Според насоките за кандидатстване за подпомагане на занаятчийските услуги в селата, по които тече прием на проекти до 22 април, с предимство ще могат да участват местни хора, упражняващи 22 занаята, а проектите ще се оценяват с 20 точки. Тези точки ще се присъждат на заявление за подпомагане, насочено изцяло към занаяти от група I. Народни художествени занаяти, съгласно Приложение № 1 към чл. 3, ал. 2, т. 1 от Закона за занаятите, съобщиха от Министерството на земеделието и храните.
Освен за традиционното ръчно килимарство, което е пред изчезване, 50 процента субсидия ще се дава на всеки проект, който ще се изпълнява в областта на художествената обработка на кожа; изработването на изделия от кожа; на накити; на изделия от ковано желязо; художествено леене; звънчарство; ножарство; изработване и ремонт на старинно оръжие; везбарство; художествено плетиво; изработване на национални кукли; изработване на художествена керамика; грънчарство; хдожествена обработка на дърво и дърворезба; гайтанджийство; изработване на национални костюми; изработване и ремонт на български народни музикални инструменти; художествена обработка на камък; бакърджийство (медникарство); изработване на дървени съдове и предмети за бита, копаничарство и изработване на художествени тъкани.
Първият приоритет, по който ще се дават точки - 5, е за проекти, депозирани от жени занаятчийки. Вторият е за млади занаятчии – също пет точки. Третият приоритет е за видовете занаяти, представени по-горе – 20 точки, като още 10 точки ще се дават за демонтрационни услуги. Четвъртият приоритет е за проекти, свързани с опазването на околната среда и с внедряването на ВЕИ в дейността на изработката на занаятчийските продукти – 5 точки. Петият приоритет е за проект, подаден от кандидати с трайни увреждания – точките са 2.
Последният шести приоритет е заявления за подпомагане, включващи инвестиции и дейности на територията на райони с природни и други ограничения – точките са 5. Проектите, натрупали максималните 62 точки, ще имат най-голям шанс за подпомагане.
Припомняме, че бюджетът за приема е в размер на 5 867 400 лева. Максималният размер на допустимите разходи за един кандидат е 782 320 лева.
За доказване на съответствието с критериите за оценка, за които не е предвидено представяне на документ в раздел 14. „Изискуеми документи“, като ДФЗ извършва служебна проверка от НСИ и НАП по служебен път плюс представени декларации за съгласие за предоставяне на данни от НСИ и НАП.
За заявления за подпомагане, получили еднакъв брой точки, за които е наличен частичен разполагаем бюджет, класирането се извършва съобразно получения брой точки по отделните критерии за оценка в низходящ ред по списъка, посочен по-долу. В случай, че заявленията за подпомагане отново получат равен брой точки по съответния критерий за оценка, същите ще бъдат класирани съобразно получения общ брой точки по критериите за оценка по следващия критерий от следният списък:
1. Приоритет 2, Критерий 2.1 „Заявление за подпомагане на кандидат с майсторско свидетелство “.
2. Приоритет 2, Критерий 2.2 „Заявление за подпомагане на кандидат със свидетелство за калфа“.
3. Приоритет 3, Критерий 3.1. „Заявление за подпомагане, насочено изцяло към народни художествени занаяти “.
4. Приоритет 3, Критерий 3.2. „ Заявление за подпомагане, включващо демонстрационни дейности“.
5. Приоритет 4 „Заявление за подпомагане, включващо инвестиции, които осигуряват опазване на компонентите на околната среда, в това число устойчива енергия от ВЕИ за собствено потребление“.
6. Приоритет 1, Критерий 1.1 „Заявление за подпомагане, подадено от кандидат жена“.
7. Приоритет 1, Критерий 1.2. „Заявление за подпомагане, подадено от кандидат на възраст до навършени 40 г.“
8. Приоритет 1 Критерий 5.1 „Заявление за подпомагане, подадене от кандидат с установени трайни увреждания“.
9. Приоритет 6, Критерий 6.1 „Всички дейности по заявлението за подпомагане се изпълняват на територията на населено място, землището на което попада изцяло на територията на необлагодетелстван район“.
Точки по критерия за хора с увреждания получава заявление за подпомагане, което е подадено от кандидат с установени трайни проблеми - лица с решение на ТЕЛК/НЕЛК за 50 и над 50 % намалена работоспособност.
Списъкът с общите документи, които кандидатите трябва да представят, са срледните:
1. Удостоверение от НАП за липса на задължения на кандидата (издадено след датата на получаване на писмо за представяне на документа) или удостоверение от НАП за наличие на задължения на кандидата, от което да е видно че размерът на неплатените задължения е не повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот на предприятието-кандидат за последната приключена финансова; или споразумение с НАП от което да е видно, че страните са договорили тяхното отсрочване или разсрочване, заедно с погасителен план и/или с посочени дати за окончателно изплащане на дължимите задължения.
Кандидатът следва да предостави един от документите по т. 1 единствено в случаите, когато в резултат на извършена служебна проверка от страна на ДФЗ-РА е установено наличие на задължения към НАП. Проверката за наличие на задължения към НАП включва проверка за наличие на публични задължения по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 8 от ДОПК. Липсата на подобни публични задължения кандидатът декларира в рамките на Декларацията при кандидатстване по Приложение № 2.
2. Удостоверение за липса на задължения към общината по седалището на кандидата (издадени не по-рано от 6 месеца преди датата на представянето им;
От Удостоверенията по т. 1 и 2 следва да е видна липсата на задължения или размерът на неплатените задължения следва да е не повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот на предприятието-кандидат за последната приключена финансова година.
Кандидат, който видно от Удостоверенията по т. 1 и 2 има задължения повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година има право да представи доказателства, че е предприел мерки, които гарантират неговата надеждност.
За тази цел кандидатът може да представи следните документи:
документ за извършено плащане или споразумение, или друг документ, от който да е видно, че задълженията са обезпечени или че страните са договорили тяхното отсрочване или разсрочване, заедно с погасителен план и/или с посочени дати за окончателно изплащане на дължимите задължения или е в процес на изплащане на дължимо обезщетение.
3. Свидетелство за съдимост на всички лица, с право да представляват кандидата (независимо от това дали заедно и/или поотделно, и/или по друг начин), издадено не по-рано от 6 месеца преди датата на представянето му представя се в случай, че не може да се направи служебна проверка.
Когато за някое от горепосочените лица свидетелството за съдимост подлежи на издаване от чуждестранен орган, същото се представя в легализиран превод. Когато в съответната чужда държава свидетелство за съдимост или еквивалентен документ не се издава, горепосоченото лице следва да представи декларация, съгласно законодателството на държавата, в която е установено.
4. Нотариално заверено пълномощно в случаите, когато административният договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ ще бъде подписан от лице, различно от законния/ите представител/и на кандидата съгласно вписванията в Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ.