За четвърти пореден път Турция вдига таксите за преминаване през Босфора и Дарданелите. От 1 януари 2026 г. те ще бъдат увеличени с 10%. Според капитан далечно плаване Александър Калчев, председател на Българската морска камара, това е в нарушение на международното споразумение от Монтрьо от 1936 г.
Капитан Калчев заяви пред Bloomberg TV Bulgaria, че поредица от едностранни увеличения на транзитните такси през турските проливи отблъсква морския бизнес от Черноморието и създава нелоялна конкуренция. Конвенцията от Монтрьо дава право на Турция да оперира и управлява проливите, както и да събира такси за преминаване на търговски кораби. Ключовата разпоредба, която според капитанът се нарушава, гласи, че тези такси трябва само да покриват разходите по оперирането и управлението, с възможност за генериране на резонен буфер.
Александър Калчев определи предстоящото поскъпване като допълнителна тежест, която корабооператорите включват в навлата, поемани от наемателите. Според него по процедура Турция трябва да съгласува намерението си с държавите членки, но не го е направила. Той отбеляза, че конкретният удар върху страната ни с увеличението на таксите пряко засяга конкурентоспособността на българските стоки, тъй като цената на транспорта в крайна сметка се поема от крайния потребител.
Капитанът заяви, че българският кораборемонтен сектор ще изпита най-големия удар от увеличените транзитни такси (в момента 45 хиляди – 50 хил. долара само за преминаване в двете посоки за 30- хиляден тонен кораб, търсещ ремонт), което прави турските кораборемонтни заводи по-конкурентни от българските. Той подчерта, че корабособствениците предпочитат да отидат в Турция, където спестяват тези 50 хил. долара и затова българските заводи остават празни.




