11-03-2008 г. Какво е Биофах? Изложението възниква като световен форум за представяне на производители и преработватели в сферата на биологичното земеделие. По време на дните на представяне се организират редица съпътстващи конгреси и семинари, дегустации и конкурси, дори партита на отделни фирми с икономически потенциал. Тази година не направи изключение и отново беше изпълнена богата програма, която включваше и съпътстващо изложение "Vivanesse", за козметика и биологчно произведени продукти във фармацията. Общо около 10 палати приютиха над 2600 изложители, разпределени по национални павилиони или със самостоятелно участие. По традиция най-масово е участието на германски фирми - обособени в две палати. Някои от най-известните сдружения за биологично производство като "Еколанд", "Биоланд", "Деметер" заемаха цяла палата. В тяхната продуктова листа имаше всичко, което земеделският производител може да произведе. Глобалната оценка на Биофах 2008 показва - в сравнение с предходната година има повишение от 14 на сто в производството и потреблението на биологични храни, през 2007 г. обемът на биопродуктите и тяхната реализация надминава 40 милиарда USD. За 2008 г. повишаването на нивата ще бъде факт. Някои по-интересни съпътстващи форуми: Изложение на вина, произведени от биологично грозде. Над 650 различни марки вина бяха тествани от комисия и представени на щандовете на производителите. Критериите за допускане са строги, не е случаен фактът, че процедурата по оценка е отнела 2 месеца, стартирайки още през декември 2007 г. На 22 февруари бяха наградени отличените в зала 4А. Vivaness Lounge На 22 февруари, срещу 32 евро можеше да се посети специализираното представяне на козметични и уелнес процедури в рамките на Vivaness. Нови възможности за спорт и релаксация, кинезитерапия, рехабилитация и др. бяха представени на вниманието на посетителите. Специално внимание на това събитие отделиха дамите. Оказа се, че фирмите, представящи продуктите и процедурите, са известни и от най-големите в бранша. Изводът се налага от само себе си - "биото" навлиза сериозно в бита и всекидневието на всеки гражданин и той е потенциален клиент. Симпозиум "Organic Africa" В събота 23 февруари беше представено състоянието на биоземеделието на Африка и нейния потенциал за производство и износ на биохрани. Наистина, от година на година се увеличава броят на изложителите от Черния континент. Все пак трябва да отбележим, че предмет на техните експозиции са предимно изходни продукти и суровини. Обемът и количествата на тези продукти нараства и става впечатляващ за последните изложения. Абсолютно всичко, което може да си представи човек, е включено в листата на изложителите - мляко, месо, плодове, шоколади и десерти, напитки (например има много напитки, изработени от или включващи пчелен мед), тъкани, обувки, украшения, козметика и т.н. Общото е, че всичко това се контролира от сертифициращи органи и изпълнява изискванията на IFOAM (световната организация, законодател в производството и сертифицирането на биологични храни). Къде сме ние? Българският павилион беше приютил 8 изложители -"Герада" ООД - пчелни продукти, "Бакалски" ООД - билки, "Екомаат" ООД - екстракти и етерично-маслени продукти, "Екоплод - БГ" ООД - производство преработка и търговия със замразени биологични плодове, "Еньо Бончев" ООД - розово и лавандулово масло, "Интермед 1" ООД - фитоекстракти и добавки, "Ира-Еко" ООД - чайове, хранителни добавки и медицински растения, "Сиба интернационал" ЕООД - малинови култури. Подготовката и изграждането на българския павилион стана с участието на МЗП и Агенцията за малки и средни предприятия. Макар и скромно изграден, българският павилион си личеше отдалеч по изобразената калинка на зелен лист - националното лого за биопродукти. Български фирми участници: "Екоплод - БГ" представяше Валентин Ламбев". Създадена през 1999 г за производство, преработка и търговия със замразени плодове, фирмата вече е сертифицирана за дейност, като биологичен преработвател от "Етко-Лакон Груп". Основните групи продукти са - ягоди, малини, боровинки и др. Плодовете се произвеждат в планински райони на Стара планина - от 700-1000 м над морското равнище, в защитени зони и резервати. Работи се с определени производители, организирани в структура, с определени изисквания към производството. Заявките от партньори от Европейския съюз нарастват непрекъснато и обемът на продукцията също. "Бакалски" ООД - ново поколение фирма, специализирана в изграждането, преработката и търговията на билки, култивирани медицински растения, подправки, етерични масла.(на сн.6196) Усмихнатите собственици с гордост показват своите сертификати, гарантиращи им ползотворни контакти и търговия. Работят в ЕС - главно Германия и в САЩ. Имат плантации в района на Садово, Попово, Сакар планина и непрекъснато разширяващ се обем от продукция - тя се търси и добре се продава. Основен проблем за тях си остава квалифицираната и лоялна към фирмата работна ръка. "Интермед - 1" ООД - представена от Методи и Димитър Стефанови. Предмет на дейността са фитоекстракти, етерични масла, диетични добавки и ароматизирани води. Имат над 30 годишен опит в бранша, притежатели са на няколко "know-how", преработващите мощности са в Розовата долина. Сертифициращата организация е IMO Швейцария - една от най-реномираните в световното биоземеделие. На техния щанд не секваше посетителският поток. Обобщение За българските производители на земеделска продукция е важно да намират добра реализация. За биологичните производители и преработватели тя е гарантирана, но при условията на непрекъснат контрол. Тези от нас, които изберат този по-труден път, ще имат по-добър търговски успех в условията на Европейския свободен пазар, а и не само там. Трябва добре и сега да определим накъде ще насочим своите сили, умения и стремеж за развитие, за да станем част от европейските производители! Oт в. Гласът на фермера