Спорна е процедурата, по която са проведени обществените поръчки, спорни са и избраните фирми, казва Ивайло Мирчев. Дружествата изпълнители отговарят на критериите, пиши земеделският министър. Три години е срокът за приключване на 35-те хидромелиоративни съоръжения
Обществените поръчки за изпълнители на ремонти по 35 хидромелиоративни съоръжения за напояване, възложени от „Напоителни системи“ ЕАД на 30 септември 2025 г., са изрядни. Това накратно е отговорът на земеделския министър Георги Тахов на въпрос на депутата Ивайло Мирчев от 1 декември, за което Синор.БГ написа наскоро.
Обществените поръчки са обявени след одобрени 35 проекта на държавното дружество, подадени при отварянето на интервенцията „Инвестиции в инфраструктура за напояване“ в началото на 2025 година. Определеният бюджет бе 216 млн. лв., но през ноември в Министерството на земеделието имаше предложение той да стане 243 554 474,07 лв., колкото е стойността на заявените разходи на проектите. Допълнителните средства идват от неоползотворен бюджет от 15 млн. лв. по интервенцията за сдруженията за напояване плюс още 25 млн. лв., гласувани от Комитета по наблюдение.
Във въпроса си Ивайло Мирчев посочва, че изпълнители по спорната поръчка са спорни фирми. По думите му „значителна част от обявените позиции са с по един кандидат, което на практика елиминира конкуренцията и поставя под съмнение дали поръчката е структурирана така, че да отвори пазара, или така, че да го затвори за избран кръг фирми“. Избраните фирми, според публикация на „Капитал“, са свързани със строителни дружества „от орбитата на Христофорос Аманатидис-Таки; фирми на съпругата на покойния бивш депутат от ДПС Камен Костадинов - Венета, както и на собственика на завода за боклук край с. Езерово Ангел Дерменджиев; прочулата се покрай инхаус поръчките от времето на третото правителство на Борисов "Автомагистрали Хемус", която съвсем отскоро е с поредното ново име - "Славлен" АД; компании, свързани с племенника на бившия главен архитект на София Петър Диков - Иван, и със собственика на пловдивската транспортна фирма ПИМК Илиян Филипов“.
В отговора си земеделският министър посочва остарялата хидромелиоративна структура и лошото ѝ състояние. В общонационален план, ефективността на използването на водите за напоителни цели се оценява на 39,5%, пише Тахов.
Обществената поръчка е обособена в 35 позиции.
Възложителят „Напоителни системи“ е заложил условия или изисквания към стопански субекти, които са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството и обема на обществената поръчка.
Изисквания свързани с лично състояние на участниците и тяхната годност (правоспособност) за упражняване на професионална дейност – всеки участник да притежава валидна регистрация в Централния професионален регистър на строителя (ЦПРС) към Камарата на строителите в България за изпълнение на строежи от IV (четвърта) група .
В поръчката са заложени критерии за подбор свързани с икономическото и финансовото състояние на участниците. „Ззаконодателят изрично е указал, когато обществената поръчка е на стойност над 5 000 000 лв. за строителство да поставя за последните три приключили финансови години участниците да са реализирали минимален оборот в сферата, попадаща в обхвата на поръчката. Той е съобразен със стойността (в обявлението за поръчката са посочени стойностите на всяка позиция), обема (в Техническата спецификация към документацията се съдържа обема на предвидените СМР) и срока (приблизително 3 години) за изпълнение на обществената поръчка и предвид това е заложен с около 1,5% надхвърлящ размера на прогнозна стойност на всяка позиция.
Отговорът на министъра посочва, че е изпълнено условието всеки от участниците да има застраховка „Професионална отговорност на строителя с общ лимит на отговорността, покриваща минималните застрахователни суми за дейността...“
В критериите при оценяване на изпълнителите има и други изисквания като „всеки участник да разполага с персонал и с ръководен състав с определена професионална компетентност за изпълнението на поръчката, и още няколко критерия.
Оценяването и класирането на офертите е извършено на базата на „икономически най-изгодната оферта".
Окончателният избор е направен след задължителен двуетапен контрол от Агенцията по обществени поръчки (АОП). Фонд Земеделие ще осъществи последващ контрол.
„В дългогодишната история на дружеството, от няколко години насам, не само че „Напоителни системи" ЕАД няма задължения, а и е допустим бенефициент, както по подмярка 4.3. към мярка 4 от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г., така и по Стратегически план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023-2027 г.“, завършва писменият отговор на Георги Тахов.




