През 2024 г. фирмите от селскостопанския бранш в Турция получиха рекордни приходи от износа на своята продукция – 36,2 млрд. долара, след като нараснаха с 3,3% спрямо 2023 г., съобщи „Анадолската агенция”, като се позова на данни на Асоциацията на турските износители. В общия износ на стоки от Турция делът на селскостопанската продукция достигна 16%. Основните клиенти за турските селскостопански продукти са САЩ и Германия.
Докато много държави провеждат по-протекционистична политика заради проблемите вследствие на климатичните промени и безопасността на храните, Турция привлича вниманието с потенциала си на надежден и стабилен доставчик, твърди пред агенцията Мелиса Токгьоз Мутлу, председател на управата на Асоциацията на износителите на свеги плодове и зеленчуци от Истанбул. „Наличието на високотехнологични предприятия в Турция и възможността за производство „по поръчка” в съответствие с изискванията на клиентите осигурява на страната ключова позиция на международните пазари. Тези фактори превръщат Турция не само в доставчик на продукция на ниски цени, но и надежден и стабилен партньор. Благодарение на съвременните заводи и значителния производствен капацитет, Турция заема специално място в областта на преработката на селскостопанската продукция и разполага с широки възможности за задоволяване на потребностите в тази област”, изтъква Мутлу.
Според нея приходите от износа на селскостопански продукти от Турция през следващите няколко години може да надхвърлят 40 млрд. долара, а по-нататъшното популяризиране на бранда „Турция” да се превърне в значителна крачка в този процес.
Тя уточни, че турският селскостопански сектор се стреми към увеличаване на присъствието си в стратегически региони като Близкия изток, северна Африка, Далечния изток и особено в Европейския съюз, като изрично посочи, че пазарът на ЕС запазва решаващата си роля в износа на селскостопанска продукция от Турция благодарение на мащаба си и предимствата в областта на логистиката. Председателят на управата на асоциацията подчерта, че усилията за разширяване областта на действие на Митническия съюз между Турция и ЕС ще даде възможност на турските продукти да засилят позициите си на европейския пазар.
По нейни данни през миналата година приходите от износа на плодове и зеленчуци от Турция са нараснали с 1,2%, достигайки 2,7 млрд. долара, а на сушени плодове и продукти от преработката им – с 0,8% до 1,9 млрд. долара. Износът на сушени плодове и продукти от преработката им за САЩ е достигнал 429,4 млн. долара, а за Германия – 247,3 млн. долара.