Продажбите на биологични продукти в САЩ през миналата година нараснаха с 2,3% спрямо 2023 г. до 65,4 млрд. долара, сочат данни в годишния отчет на американската Асоциация за търговия с биологични продукти (OTA), цитирани от електронното издание Just Food. С най-голяма заслуга за постигнатия резултат са тестените изделия, плодовете, млечните продукти и яйцата, отбелязват от браншовата организация.
Продажбите на биологични млечни продукти и яйца се увеличиха със 7,7% до 8,5 млрд. долара, като при биологичните кисели млека повишението е с 10,5% спрямо 2023 г., достигайки втория най-висок резултат за последните 15 години, а при яйцата е отчетен скок от 16,1%, като сред причините е разпространението на птичия грип в САЩ, довело до намаляване на произведените количества от стандартната продукция, поскъпването ѝ и съответно свиване на разликата с цените на биологичните яйца. При биологичните детски храни и млечните смеси проджбите нараснаха с 3,8% до 1,6 млрд. долара, но проблеми с доставките и недостатъчният производствен капацитет сдържаха разширяването на сегмента.
Продажбите на биологични плодове и зеленчуци в САЩ през 2024 г. се повишиха с 5,2% до 21,5 млрд. долара за сметка основно на ягодовите култури и бананите. При опакованите салати обаче е регистриран спад с над 4%.
По данни н аасоциацията продажбите на биологичните тестени изделия и пресен хляб са се увеличили с 2,8%, след като американците предпочетоха фермерските продукти като например квасения хляб. При сухите закуски обаче ръстът достигна 8,1% заради избираните от потребителите по-полезни за здравето варианти, които „отговарят на диетичните цели на семействата“, посочиха от браншовата организация.
Потребителите, които готвят вкъщи продукти с ресторантски качества и гледат на храната като на лекарство, са започнали да купуват повече биологични стоки, се посочва в отчета на асоциацията. „Младите потребители и по-конкретно поколенията Y и Z също дават своя принос за формиране на тенденцията на продажби на биологични стоки, съчетавайки стремежа за грижа за здравето си от една страна с вниманието към качеството на продукта и удоволствието от консумацията му от друга“, изтъкват от браншовата организация.
Оттам прогнозират средно годишно темпо на ръст на продажбите на биологични продукти в САЩ от 5,1% до 2029 г., като в абсолютни стойности увеличението дотогава се очаква да достигне 18 млрд. долара.
„Ако погледнем последните 2 години, това е много добра новина, показваща, че се намираме на правилния път – продажбите на биологични продукти растат над 2 пъти по-бързо от пазара като цяло. Имаме прекрасни възможности за увеличаване на дела на биологичните продукти в пазара като цяло и при това сме свидетели на увеличаване на броя на потребителите на биологични продукти и подновяване на ръста в бранша, което е много добър признак“, заяви Том Чапмън, главен изпълнителен съдиректор в OTA.
Другият съдиректор Метю Дилън пък подчертава важността от повишаването на нивото на информираност на потребителите за увеличаване на количеството консумирани биологични продукти. Според него един от начините в подкрепа на дейността в тази насока е „добавяне на информация за качествата на стоките“ към логотипа „Биологичен продукт“ на министерството на селското стопанство на САЩ. Според Дилън например „компания, произвеждаща биологични млечни продукти, в добавка към знака за биологичен продукт да може да постави на опаковката надпис „не съдържа хормони на растежа“ или „не съдържа антибиотици“.