В прессъобщение до медиите от Фискалния съвет на страната представят вариантите, ако държавният бюджет за 2026 година не бъде приет навреме, каквито са индикациите след вчерашната оставка на кабинета на Росен Желязков. Експертите успокояват, че законът допуска държавата да влезе в нова година без приет бюджет. И дават пример с периода 1992–1998 г., когато цели шест пъти е имало забавяне в приемането на бюджета и причините основно са свързани с икономическа или политическа нестабилност в страната. А през последното десетилетие подобна ситуация е възниквала три пъти.
Ако Народното събрание не успее да приеме нов бюджет до началото на годината, държавата продължава работа, като се прилага следната временна процедура:
-
Държавните приходи продължават да се събират по същите правила и закони, които важат в момента
-
Разходите могат да се правят само до толкова, доколкото са правени за същия период на предходната година. Тоест: ако миналата година през януари са изхарчени 100 млн. лева за дадена дейност, тази година без нов бюджет не може да се изхарчи повече от тези 100 млн. В допълнение, разходите не могат да надвишават реално постъпилите приходи. Държавата може да харчи само това, което реално е събрала като приход.
-
Корекции – ако има нови закони или решения, които вече са влезли в сила и изискват повече или по-малко средства, държавата трябва да се съобрази с тях.
-
Фискална дисциплина – дори в тази извънредна ситуация се спазват всички правила за стабилни държавни финанси (например ограниченията за дефицита и дълговото правило).
-
Държавен дълг – Министерският съвет може да взема нов заем, но само за да изплати стар дълг, който изтича същата година. Тоест: не може да се взема нов дълг за нови разходи, а само да се ―превърта старият.
-
Колко дълго може да продължи това? – Тази временна схема може да се използва най-много три месеца. – Ако обаче няма избрано Народно събрание (например по време на избори), този период не се брои.
-
А какво става след тези три месеца, ако още няма бюджет? Народното събрание, по предложение на правителството, трябва да вземе специално решение, с което определя нов срок, през който държавата мооже да продължи да събира приходи и да прави разходи при тези временни правила.
Ето и плюсовете при закъсняло приемане на бюджета
По-точно планиране, основно защото се знаят приходите и разходите от предходната година. Разполага се с по-ясна икономическа среда и с актуални данни за инфлацията. Преодолява се по принцип излишно увеличаване на разходите. Тъй като се работи с бюджетни дванадесетини, се отлагат ненужни разходи, изразходват се по-малко средства, следователно, временното отлагане създава условия за временно по-добра и стегната фискална дисциплина. За коалиционните правителства, а в повечето държави са такива, се предоставя повече време за допълнителни преговори с цел намаляване на риска от направени набързо промени и се създава възможност за увеличаване на подкрепата за приемането на бюджета. Слабите правителства правят слаб бюджет, и в такъв случай е по-добре да се изчака да има правителство с ясни ангажименти и визия
Минусите на приемането на бюджет в следващата година
Проявата на политическа нестабилност би ерозирало общата среда, а това е негативен сигнал към инвеститорите и кредитните агенции. Забавяне на публичните инвестиции – по-слабо усвояване на външно финансиране (европейски средства), спират и се забавят обществените поръчки, а по този начин се влияе сериозно и негативно върху инвестициите, главно върху стартирането на новите инвестиционни проекти.
* Забавя се финансирането към общините, следователно и нормалното им функциониране и развитие;
* Забавят се и социалните политики по отношение на здравеопазване, образование, изплащане на помощи и пенсии, и на управлението на доходите в бюджетната сфера като цяло, а с това се създава и допълнително социално напрежение;
* Засилва се несигурността в бизнеса. Тя е резултат от неизвестността пред очакваните промени в нормативната уредба, в данъчната и осигурителната система и във финансирането от страна на държавата. Всичко това въздържа бизнеса от инвестиции;
* Забавянето на приемането на бюджета може да доведе и до политически сделки, които да го направят твърде оптимистичен и с това да влошат фискалната позиция на страната, а с това и да предизвикат негативи в много направления.




