До 18 август върви обществено обсъждане на промени в постановлението на Министерския съвет от 1997 г., с което се определят таксите, събирани от органите по поземлената собственост. С тарифата държавата фиксира колко да струват услугите, извършвани по реда на Наредба 33 от 1995 г. за поддържане и осъвременяване на плановете за земеразделяне, издадена на основание чл. 33, ал. 3 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.
За последно промени в тарифата са правени през 2009 г. Но заради многократното увеличава на минималната и средната работна заплата и инфлационния растеж административните разходи са се покачили. Затова се налага сегашната актуализация да се увеличи почти три пъти, четем в мотивите към постановлението.
Релано обаче тези услуги нарастват десетократно. Защото, ако досега за издаване на преписи от решения на общински комисии таксите са били между 1,50 е 2,50 лв. в зависимост от броя на имотите, сега тези такси се предлага да станат 19,55 лв.
При таксите за услуги, доказващи установяване на промяна в начина на трайно ползване, където досега са искани по 30 лв., в бъдеще ще се плащат по 48,90 лв. Вместо досегашните 10 лева за издаване на удостоверение за реституционни заверки, вече ще се плаща по 29,34 лв.
Създава се нова точка 16, с която при издаването на други удостоверения фермери и граждани вече ще плащат по 29,34 лв.
В мотивите се посочва още, че новите такси са за услуги, извършвани от органите по поземлена собственост (преди поземлена комисия, понастоящем на общинска служба по земеделие), които поддържат картата на възстановената собственост. Към настоящия момент с влезли в сила кадастрална карта и кадастрални регистри са 4 635 землища на територията на страната. Остават само шест (село Филипово, община Банско, село Орцево, община Белица, област Благоевград; село Попович, община Бяла, област Варна; село Голец, община Угърчин, област Ловеч; село Триводици, община Стамболийски, област Пловдив и село Равнище, община Правец, София област), в които техническите дейности по поддържане на картата на възстановена собственост на землищата се извършват по реда на Наредба 49 от 2004 г. за поддържане на картата на възстановената собственост, съответно за дейностите и услугите се заплащат определените в тарифата такси.
Следва да се има предвид, че общинските служби по земеделие ще продължават да извършват някои от уредените в Наредба 49 дейности и услуги и след като за всички землища в страната е влязла в сила кадастрална карта и кадастрални регистри, респ. за тях ще се заплащат държавни такси съгласно Тарифа за таксите, събирани от органите по поземлена собственост. Примерно - за издаване на препис от решенията за възстановяване правото на собственост по реда на ЗСПЗЗ и на Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, която е единствено в правомощията на органа по поземлена реституция. Предложено е таксата на услугата да бъде увеличена, като новите размери са изчислени спрямо реалните размери на разходите на работни заплати, съобразени с начина и реалното време за извършване на услугите, в т.ч. необходимите материално-технически и административни разходи.
Втората такса, която ще бъде увеличена и която засяга редица фермери, е свързана с процедурата за установяване на промяна в начина на трайно ползване на земеделските имоти, уредена в чл. 78а от ППЗСПЗЗ. С него се урежда възможността собственикът на земеделска земя или упълномощено от него лице да подаде заявление до общинската служба по земеделие за промяна на начина на трайно ползване на имота или на части от него за други земеделски нужди. За имоти с начин на трайно ползване - пасища, мери и ливади, към заявлението се прилага документ от Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ), в който е посочено, че за имота няма въведени забрани или ограничения за промяна на начина на трайно ползване, произтичащи от заповеди за защитени зони по смисъла на Закона за биологичното разнообразие и за защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии, или от планове за управление на защитени зони или защитени територии. Промяна на начина на трайно ползване на имоти, включени в обхвата на специализиран слой "Постоянно затревени площи", може да се извършва само след тяхното изключване от слоя със заповед на министъра на земеделието и храните по чл. 33б, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители.
Таксата за тези услуги се събира от общинските служби по земеделие и е предложено да бъде увеличена близо три пъти. Въз основа на подадено заявление от собственика или ползвателя, комисия, назначена от началника на общинската служба по земеделие, се извършва проверка на място и установява действителния начин на трайно ползване на съответния имот. Отразяването на промените на начина на трайно ползване в картата на възстановената собственост се извършва при условията и по реда на Наредба 49 от 2004 г. за поддържане на картата на възстановената собственост, а когато за землището са одобрени кадастрална карта и кадастрални регистри, промяната на начина на трайно ползване се отразява по реда на издадената от министъра на регионалното развитие и благоустройството Наредба РД-02-20-5 от 2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри (обн., ДВ, бр. 4 от 2017 г.).
Единствено в компетенциите на общинските служби по земеделие е вменено задължение да издадат удостоверения също за наличието или липсата на реституционни претенции, чиято такса също ще бъде увеличена. Както на общинските служби по земеделие, така и на областните дирекции „Земеделие“ се налага да издават много други удостоверения, извън посочените в тарифата, за които по тази причина не се събира такса. В тази връзка, в проекта е въведена нова т. 16 в чл. 5, ал. 1 „други удостоверения“, в която е предложена цена за издаване на различни удостоверения, съдържащи факти и обстоятелства, необходими най-вече на нотариусите, при осъществяване на разпоредителни сделки:
- удостоверения за статута на имотите, необходими при обстоятелствена проверка и при разпоредителни сделки. За целта се изисква проверка в каква територия попада на всеки имот от кадастралната карта, има ли стари регулационни планове за територията, в която попада имота, както и дали са проведени процедури за промяна на предназначението на земята;
- удостоверения за принадлежност на имот към стопански двор и наличие или липса на акт за държавна собственост, необходими на нотариусите при различни разпоредителни сделки;
- удостоверения, изискващи информация дали конкретно решение е влязло в законна сила, както и дали е изменяно или отменяно;
- удостоверения относно наличието или липсата на договор за наем или аренда за имота, предмет на разпоредителната сделка и пр.
В проектопостановлението се премахва разпоредбата, с която е определена такса за разглеждане в Министерството на земеделието и храните на заявленията за включване в списъка на оценителите на земеделски земи по чл. 19а, ал. 8 от ЗСПЗЗ, одобрен от министъра на земеделието и храните и от министъра на финансите, както и на разпоредбата, определяща такса за заверяване от общинските служби по земеделие на оценките на земеделски земи, извършени от вещите лица по чл. 19а, ал. 8 от ЗСПЗЗ по реда на Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи.