Начало » Новини » Коментари
20.01.2025 г.

До 30% може да вдигате площите за сухоустойчиви сортове след 3-та година от поетия ангажимент

Преди Кампанията за директните плащания
До 30% може да вдигате площите за сухоустойчиви сортове след 3-та година от поетия ангажимент

sinor.bg

Промените за прилагане на интервенциите в областта на околната среда и климата и хуманно отношение към животните, включени в Стратегическия план за развитието на земеделието и селските райони за периода 2023 – 2027 г., регламентирани в наредба 10, са качени за обсъждане на страницата на Министерството на земеделието и храните (МЗХ). Становища се приемат до 17 февруари.

С второто изменение на Стратегическия план България получи възможност да облекчи някои административни процедури за фермерите, първото от които се отнася до интервенцията II.A.10. Подпомагане отглеждането на сортове, устойчиви към климатични условия чрез прилагане на практики за интегрирано производство. Затова и с тези поправки се възможност за разширяване на площите в изпълняван от фермера ангажимент. След съгласуване със службите на ЕК ще бъде възможно след третата година на многогодишния ангажимент, включването на нови площи да не надхвърля 30%. Предложението за изменение е направено с цел облекчаване и предоставяне на гъвкавост на стопаните при изпълнение на поетите от тях ангажименти, като се цели повишаване на интереса към интервенцията. Въведени са условия, които позволяват изпълнението на ангажимент от земеделските стопани да продължи с намалена площ.

Промените в интервенция II.А.4. „Насърчаване използването на култури и сортове, устойчиви към климатичните условия“ също са важни и включват промяна на допустимите стопанства в операция 1, така че при поемане на нови ангажименти от 2025 г. могат да се включат земеделски стопанства с големина над 10 ха. Конкретизират се изискванията във връзка с изпълнението на предварителни условия, съгласно утвърдената на Програмата от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати от земеделски източници в уязвимите зони през 2024 г. Предоставена е възможност за намаление на площта, с която се изпълняват многогодишните ангажименти, както и разширяването на ангажиментите по интервенцията до максимално допустимата за подпомагане площ в съответната операция.

Одобрените изменения в интервенция II.А.5. „Опазване на застрашени от изчезване местни сортове, важни за селското стопанство“ включват въвеждане на възможности за разширяване на изпълняваните многогодишни ангажименти и конкретизиране на условия, при които в периода на ангажимента одобрената площ може да бъде намалена. Тези изменения целят повишаване на интереса и предоставяне на по-голяма гъвкавост в периода на изпълнение на ангажимента.

По отношение на поправките в интервенция II.А.8. „Поддържане на местообитанията на червеногушата гъска (Branta ruficollis), Кръстат (царски) орел и Египетски лешояд в орнитологични важни места в обработваеми земи“ аналогично на интервенциите с многогодишни ангажименти се предоставя възможност за намаление на площите в ангажимент.

При интервенция II.АЕ.3. „Възстановяване и поддържане на деградирали пасищни територии“ аналогично на интервенциите с многогодишни ангажименти се предоставя възможност за намаление на площите в ангажимент. Конкретизират се изисквания във връзка с изпълнението на предварителни условия съгласно утвърдената Програма от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати от земеделски източници в уязвимите зони през 2024 г.

Корекциите в интервенция II.А.12. „Насърчаване на естественото опрашване“ са свързани с уточняване на текстове по отношение на изискването да не бъде намаляван минималният брой на отглежданите пчелни семейства и подходящата растителност за извършване на дейността, базирано на преобладаваща естествена растителност. Предложението за изменение е с оглед по-голяма яснота, както при изпълнението, така и при контрола за спазване на условията на интервенцията.

Заличава се изискването за водене на допълнителен дневник, като контролът за извършваните дейности ще се извършва въз основа на предвидените дневници в националната нормативна уредба при отглеждане на пчелни семейства. Предложението е направено с цел намаляване на административната тежест, тъй като воденето на дневник е задължително за всеки пчелин като информацията, която се въвежда е определена в Наредба № 11 от 2015 г. за профилактика, ограничаване и ликвидиране на някои заразни болести по пчелите (обн., ДВ, бр. 27 от 2015 г).

Конкретизират се разпоредби в списъка с приложимите задължителни национални стандарти, съответно Закон за пчеларството – чл. 8, чл. 15 и 16 и Наредба № 13 от 2016 г. за мерките за опазването на пчелите и пчелните семейства от отравяне и начините за провеждане на растителнозащитни, дезинфекционни и дезинсекционни дейности (обн., ДВ. бр.70 от 2016 г).

Одобрена е промяната в продължителността на новите ангажименти по операция 2 „Ангажименти за предоставяне на услугата по опрашване чрез преместване и временно разполагане на пчелни семейства (подвижно пчеларство)“, като същата ще е 1 година от 2025 г. Предложението е с оглед на това, че условията за подпомагане се базират на задължението земеделски стопанин да разполага със сключен и действащ договор за опрашване на конкретни земеделски култури, което в голяма степен е обстоятелство, независещо от земеделския стопанин. Трансформирането на продължителността на ангажимента само за тази операция се очаква да повиши атрактивността и ефективността при прилагането на дейностите от операцията.

Във връзка с предложението за промяна в продължителността на ангажимента по операция 2 се прецизират условията за подновяване на пчелните майки, като е отразена редакцията, предложена по време на заседанието на Комитета за наблюдение. Предложението е направено с цел по-голяма яснота при изпълнението на ангажимента и повишаване на интереса по операцията.

С поправките за интервенция II.А.2. „Хуманно отношение към животните и антимикробна резистентност“ се предоставя възможност на ветеринарния лекар, обслужващ животновъдния обект, да прецени дали следва да бъде назначено вземане на проби за лабораторно изследване в това число и кръвни проби с цел определяне здравния статус на животните и необходимостта от извършване на допълнителна ваксинация.

При интервенцията II.А.6. „Опазване на местни породи (автохтонни), важни за селското стопанство“ измененията са породени от утвърждаване на Програмата от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати от земеделски източници в уязвимите зони през 2024 г. Прецизират се текстове по отношение на приложимостта в периода на многогодишния ангажимент на допустимите за подпомагане породи животни, като от 2025 г. ангажиментът е с продължителност една година. Предложението е направено в съответствие с възможността предоставена в чл. 70, параграф 6 от Регламент (ЕС) 2021/2115 и с оглед приключването в края на 2024 г. на аналогични ангажименти по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. Същевременно в случаите на изпълнявани многогодишни ангажименти, подпомагането за съответната порода може да бъде отпускано до приключване на ангажимента от съответния земеделски стопанин.

Извършена е промяна в нивата на подпомагане по отношение за заявленията, които ще бъдат подадени след 01.01.2025 г. след преглед на размерите на компенсаторните плащания от външен изпълнител.

По реда на Наредба № 10 от 2023 г. могат да се предоставят плащания на земеделски стопани, доброволно поемащи задължения в областта на управлението, за които се смята, че имат благоприятно въздействие за постигането на една или повече от специфичните цели, установени в чл. 6, параграфи 1 и 2 от Регламент (ЕС) № 2021/2115. Подпомагането покрива задължения, които надхвърлят: съответните законоустановени изисквания за управление и стандартите за добро земеделско и екологично състояние съгласно чл. 12 от Регламент (ЕС) № 2021/2115, установени съгласно глава I, раздел 2 от Регламент (ЕС) № 2021/2115; съответните минимални изисквания за използване на торове и на продукти за растителна защита, или за хуманно отношение към животните, както и съответните други задължителни. Предложението е направено с цел по-голяма яснота при изпълнението на ангажимента и повишаване на интереса по операцията.

За промените в интервенция II.А.2. „Хуманно отношение към животните и антимикробна резистентност“ се предоставя възможност на ветеринарния лекар, обслужващ животновъдния обект да прецени дали следва да бъде назначено вземане на проби за лабораторно изследване в това число и кръвни проби с цел определяне здравния статус на животните и необходимостта от извършване на допълнителна ваксинация.

Поправките при интервенция II.А.6. „Опазване на местни породи (автохтонни), важни за селското стопанство“ са породени от утвърждаване на Програмата от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати от земеделски източници в уязвимите зони през 2024 г. Прецизират се текстове по отношение на приложимостта в периода на многогодишния ангажимент на допустимите за подпомагане породи животни, като от 2025 г. ангажиментът е с продължителност една година. Предложението е направено в съответствие с възможността предоставена в чл. 70, параграф 6 от Регламент (ЕС) 2021/2115 и с оглед приключването в края на 2024 г. на аналогични ангажименти по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. Същевременно в случаите на изпълнявани многогодишни ангажименти, подпомагането за съответната порода може да бъде отпускано до приключване на ангажимента от съответния земеделски стопанин.

Извършена е промяна в нивата на подпомагане по отношение за заявленията, които ще бъдат подадени след 01.01.2025 г. след преглед на размерите на компенсаторните плащания от външен изпълнител.

По реда на Наредба № 10 от 2023 г. могат да се предоставят плащания на земеделски стопани, доброволно поемащи задължения в областта на управлението, за които се смята, че имат благоприятно въздействие за постигането на една или повече от специфичните цели, установени в чл. 6, параграфи 1 и 2 от Регламент (ЕС) № 2021/2115. Подпомагането покрива задължения, които надхвърлят: съответните законоустановени изисквания за управление и стандартите за добро земеделско и екологично състояние съгласно чл. 12 от Регламент (ЕС) № 2021/2115, установени съгласно глава I, раздел 2 от Регламент (ЕС) № 2021/2115; съответните минимални изисквания за използване на торове и на продукти за растителна защита, или за хуманно отношение към животните, както и съответните други задължителни изисквания, установени в националната нормативна уредба и в правото на Европейския съюз; условията, установени за поддържането на земеделските площи в съответствие с чл. 4, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 2021/2115 и които са различни от задълженията, за които се отпускат плащания съгласно чл. 31 от същия Регламент. Подпомагането се предоставя като компенсаторно плащане, което покрива допълнителните разходи и пропуснатите ползи, свързани с характера на отглежданите култури и методи на селскостопанска дейност, както и по отношение завишените изисквания при отглеждането на животни. В тази връзка в интервенция „Опазване на местни породи (автохтонни), важни за селското стопанство“ е направена съответна промяна на размера на годишните плащания, като са отчетени променените икономически условия, както в страната, така и на европейско ниво.

По отношение на интервенциите, свързани с предоставяне на подпомагане относно отглеждането на определени сортове, то следва да се има предвид, че в Стратегическия план е предвидено тези списъци със сортове да се изготвят от Селскостопанска академия, като е предвидено участието и на Изпълнителната агенция по сортоизпитване, апробация и семеконтрол.

Изпълнителната агенция по сортоизпитване, апробация и семеконтрол извършва сортоизпитване с цел признаване и вписване на сортовете земеделски растения в официалната сортова листа; води регистър на заявените за изпитване и на признатите сортове земеделски растения и издава официалната сортова листа на страната; извършва сертификация на посевния материал чрез полска инспекция и лабораторни анализи; извършва последващ контрол за проверка на сортовата автентичност и сортовата чистота на семената и други.

По всяка една интервенция са уредени в съответното систематично място изисквания за управление, които следва да се спазват по поети многогодишни ангажименти в областта на околната среда и климата и годишни задължения в интервенциите, изпълнявани с продължителност една година. Следва да се има предвид, че по отношение на част от интервенциите цитираните изисквания е необходимо да се съобразят на едни и същи по размер площи, а за други върху едни и същи площи, т.е. географски идентични. В тази връзка е уточнено при какви условия може да се стигне до разширяване на поет ангажимент, с какви по размер площи, както и възможностите за намаляване на площите в ангажимент. В тази връзка и предвид функциите и задълженията са включени постъпили предложения от Държавен фонд „Земеделие“ по отношение на контрола и спазването на изпълняваните доброволни ангажименти. Уточнено е при какви условия може да се стигне до разширяване на поет ангажимент, с какви по размер площи, възможностите за намаляване на площите в ангажимент и управлението на отпусканото финансово подпомагане по интервенциите.

В интервенцията „Хуманно отношение към животните и антимикробна резистентност“ е прецизирана дейността „Намаляване на антимикробната резистентност“ в съответствие с условията, предвидени във второ изменение на Стратегическия план. Тази дейност изисква изпълнение на програма за превенция и контрол на значимите заболявания на ниво животновъден обект, въз основа на план/схема, одобрена от съответната териториална областна дирекция по безопасност на храните. Прилагането на ваксинацията е един от методите за превенцията на инфекциите, която се използва за намаляването на употребата и необходимостта от антимикробни средства. Подпомагане по дейността се отпуска за покриване на допълнителни разходи за имунопрофилактични мероприятия на значими бактериални, както и значими вирусни заболявания, причиняващи вторични инфекции, за които има одобрени ваксини, но същите не попадат в обхвата на мерките от Националната програма за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болестите по животните, включително зоонозите, финансирани от държавния бюджет. За периода 2025-2027 г. с Решение № 853 от 12 декември 2024 г. на Министерски съвет е одобрена Националната програма за профилактика, надзор и ликвидиране на болестите по животните, включително зоонозите, в Република България за периода 2025 – 2027 г. В част от тази програма са включени профилактичните мероприятия на болести, които не се заплащат от държавния бюджет и разходите по дейността, произтичат и разходите за увеличения брой посещения от регистрирания ветеринарен лекар, сключил договор по Закона за ветеринарномедицинската дейност със земеделския стопанин, като честота е пропорционална на рисковете, свързани със съответния животновъден обект. В тази връзка е разширен обхвата на приложение № 11 към чл. 72, ал. 1, т. 5.

Въз основа на посещенията и проверките в животновъдния обект, регистрираният ветеринарен лекар изготвя програма/схема за превенция и контрол на значимите заболявания за категориите животни. С проекта на наредба се уточнява, че в описанието на епидемичната обстановка и съответната информация, използвана като основание за оценката ѝ може да включва преценка от регистрирания ветеринарен лекар, обслужващ животновъдния обект, за необходимостта от вземане на проби за лабораторно изследване в това число и кръвни проби, като част от диагностиката за определяне на здравния статус на животните с оглед правилна преценка за кои болести да бъдат включени ваксини в имунопрофилактичния план/схема. В тази връзка отпада изискването относно посочването на броя животни, от които могат да бъдат взети кръвни проби.

Във връзка с изменение на Закона за ветеринарномедицинската дейност е прецизирана разпоредбата относно воденето на дневник, като думата „дневник“ е заменена с новата правна терминология „документация“.

В съответствие с писмо, постъпило в Министерство на земеделието и храните, за намаляване на административната тежест относно подпомагането по Стратегическия план, са прецизирани отделни разпоредби в Наредба № 10 от 2023 г. Например е отпаднало изискването да се водят допълнителни дневници по две от интервенциите.

Прецизирани са разпоредбите относно приемането през 2024 г. на Програмата от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати от земеделски източници в уязвимите зони.

Законът за въвеждане на еврото в Република България е приет през 2024 г. Със закона се уреждат принципите, правилата и процедурите за въвеждане на еврото като парична единица на Република България, като се осигурява безпрепятственото приемане на единната европейска валута при условия на прозрачност и информираност спрямо процеса. В изпълнение на законовите разпоредби, трябва да се осъществят подготвителните дейности, необходими за гарантирането на практическата и техническата готовност на страната ни за членството в еврозоната.

В допълнение, на 26 юли 2024 г. Народното събрание прие Решение за ускоряване и завършване на процеса по практическата подготовка за приемане на еврото в Република България (обн., ДВ, бр. 64 от 2024 г.).

С оглед възложените в т. 2.2 от Решението на Народното събрание задължения на институциите за осигуряване на правната и институционална сигурност на бизнеса и гражданите, е необходимо да се има предвид, че, съобразно принципа на приемственост и автоматично превалутиране на суми от левове в евро, уреден в чл. 11 от Закона за въвеждане на еврото в Република България, стойностите, посочени в левове в съществуващите правни инструменти, се считат за стойности в евро при прилагане на официалния валутен курс и правилата за превалутиране и закръгляване по чл. 12 и 13 от закона.

До 30% може да вдигате площите за сухоустойчиви сортове след 3-та година от поетия ангажимент
761
 

Последни материали
Виж
Оранжерийната белокрилка е опасен вредител
Kubota Bulgaria: Надеждност и иновации, които движат българското земеделие напред
Преди Кампанията за директните плащания
До 30% може да вдигате площите за сухоустойчиви сортове след 3-та година от поетия ангажимент
На вниманието на агро-хранителния сектор
До 9 февруари се подават заявки за търговската делегацията на ЕС за Япония
Гръцките фермери изкараха протестно тракторите на пътищата
Преди Кампанията за 2025 г.
Промените при директните плащания ще се обсъждат до 14 февруари
Свързани материали
Виж
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини