЕХАНИЗЪМ И ШАСИ[%G][%B]
[B%]- Прикачен механизъм[%B]
Много производители предлагат по избор различни варианти на прикачващия механизъм. Повечето машини, произведени за пазара в Германия, се оборудват с класическата система за прикачване. [B%]Преимущества:[%B] никакви особени изисквания към трактора, бърза смяна на трактора, както и голям пътен просвет в областта на прикачването.
В ползата на долното прикачване са следните фактори – сцеплението има малък луфт и по-удобен достъп, подходящо е за работа на високи скорости, осигурява повишен комфорт, помпата, като правило, е разположена на механизма на прикачването (отзад).
Долното прикачване се използва при по-големите пръскачки, тъй като там има големи опорни натоварвания.
Т. нар. универсално прикачване се присъединява към долната тяга на навесването. Благодарение на изместената назад обръщателна ос се появява ефектът на управлението. Днес в такава комплектовка се предлагат най-простите модели на пръскачките.
[B%]- Регулируеми оси[%B]
Ширината на колеята обикновено се регулира по пътя на изместването на колелата в интервала от 1,80 до 2, 20 или 2, 25 м. Благодарение на регулируемите оси ширината на колеята може да се променя безстепенно в пределите на 50 см. Някои производители на пръскачки предлагат и варианти без регулиране на ширината на колеята.
[B%]- Гуми[%B]
Гумите с големи габарите разширяват вариантите за експлоатация на машините – с тях е по-лесно да се преминат обработваемите площи, избягва се оплътняването на почвата, повишава се комфортът при работа. Големите гуми съответстват на тенденциите за увеличаване на габаритите на пръскачките (резервоари, работна ширина).
Но ширината не е най-важното. По възможност гумите не бива да са по-широки от 460/520 мм, но затова пък трябва да са колкото е възможно по-високи (1,95 или 2,05 м), например, 520/85 R 46 или 460/85 R 50. Увеличаването на размерите на гумите има предели, то е ограничено, например, от ширината на колеята, както и от типа на окачването или кормилното управление.
[B%]- Окачване[%B]
Високите работни скорости, неравната повърхност на полето, и отчасти, използването на тесни и твърди специални гуми, правят амортесирането на осите важен елемент. Окачването удължава живота на машината и прави работата по-комфортна. При големи опорни натоварвания е важно съчетанието на амортесирането на осите с прикачния механизъм.
[B%]Може да се обособят три подхода:[%B] механично окачване (пакет от пружини или полиуретанови елементи), хидравлично окачване (хидропневматика с използването на цилиндър и балон с азот) и пневматично окачване (с изравняване на нивото и система за антиблокиране на спирачките ALB).
[B%]- Система за управление[%B]
Точното следване на колеята, точното влизане в междуредията, насочването на колелата при движение по склонове в противоположната от наклона посока – това са главните критерии при избора на система за управление.
Колкото повече зърнени култури има в сеитбооборота, колкото е по-равна повърхността на полето и колкото е по-голяма работната ширина, толкова по-малка е необходимостта от управлението. Работата на машината става или в ръчен режим от устройството за управление на трактора или автоматично (датчик за ъгъла на отклонение с автоматично фиксиране на средата) за точното следване на колеята.
[B%]- Управление на прикачния механизъм[%B]
Прикачният механизъм е прикрепен към шасито с помощта на хидравлика. При простото управление, за да се осигури максимално точно следване по колеята, оста трябва да се намира по възможност, по средата между задната ос на трактора и оста на пръскачката (т.нар. принцип на шарнирно-съчленената рама). Конструкцията е проста и здрава, не зависи от избора на гуми, частично може да се дооборудва.
[B%]Недостатъци:[%B] при движение по пътища блокировката е задължителна; неудобство при движение по наклони; ако щангата е прибрана напълно или само от едната страна е възможно само частично управление или то е напълно невъзможно. Управлението на прикачния механизъм много силно влияе върху движението на крилата на пръскачката.
От техническа гледна точка системата SafeTrack от Hardi е компютърно управление на прикачния механизъм със силно изместена назад точка на завиване. Според производителя преимуществото на тази система е по-високата устойчивост, предпазваща от обръщане. Управление със сгънати крила не е възможно.
[B%]- Кормилно управление[%B]
[B%]Преимущества:[%B] управление при всички положения (крилата са сгънати или напълно, или от едната страна); намален риск от обръщане; колелата лесно се насочват в противоположна страна при страничен наклон; плавно управление; при движение по пътищата не е необходима блокировка.
[B%]Недостатъци:[%B] по-сложен и скъп механизъм в сравнение с управлението на завиването на прикачния механизъм; ограничен избор на гуми.
[B%]- Разрешено за експлоатация теглително-прикачно устройство[%B]
Такова има например при Amazone. Пръскачката със съединения за пневматична спирачна система, може да носи цистерна с максимално тегло до 12 тона при скорост 25 км/час и до 10 тона при скорост 40 км/час, което напълно съответства на нормите. Но това не е възможно за всички варианти на крилата.
[B%][G%]ПОМПИ ЗА НАПЪЛВАНЕ, ОПРЪСКВАНЕ И СМЕСВАНЕ[%G][%B]
[B%]- Помпа на пръскачката[%B]
Размерът на помпата зависи от работната ширина и количеството на внасяния препарат (литра на хектар, производителност, стопанствата със специални култури обикновено работят с много висок разход на вода).
Помпата трябва да е пресметната така, че дори при работа с голямо количество течност, мощността да е достатъчна и за бъркалката. Инжекторните бъркалки работят с по-малки обеми, отколкото хидравличните бъркалки.
По-скъпите сдвоени помпи дори при нисък брой на оборотите са в състояние да осигурят висока производителност.
[B%]- Отделна помпа за напълването[%B]
Обикновено това са центробежни помпи с хидравлично задвижване. Преди всичко тези помпи напълно се оправдават при вземането на водата от цистерни или резервоари за вода. Но само при някои производители те фигурират в списъка с оборудването. Практичен детайл на пръскачката за напълването на резервоара с помощта на помпа или тръбопровод под налягане.
[B%]- Хидравлично задвижване на помпата[%B]
Със система за електронен контрол на броя на оборотите е полезен елемент от оборудването със задвижване от хидравличната система на трактора Load-Sensing. Това позволява по-ефективно да се използва безстепенното задвижване на трактора.
[B%][G%]ОБОРУДВАНЕ ЗА ЦИРКУЛИРАНЕТО НА ТЕЧНОСТТА[%G][%B]
[B%]- Електронен датчик за нивото на разтвора[%B]
Например Tank-Control. Работи по-точно от аналоговите датчици, но само е ако е точно регулиран. Важно е около смесителния резервоар да има допълнителен дисплей за индикиране на нивото на разтвора за точното запълване на порциите или намаляване на обема на остатъка. Системата може да се надгради за автоматично запълване.
[B%]- Отключване на бъркалката[%B]
Преимуществото на инжекторните бъркалки на първо място е предотвратяването на разпенването на работния разтвор при изпразването на резервоара. При повечето съвременни пръскачки интензивността на изпразването може да се регулира. По поръчка някои производители предлагат и автоматично превключване на бъркалката.
[B%]- Смесителен резервоар[%B]
Почти при всички производители вече влиза в базовото оборудване. Смесителните резервоари могат да се оборудват с приспособления за съединяване с големите резервоари (например Eco-Fill). Цените зависят от елементите на оборудването./Top Agrar