Начало » Новини » Света
31.10.2024 г.

Еврокомисията одобри годишния Пакет за разширяване на ЕС с 10-те преговарящи държави

По пътя към присъединяването
Еврокомисията одобри годишния Пакет за разширяване на ЕС с 10-те преговарящи държави

Снимка: sinor.bg

На 30 октомври Европейската комисия прие пакета за разширяване на Европейския съюз, включващ Албания, Босна и Херцеговина, Косово, Черна гора, Северна Македония, Сърбия, Грузия, Република Молдова, Украйна и Турция. В документа се дава оценка на напредъка, постигнат от десетте държави през 2024 г., по пътя към присъединяване към Общността. Оценките са придружени от препоръки и насоки относно приоритетите на реформата.

Процесът на разширяване продължава да се основава на заслуги и зависи от обективния напредък, постигнат от всеки от партньорите. Това изисква решителност за прилагане на необратими реформи във всички области на правото на ЕС, със специален акцент върху основите на процеса на разширяване. Демокрацията, върховенството на закона и основните ценности ще продължат да бъдат крайъгълните камъни на политиката на разширяване на ЕС. Членството в ЕС остава стратегически избор.

Процесът на разширяване набра нов импулс през 2023 г. и 2024 г., като основната група беше открита с Албания на 15 октомври 2023 г. Преговорите за присъединяване с Украйна и Молдова бяха открити на първите междуправителствени конференции през юни 2024 г. След постигане на междинните критерии за върховенство на закона глави, Черна гора е на път да затвори временно допълнителни преговорни глави. През март 2024 г. Европейският съвет реши да започне преговори за присъединяване с Босна и Херцеговина. Процесът на скрининг беше завършен с Албания и Северна Македония в края на 2023 г.

През юни 2024 г. междуправителствената конференция потвърди, че Черна гора като цяло е изпълнила междинните показатели за върховенството на закона, глави 23 и 24, предоставяйки възможност да се продължи с временното затваряне на други глави, ако са изпълнени условията. Необходим е допълнителен напредък в областта на върховенството на закона и съдебната система.

Комисията повтаря своята оценка, че Сърбия е изпълнила показателите за отворен клъстер 3 (Конкурентоспособност и приобщаващ растеж). През следващата година се очаква Сърбия да ускори работата по прилагането на реформите, свързани с присъединяването към ЕС, с особен акцент върху междинните показатели за върховенството на закона, както и осигуряването на наистина благоприятна среда за гражданското общество и медиите , като полага надеждни усилия за спиране на дезинформацията и манипулирането на чужда информация.

Що се отнася до Албания, ЕК приветства започването на преговорите по основния клъстер на втората междуправителствена конференция, проведена на 15 октомври 2024 г. За властите е от решаващо значение да ускорят още повече темпото на ориентираните към ЕС реформи, по-специално по отношение на върховенството на закона , консолидиране на резултатите от правоприлагането, ефективната борба с корупцията и организираната престъпност и насърчаването на основните права, включително свободата на медиите, правата на собственост и малцинствата.

В случая със Северна Македония страната трябва да продължи да постига резултати по изпълнението на реформите, свързани с ЕС, по-специално в рамките на клъстера на основните принципи, по-специално съдебната система, борбата с корупцията и организираната престъпност. Доверието в съдебната система трябва да бъде засилено. Скрининговите сесии за всичките шест групи от достиженията на правото на ЕС приключиха през декември 2023 г.

Босна и Херцеговина демонстрира осезаеми резултати, включително по отношение на управлението на миграцията, пълно привеждане в съответствие с общата и външна политика на ЕС за сигурност, както и чрез приемане на законодателство относно почтеността на съдебната система, борбата с прането на пари и конфликта на интереси. През март 2024 г. Европейският съвет реши да започне преговори за присъединяване с Босна и Херцеговина. Комисията подготвя рамката за преговори с оглед на приемането й от Съвета в момента, в който бъдат предприети всички съответни стъпки, посочени в препоръката на Комисията от октомври 2022 г.

Косово подаде молба за членство в ЕС през декември 2022 г. Комисията остава на разположение, за да изготви становище относно молбата за членство на Косово веднага щом Съветът го поиска. Беше отчетен напредък в борбата с организираната престъпност, а бизнес средата се подобри. Визовата либерализация за Косово влезе в сила на 1 януари 2024 г. Косово трябва да засили усилията си за укрепване на върховенството на закона и публичната администрация.

Започването на преговори за присъединяване с Украйна беше важно признание за решимостта на Украйна да продължи реформите по пътя към присъединяване към ЕС. След първата междуправителствена конференция през юни 2024 г. аналитичният преглед на достиженията на правото на ЕС (скринингът) напредва гладко. При условие че Украйна изпълни всички условия, Комисията очаква с нетърпение започването на преговорите относно клъстерите, като се започне с основите, възможно най-скоро през 2025 г.
Откриването на преговорите за присъединяване беше важно признание за решимостта на Молдова да продължи реформите по пътя към присъединяване към ЕС, въпреки непрекъснатата руска намеса и въздействието на агресивната война на Русия срещу Украйна. След първата междуправителствена конференция през юни 2024 г. аналитичният преглед на достиженията на правото на ЕС (скринингът) напредва гладко. При условие че Молдова изпълни всички условия, Комисията очаква с нетърпение започването на преговорите относно клъстерите, като се започне с основите, възможно най-скоро през 2025 г.
Докато през декември 2023 г. Европейският съвет предостави статут на кандидатка на Грузия, процесът на нейното присъединяване към ЕС междувременно беше де факто спрян поради хода на действията, предприети от грузинското правителство от пролетта на 2024 г. На 26 октомври 2024 г. грузинските граждани гласуваха на парламентарни избори . Предварителните констатации на съвместната международна мисия за наблюдение на избори, ръководена от Службата за демократични институции и права на човека на ОССЕ (ОССЕ/БДИПЧ), идентифицираха няколко недостатъка, възникнали в напрегната и силно поляризирана среда. Съобщените слабости включват i.a. неотдавнашните законодателни изменения в изборния процес, честите компромиси относно тайната на гласуването, процедурни несъответствия, сплашване и натиск върху избирателите, които повлияха отрицателно на общественото доверие в процеса. Тези предварителни констатации потвърждават необходимостта от всеобхватна избирателна реформа, която вече беше подчертана в минали ключови препоръки.
Турция е страна кандидатка и ключов партньор за Европейския съюз. Въпреки това преговорите за присъединяване със страната остават в застой от 2018 г. в съответствие с решението на Съвета. Продължават сериозни опасения в областта на основните права и върховенството на закона, включително независимостта на съдебната система. Диалогът относно върховенството на закона и основните права остава неразделна част от отношенията между ЕС и Турция. След стратегическите насоки на Европейския съвет от април 2024 г. отношенията с Турция бяха белязани от постепенно възстановяване на ангажимента и бяха предприети конкретни стъпки към конструктивен обмен по въпроси от общ интерес.
Разширяването на ЕС ще донесе широкообхватни социално-икономически ползи за неговите настоящи и бъдещи членове. Увеличаването на броя на потребителите на единния пазар ще предостави големи възможности за бизнеса да се разширява и да търгува по-свободно. За да се даде възможност за устойчив растеж в средносрочен план и да се постигне напредък в изпълнението на икономическите критерии за членство в ЕС, все по-важно е страните, участващи в процеса на разширяване, да ускорят структурните реформи. Това включва осигуряване на функциониращи пазарни икономики и демонстриране на капацитет за справяне с конкурентния натиск и пазарните сили в ЕС. Икономическите политики трябва също да подкрепят амбициозни цели в рамките на зеления и цифров преход.
Новите инструменти стимулират социално-икономическия растеж в страните ни партньори. Тъй като процесът на присъединяване се ускорява, ЕС изтъква някои от предимствата на единния пазар и предоставя увеличена финансова помощ, за да даде възможност на нашите партньори за постепенна интеграция и закрепване в ЕС. В допълнение към успешните икономически и инвестиционни планове, Планът за растеж за Западните Балкани с неговия Механизъм за реформи и растеж от 6 милиарда евро и Механизма за Украйна от 50 милиарда евро стимулират реформи, като в основата са справедливостта и върховенството на закона. Затова и на 10 октомври 2024 г. Комисията представи плана за растеж на Молдова с неговите 1,8 милиарда евро за реформа и механизъм за подкрепа на нейните социално-икономически реформи и стимулиране на инвестициите.

Еврокомисията одобри годишния Пакет за разширяване на ЕС с 10-те преговарящи държави
1650
 

Последни материали
Виж
Документирано със спътникови снимки в разследване на Bellingcat
Руските окупатори карат украинското зърно на хутите в Йемен
За зърнените култури като цяло увеличението е с 6 на сто, при рапицата – 2,3 на сто
Германия разшири с 12 на сто площите с есенна пшеница
Създават експертен съвет за обсъждане на особеностите
Осигуряват изследвания вместо обезщетения за болните овце от Меди-Висна
Чери домати от Италия са причинили епидемията от салмонела в ЕС
За социални заведения в община Хасково
Пчеларско сдружение дари 150 килограма мед за поредна година
Промени в наредбата за превоз на непреработена земеделска продукция
Свързани материали
Виж
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини