След като Европейската комисия одобри второто изменение на Стратегическия план, синор.бг започва поредица от практически текстове, които да ориентират бизнеса къде и как да кандидатства с помощта на европейското и национално финансиране. Първата публикация е свързана с целите в областта на агроекологията и климата, където част от интервенциите са насочени към групите и организациите на производителите, получили одобрение на оперативните си програми, така че основният ефект да е свързан с пряк достъп до пазара или пък до повишаването на нивото на организираност в самото фермерско сдружение.
За организации на производителите от сектора на плодовете и зеленчуците в райони на България, където сдружаването е значително под средния за Европейския съюз процент на обединяване, националната финансова помощ може да бъде равна на максимум до 80% от реално платените вноски в оперативния фонд на организацията и до 10% от стойността на предлаганата на пазара продукция на всяка организация на производители, четем в промените на Стратегическия план. Известно е, че интервенциите за климата се отпускат за организции, представили оперативни програми за своята дейност, като членовете на тези групи са платили вноски за своя оперативен фонд. Така че националната финансова помощ е в допълнение към оперативния фонд. Степента на организираност на производителите в определен регион на страната се счита за значително под средната за Съюза, когато средната степен на организираност е под 20% през трите последователни години, предшестващи изпълнението на оперативната програма. Степента на организираност се изчислява като стойността на продукцията от плодове и зеленчуци, получена в съответния регион и предложена на пазара от организации и асоциации на организации на производители, разделена на общата стойност на продукцията от плодове и зеленчуци, получена в същия регион.
За целите на планиране на националната помощ е определена максимална стойност на допустимите разходи за една оперативна програма в размер до 2 300 000 евро.
За да бъде одобрена оперативната програма, тя трябва да изпълнява поне две екологични цели, посочени в член 46, букви д) и е) от Регламент (ЕС) 2021/2115, както и поне 15% от разходите на оперативната програма трябва да покриват интервенции, свързани с изпълнението на горепосочените две екологични цели.
Ето и самите цели: методи и техники за производство, които зачитат околната среда; производствени практики, устойчиви на вредители и болести; стандарти за здраве на животните и хуманно отношение към животните, надхвърлящи минималните изисквания, установени в правото на Съюза и в националното право; намаляване на отпадъците и екологосъобразно използване и управление на странични продукти, включително повторното им използване и оползотворяване; опазване и подобряване на биологичното разнообразие и устойчиво използване на природните ресурси, по специално защита на водите, почвата и въздуха.
Изпълнението на горепосочените условия обуславя необходимостта от включване в оперативната програма на интервенции, свързани с целите в областта на агроекологията и климата. При одобрението на интервенциите, ще се извършва оценка дали планираните действия допринасят за постигането на една от следните цели:
а) да се намали текущото използване на производствени суровини, емисиите на замърсители или отпадъци от процеса на производство;
б) енергията от изкопаеми източници да се замени с енергия от възобновяеми източници;
в) да бъдат ограничени рисковете за околната среда, свързани с използването на определени производствени суровини или с производството на някои остатъчни вещества, включително продукти за растителна защита, торове, оборски тор или други животински екскременти;
г) да бъде намалено потреблението на вода;
д) да се установи връзка с непроизводствените инвестиции, необходими за постигане на целите в областта на агроекологията и климата, и по-специално когато тези цели са свързани с опазването на местообитанията и биологичното разнообразие;
е) да се постигне действително и измеримо намаляване на емисиите на парникови газове или устойчиво улавяне на въглерод;
ж) да се повиши издръжливостта на производството спрямо рисковете, свързани с изменението на климата (например ерозията на почвата);
з) да се постигне опазване, устойчиво използване и развитие на генетичните ресурси или да се постигне опазване или подобряване на околната среда.
При подаване на заявлението за одобрение/изменение на оперативната програма, организациите или асоциациите на организации следва да представят доказателства за очаквания положителен принос в една или повече от горепосочените цели в областта на околната среда.
Освен горепосочените изисквания, за да бъде одобрена оперативната програма следва да има продължителност най-малко три години и най-много пет години; да има концентрация на предлагането и пускането на пазара на съответните продукти, включително чрез директен маркетинг; да насърчава, развива и прилага екологосъобразни практики; да допринася за смекчаване на последиците от изменението на климата и за адаптиране към него; да обхващат най-малко три действия, свързани с изпълнението на целите, съгласно член 46, букви д) и е) от Регламент (ЕС) 2021/2115.
Неизчерпателен списък на основните инвестиции, като подробното съдържание на инвестициите и техните изисквания ще бъдат определени в националното законодателство:
1.Инвестиции за опазване на почвата, по-специално подобряването на съдържанието на въглерод в почвата и намаляване на замърсителите свързани с/със:
а) Закупуване, включително чрез финансов лизинг и/или наемане на специализирано оборудване,
допринасящи за предотвратяване на почвената ерозия и подпомагащи опазването на почвите (създаване и поддръжка на „ветрови пояси“, мулчиране, терасиране и др.);
б) Използване на пара и въздух в отопляеми оранжерии и/или пропарване на почвата, като се излива вряща вода в почвата и се покрива с полиетиленово фолио или други задържащи топлината материали (рогозки, слама и др.);
в) Неприлагане на химични препарати за обеззаразяване на почвата в регистрирани
парцели/площи, използване на зелено торене;
г) Закупуване на специализирана техника за торене с цел повишаване ефективността на процеса и намаляване на необходимите количества торове;
д) Изграждане/модернизиране/оборудване на съоръжения за съхраняване на минерални торове, необходими за производствената дейност на стопанството;
е) Инвестиции в сменяема прикачна техника, които се използват за селскостопанско производство с цел подобряване на почвеното здраве и допринасящи за задържането на въглерода в почвата;
ж) Изграждане на тераси, ниски стени, жив плет, мрежа против ерозия.
2.Инвестиции за подобряване на използването и доброто управление на водите, опазване на водните ресурси и дренаж свързани с/със:
а) Закупуване и монтаж на нови системи, които дават възможност за третиране на отпадни води и повторно използване на пречистената вода в подготовката на плодове и/или зеленчуци за пускане на пазара;
б) Инвестиции за рехабилитация и/или подобряване на съществуваща мрежа в стопанството, включително нови тръбопроводи, системи, инсталации за дъждуване, технически средства и съоръжения за съхраняване и/или опазване на водата (напр. разходи за закупуване на уплътнителна техника, по-мощни помпи, честотни преобразуватели, използвани за намаляване на потреблението вода);
в) Закупуване и инсталиране на система за събиране, пречистване и повторно използване на дренажните води в оранжерийното производство на зеленчуци, насочена към намаляване на консумацията на вода, както и на опасността от дифузното замърсяване на водите и почвите чрез изтичане на хранителни разтвори;
г) Изграждане/модернизиране/оборудване на съоръжения за съхраняване на отпадни води, отделяни при заготовка, съхранение и преработка на плодове и зеленчуци, включително инсталации за пречистване на отпадъчни води в производството;
д) Изграждане на система за събиране на дъждовна вода и отток, включително изграждане на резервоари за събиране на тези води, системи за микродъждуване - при подкоронно напояване и защита от слани на овощни градини, за напояване на зеленчукови култури в оранжерии и на открито;
е) Закупуване на оборудване за полагане на повърхностноактивни вещества за задържане на вода в почвата, допринасящи за намаляване на загубите на вода от изпаряване.
Инвестициите, свързани с използване на допълнително пречистени отпадъчни води като алтернативно водоснабдяване, се подпомагат, при условие че използването на такива води е в съответствие с Регламент (ЕС) 2020/741 на Европейския парламент и на Съвета.
3. Инвестиции за повишаване на икономиите на енергия, енергийната ефективност и използването на енергия от възобновяеми източници:
а) Инвестиции в инсталации за ВЕИ за производство на енергия за собствено потребление, включително такива, използващи биомаса;
б) Слънчева фотоволтаична инсталация за насърчаване на собственото потребление в складове или съоръжения за хранително-вкусовата промишленост;
в) Инвестиции в производствени съоръжения, транспорт и потребление на зелен водород (произведен чрез електролиза на вода от електричество от възобновяеми източници, без производство на въглероден диоксид);
г) Инвестиции в енегроефективни машини и съоръжения за производство, подготовка за експедиция или пускане на пазара на плодове и зеленчуци - електрически инструменти, електрически трактори, машини и оборудване.
Инвестициите в системи за производство на енергия се подпомагат, при условие че количеството произведена енергия не надвишава годишното количество енергия, което може да бъде използвано на годишна основа за обичайните дейности на ОП/АОП и/или техните членове. Инвестициите са допустими за подпомагане, при условие че водят до намаляване най-малко с 10% на консумацията на енергия.
4. Инвестиции, свързани с намаляване на емисиите и отпадъците, подобряване на използването на вторични продукти, включително повторната им употреба и оползотворяване, както и управление на отпадъците:
а) Закупуване и монтаж на оборудване и съоръжения, необходими за съхранение и преработка на растителни остатъци и други органични отпадъци от производството на плодове и зеленчуци, за производството на компост, който ще се използва за нуждите на членовете на организацията на производители или с търговска цел - площадки и/или съоръжения за оползотворяване и преработка на растителен и отпадък/биомаса, в т.ч. компостиране и пелетизиране;
б) Закупуване и монтаж на оборудване и съоръжения за предварително компостиране на органични торове с цел бързо увеличаване на хумусното състояние на почвата при намален риск от заразяване на почвата с патогени и внасяне на плевелни семена;
в) Закупуване и монтаж на оборудване и съоръжения за получаване на биогаз от остатъци, получени при производството, обработката и преработката на плодове и зеленчуци;
г) Закупуване на по-ефективни и подобрени филтри и/или подобно оборудване за намаляване на емисиите на прах и други прахови частици;
д) Закупуване на машини за отстраняване на тревата под трайните насаждения и за избягване на третиране с хербициди.
5. Инвестиции за подобряване на устойчивостта срещу вредители, както и намаляване на рисковете и въздействието, свързани с употребата на пестициди, включително прилагане на техники за интегрирано управление на вредителите:
а) Закупуване на толерантни/устойчиви сортове плодове и зеленчуци, където може да се очаква основателно да се постигне намаляване на използването на продукти за растителна защита или дезинфектанти за почвата;
б) Закупуване на подходяща селскостопанска техники (например техника на предварително подготвените разсадни лехи, време и гъстота на сеитба, подсяване, оптимално разстояние между културите, консервационна оран, хигиенни мерки и подрязване на дървета);
в) Инвестиции, позволяващи използването на средства за биологичен контрол, алтернативни на използването на продукти за растителна защита:
* Закупуване на хартия, велпапета или слама за подготовка за зимуване;
* Закупуване на съоръжения за прилагане на механични методиза борба с плевелите - окопаване, култивиране, обработка с вар и др.;
* Закупуване на мрежи за опазванена културите от птици и слънчеви пригори;
* Закупуване на биоагенти за борба с болеститеи вредителите – например трихограма срещу оранжерийна белокрилка, златоочици срещу листни въшки и др.
г) Допълнителни разходи и пропуснати ползи, в резултатна намаляване на употребата на продукти за растителна защита, включително намаляване на употребата на фунгициди, спрейове за късна реколта и агенти за потапяне чрез използване на процеси за съхранение и зреещи регулатори.
6. Инвестиции за създаване и поддържане на местообитания, благоприятстващи биологичното разнообразие:
а) Закупуване/наемане и поставяне на пчелни кошери с пчели (Apis mellifera L.) и/или бомбуси (Bombus Terrestris L.) с цел да се гарантира биологичното опрашване на овощни и/или зеленчукови култури;
б) Закупуване на съоръжения за поддържане на необработваеми полеви полета и необработваеми площи за насърчаване на пчелите или бръмбарите;
в) Закупуване на съоръжения за преобразуване на обработваемите земи в постоянни пасища;
г) Закупуване на биоцидни фуражи за растителна покривка като алтернатива на химическите инструменти за дезинфекция на почвата;
д) Закупуване на трайни култури за образуване на живи плетове или диви вегетационни площи на парцела с цел насърчаване на биологичното разнообразие.
Очакваната полза и допълнителното въздействие на интервенциите, свързани с цели в областта на агроекологията и климата, трябва да бъдат доказани предварително чрез спецификациите на проектите или други технически документи, които бенефициерите представят при подаване на заявлението за одобрение на оперативната програма или изменение на такава програма и в които са посочени възможните резултати от извършването на интервенциите.
Разходите при реализирането на горепосочените инвестиции, може да бъдат отчетени като 15 %, посочен в емлорегламент. По отношение на инвестициите, свързани с действията по точки 1-6, при представяне за одобрение на оперативната програма се представя ex-ante оценка, доказваща положителния ефект и принос за една или повече цели в областта на околната среда.
За извършването на инвестициите, свързани с действията по точки 1-6, организацията на производители или асоциацията на организации на производители трябва да докаже, че има достъп до съответните знания и информация, необходими за изпълнението на такива интервенции, както и достъп до експертен опит с цел подпомагане на земеделските стопани, които се ангажират да променят производствените си системи или да премине необходимото агроекологично обучение.
Оперативната програма трябва да съдържа клауза, че в случай на изменение на съответните задължителни стандарти, изисквания или задължения, инвестициите, свързани с изпълнение на действията по тази интервенция, се преразглеждат.
Допустими за подпомагане са административни разходи и разходи за персонал, свързани с изпълнението на интервенцията, като се основават на направените разходи и трябва да се представи доказателство за реализирането им. Административните разходи не следва надвишават 4 % от общите допустими разходи за извършената интервенция.
Без да се засягат разпоредбите, приети в съответствие с член 11, параграфи 4—8 от Делегиран регламент 2022/126, инвестициите в напояване, насочени към агроекологичните цели, следва да осигуряват специфични проценти на икономии на вода:
* най-малко 15% потенциална икономия на вода и действително намаляване на потреблението на вода с не по-малко от 50% от потенциалната икономия на вода в рамките на система за съответното земеделско стопанство, или;
* най-малко 7% потенциална икономия на вода и действително намаляване на потреблението на вода с не по-малко от 50% от потенциалната икономия на вода, когато чрез инвестициите се постига и друга агроекологична цел и цел в областта на климата, различна от посочената в чл. 12, буква "г" от Делегиран регламент (ЕС) 2022/126, или
* най-малко 5% потенциална икономия на вода и действително намаляване на потреблението на вода с не по-малко от 50% от потенциалната икономия на вода в случай на инвестиции в система за капково напояване или друга подобна система.
Когато най-малко 80 % от членовете на организация на производители са поели едно или повече еднакви агроекологични и климатични задължения или задължения за биологично земеделие, всяко едно от тези задължения се брои за едно действие за целите на минимума от три действия. Най-малко 2% от разходите по оперативната програма трябва да покриват интервенции с по-голе посочените цели. Разходите за персонал и административните разходи, свързани с управлението на оперативния фонд или с подготовката, изпълнението и проследяването на оперативната програма, да не надвишават 2 % от одобрения оперативен фонд, които включват както финансовата помощ от Съюза, така и вноската на ОП/АОП.
Решенията за одобрение на оперативните програми и оперативните фондове се приемат ежегодно до 31 декември на годината на тяхното представяне. Въпреки това, по надлежно обосновани причини, решение за одобрение на оперативни програми и оперативни фондове може да бъде прието след тази дата, но не по-късно от 31 януари след датата на представянето. В решението за одобрение може да се предвиди, че разходите са допустими от 1 януари на годината, следваща годината на подаване на педложенията.
Финансовата помощ от Съюза е ограничена до 4,1 % от стойността на предлаганата на пазара продукция на всяка организация на производители; до 4,5 % от стойността на предлаганата на пазара продукция на всяка асоциация на организации на производители. Тези ограничения могат да бъдат увеличени с 0,5 процентни пункта, при условие че сумата, надвишаваща процентите, за които увеличението с този половин процентен пункт, се използва единствено за една или повече интервенции, свързани с постигане на целите.
Одобрените оперативни програми могат да бъдат изменяни по отношение на мерките и средствата както за текущата година, така и за следващите години на оперативната програма, ако предложените изменения съответстват на одобрените цели, икономически и финансови показатели и продължителност на програмата. Процедурата за изменения, срокове и други изисквания са регламентирани от националното законодателство.
Приложимите документи, които трябва да се представят, както със заявлението за одобрение на оперативните програми, така и със заявленията за плащане, се установяват в националното законодателство.
Оперативните програми се изпълняват на годишни периоди от 1 януари до 31 декември, считано от годината следваща тяхното представяне.
Организациите на производители/асоциациите на организации могат да кандидатстват за авансови плащания по отношение на част от планираните разходи за годината, през която ще се изпълняват, както и да поискат частични междинни плащания за помощта, съответстваща на вече изразходваните суми, в рамките на изпълнението на оперативната програма през текущата година.
Условията за кандидатстване за частични междинни плащания и авансови плащания се уреждат от националното законодателство. Асоциациите на организации на производители следва да представят цялостна или частична оперативна програма, състояща се от интервенции, които не са реализирани от членуващите в тях организации в рамките на техните оперативни програми. За оперативните програми на асоциациите на организации на производители важат същите правила, както за оперативните програми на организациите на производители и те се разглеждат с оперативните програми на членуващите в асоциацията организации.
Интервенции, свързани с целите в областта на агроекологията и климата, финансирани по оперативната програма, следва да са насочени само към продуктите, за които е призната ОП/АОП, като същевременно стойността на тези продукти, трябва да е над 50 % от стойността на всички продукти, които се предлагат на пазара от тази организация/асоциация. Освен това съответните Продукти трябва да са произведени от членовете на ОП/АОП.
При одобрението/изменението на действията по тази интервенция ще се извършва оценка дали планираните разходи допринасят за постигането на целите на оперативната програма.
Признатите организации на производители и асоциации на организации на производители кандидатстват за финансово подпомагане, като следва да създадат оперативен фонд. Оперативните програми трябва да бъдат финансирани от един оперативен фонд. Финансирането на оперативния Фонд се извършва чрез финансови вноски от членовете на организацията/асоциацията на организации на производители или от самата организация/асоциация на организации на производители и от финансовата помощ от ЕС, която следва да получат след одобрение на оперативната програма. Оперативният фонд трябва да се използва единствено за финансиране и администриране на одобрената оперативна програма. Фондът не трябва да се използва за други цели.
Съгласно член 44, буква а) от Регламент (ЕС) 2021/2115, финансовото подпомагане се предоставя под формата на възстановяване на действително направените от организацията/асоциацията на организации на производители и платени от оперативния фонд разумни действителни разходи, които са подкрепени с документи (например фактури), представени от бенефициерите за извършването на интервенцията. Разходите, допринасящи за постигане на целите, определени или в член 46, букви от а) до к), се отчитат като се има предвид целия период на продължителност на оперативните програми.
Финансовата помощ от Съюза за интервенциите, свързани с целите в областта на агроекологията и климата, е ограничена до 60 % от реално извършените разходи в съответствие с чл. 52, параграф 3, буква ж) от Регламент (ЕС) 2021/2115. Ако разходите по интервенциите, свързани с целите в областта на агроекологията и климата, покриват най-малко 20 % от разходите по оперативната програма този процент се увеличава на 80%, в съответствие с чл. 52, параграф 5 от Регламент (ЕС)
Финансовата помощ не може да се натрупва или допълва с други помощи на Съюза или с национална помощ за същата цел. В националното законодателство ще се определят административни правила и критерии за разграничаване с цел да се гарантира, че организациите на производители или асоциациите на организации на производители могат да бъдат подпомогнати за дадена операция само по една интервенция, а именно, че организациите на производители или асоциациите няма да бъдат подпомагани за интервенции по ЕЗФРСР, обхващащи действия, включени за подпомагане по интервенциите в рамките на техните оперативни програми. При прилагането на интервенциите и действията ще бъдат осигурени необходимите проверки за гарантиране избягването на двойно финансиране с втори стълб от ОСП. Разплащателна агенция ще извършва контрол и кръстосани проверки, целяща избягване на двойно финансиране.