До 2 септември земеделци и животновъди имат време да дават предложения по актуализирананата Тарифа за таксите, които ще се събират от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). В два поредни текста ви представяме някои от измененията, свързани с вдигането на таксите, които бизнесът ще пплаща за услугите, извършвани при този контрол. В първия текст посочихме, че в резултат от това увеличение годишно държавата ще получава над 19,2 млн. лв.
Първата част за тарифите, по които нече обсъждане до 2 септември
В този текст ще представим част от промените в тарифата, които производители, вносители и износители на храни трябва да плащат.
Тарифата определя размера на таксите, които се събират от агенцията при официалния контрол по агрохранителната верига в рамките на работното време (8 часа/на ден). Ако тези инспекции се извършват в извън работно време, през почивните и празничните дни, тогава таксите се увеличават както следва:
1. За часовете извън законоустановеното работно време нарастват с 42%;
2. За почивните дни – с 63%;
3. За дните на официалните празници – с 84 %.
Тъй като експерти на БАБХ правят оценка на съответствието на инвестиционните проекти за изграждане или реконструкция, разширяване или модернизация на обектите, подлежащи на контрол и издаване на становище, съгласно чл. 27, т. 3 от Закона за управление на агрохранителната верига, бизнесът трябва да плати по 21 лева на час за времето, презз което служителят е извършил тази оценка.
За издаване на становище за готовност на строежите за въвеждането им в експлоатация, за първия час от работата на чиновника фермерът или преработвателят трябва да платят 28 лв., за всеки следващ час – 13 лв. Подобни такси се плащат от бизнеса и последващи и извънпланови проверки, където за първия час тарифата е 21 лв., а за всеки следващ час – 13 лв. При проследяване на несъответствие на служител за пълвия час от проверката се плащат 3 лв. и т.н.
При второ експертно становище по чл. 29, ал. 1 от ЗУАХВ, за служител, сазмо първия час от проверката му таксата е 57 лв., за следващите – по 15,60 лв., а за последващо експертно становище, след оспорване на второ експертно становище, за служител нови 57 лв.
Извършване на фактически одит за първия час на един от служителите таксата е 20 лв. и 13 лв. за всеки следващ час. При подготовка и приключване на одит нови 21 лв.
Ако чиновниците от БАБХ проверяват и издават становище, изискващо се от нормативен акт по искане на земеделски стопани, физически, юридически лица и еднолични търговци, се плащат 28 лева само за първия час, за всеки следващ час – 13 лв. А за издаване на заверено копие на официални удостоверения, сертификати или други документи тарифата за първата страница е 5 лева, за всяка следваща страница – 50 стотинки, за служител – през първия час от неговата работа фермерът плаща 31 лв., а за всеки следващ час - по 13 лв.
За одобряване на учебни програми, свързани с делегирани обучения за контрол по агрохранителната верига се заплаща такса от 150,00 лв.
Таксите по глава „Граничен контрол“ се събират за всички пратки, подложени на официален контрол, в т.ч. на недопуснати за въвеждане (отхвърлени) пратки и пратки животни и стоки, с произход от Съюза, които се връщат обратно в Съюза след отказ за въвеждането им от трета държава.
Дължимите такси за взети проби за лабораторен анализ при въвеждане на пратки живи животни, храни от животински и неживотински произход, фуражи и други на граничния контролен пункт се заплащат от лицата, отговорни за товара, съгласно тарифа или ценоразпис на съответната лаборатория.
Не се събират такси за извършване на проверки по официален контрол на ГКП при въвеждане на:
1. стоки, които са част от личния багаж на пътниците и са предназначени за лична консумация или употреба, проби за научноизследователски и диагностични цели, мостри за търговски цели, изложбени мостри и пратки за дипломатически представителства;
2. стоки, предназначени като хуманитарна помощ или дарение;
3. животни, предназначени за зоологически градини;
4. безгръбначни животни, предназначени за научни цели.
Такси за осъществяване на официален контрол на пратки животни, които се въвеждат на територията на Евросъюза. При въвеждане на пратки животни и зародишни продукти с произход трети държави се събират следните такси:
* за едри и дребни преживни животни, еднокопитни животни, свине, домашни птици, домашни зайци, дребен пернат дивеч или дребен дивеч, диви глигани и преживни – ако пратката е до 6 тона се плащат 108 лв. За пратка от 6 до 46 тона за първите 6 тона – 108 лв., за всеки следващ тон – по 18 лв. За пратка над 46 тона – 821,50 лв.
* при внос на други видове животни за пратка до 6 тона – отново 108 лв. За пратка от 6 до 46 тона за първите 6 тона – 108 лв. , за всеки следващ тон – по 18 лв.
* за пратка над 46 тона – таксата за първата е 821,50 лв.
Такси за осъществяване на официален контрол на продукти от животински произход странични животински продукти, сено и слама и храни, съдържащи както продукти от растителен произход, така и преработени продукти от животински произход („съставни продукти“) ставките са следните:
* при внос на продукти от животински произход, СЖП и фуражи:
* за пратка до 6 тона при първата пратка се взимат 108 лв., за пратка от 6 до 46 т тона - за първите 6 тона – 108 лв., за всеки следващ тон – по 18 лв. Зза първа пратка над 46 тона таксата е 821,50 лв. Същите такси се налагат и при вонс на рибни продукти, но тонажите там са различни.
* За 1 пратка месни продукти, месо от домашни птици, месо от дивеч, заешко месо и месо от дивеч, отглеждан във ферми – за първа пратка до 6 тона – 108 лв., за пратка от 6 до 46 тона – същата такса за първите 6 т, за всеки следващ – по 18 лв. на тон. За над 46 тона – 821,50 лв. при първа пратка.
Такси за престой на животни по време на карантина
За престой на животни по време на карантина при въвеждане в съоръженията на граничен контролен пункт, предоставен за управление на БАБХ, се събират за едро животно, за всеки започнат ден с храна, осигурена от собственика за 1 животно таксата е 20 лв;
* за едро животно, за всеки започнат ден с храна, осигурена от БАБХ за 1 животно – 30 лв.;
* за дребно животно, за всеки започнат ден с храна, осигурена от собственика за 1 животно – 10 лв.;
* за дребно животно, за всеки започнат ден с храна, осигурена от БАБХ за 1 животно – 20 лв.;
* за домашен любимец, за всеки започнат ден с храна, осигурена от собственика за 1 животно – 10 лв.;
* за домашен любимец, за всеки започнат ден с храна, осигурена от БАБХ за 1 животно – 15 лв.
Такси за извършване на дезинфекция на влизащи в страната превозни средства
За дезинфекция на влизащи в страната превозни средства с българска регистрация се събират следните такси в лева, ако автомобилите са чуждестранни, цените са същите, но в евро.
За дезинфекция на ходовата част на автомобил с товароподемност до 3,5 тона. При леките автомобили таксата е 4 лв. за брой.
За микробуси и лекотоварни автомобили с товароподемност до 3,5 тона – 10 лв.; за автобуси – също 10 лева на ватобус.
За външна дезинфекция на товарни автомобили с товароподемност над 3,5 тона таксата е 20 лв.
Не се събират такси за дезинфекция на моторни превозни средства (МПС) със специално предназначение (на МВР, ЧП, ЧК, КФОР, НАТО, МО и др.) и на автомобили, извършващи служебна дейност в района на ГКП.
Такси при осъществяване на официален контрол при въвеждане на пратки биологични продукти и продуктите в преход към биологично производство с произход от трети държави
Таксите за фитосанитарен контрол растения, растителни продукти и други обекти, предназначени за износ, за които се издава фитосанитарен сертификат, таксата се заплаща при получаване на този сертификат.
За фитосанитарен контрол на стоки от внос се заплаща такса при контрол на вноса в граничния контролен пункт (ГКП) и/или в контролния пункт (КП), различен от ГКП. При реекспорт на стоки, включително претоварвани на граничния пункт, таксите се заплащат при подаване на заявление за издаване на фитосанитарен сертификат за реекспорт.
При промяна на адресанта на транспортните средства таксата се заплаща в брой на граничния пункт или в съответната ОДБХ.
За растения, растителни продукти и други обекти, преминаващи, през територията на страната под формата на транзит или на претоварване, наричани „фитосанитарен транзит“, и са опаковани така, че представляват опасност от разпространение на вредители при преминаване през територията на страната, се извършва фитосанитарен контрол като при внос.
Таксите за издаване на удостоверение за търговия с продукти за растителна защита (ПРЗ) и за преопаковане на ПРЗ се заплащат по банков път при подаване на заявлението в съответната ОДБХ по местонахождение на обекта/обектите.
При отказ за издаване на удостоверение на заявителя се връща пълният размер на таксата по чл. 21, т. 1 или 2 в едномесечен срок от направения отказ.
Tакси за издаване на удостоверение за търговия с продукти за растителна защита и за преопаковане на продукти за растителна защита:
* За издаване на удостоверение за търговия с ПРЗ и за преопаковане на ПРЗ се събират следните такси:
* За издаване на удостоверение на обект за търговия(склад или селскостопанска аптека) с ПРЗ за 1 обект – 300 лв.;
* За издаване на удостоверение на обект за преопаковане на ПРЗ за 1 обект – също 300 лв.;
* За вписване на промени в издадено удостоверение на обект за търговия или преопаковане за 1 удостоверение – 50 лв.;
За преиздаване на удостоверение за 1 брой – 20 лв.
Такси за разрешаване пускането на пазара и употребата на продукти за растителна защита, подновяване и изменение на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукти за растителна защита. За разрешаване пускането на пазара и употребата на продукт за растителна защита (ПРЗ) съгласно чл. 33 – 39 от Регламент (ЕО) № 1107/2009 се заплаща такса, както следва: Когато Република България е държавата членка, разглеждаща заявлението плащането за допустимост на заявлението за всяка област на оценка е 650 лв.
Разглеждане на представената документация и доклад за оценка на ПРЗ от Съвета по продукти за растителна защита (СПРЗ) - за 1 продукт таксата е 2 500 лв. Когато България е заинтересована държава членка оценката за допустимост струва 650 за един продукт. Таксата за разглеждане на представената документация и докладът за оценка на ПРЗ от СПРЗ за 1 продукт е 1 200 лв.
За разрешаване пускането на пазара и употребата на ПРЗ, разрешен в друга държава членка, или за разширяване обхвата на употребите на разрешен ПРЗ (разширяване на етикета) чрез взаимно признаване на разрешения съгласно чл. 40 - 42 от Регламент (ЕО) № 1107/2009 се налагат следните такси:
За допустимост на заявлението за 1 продукт – 1 300 лв.
Разглеждане на представената документация и доклад за оценка на ПРЗ от СПРЗ за 1 продукт е 700 лв.
За разрешаване пускането на пазара и употребата на ПРЗ с нисък риск съгласно чл. 47 от Регламент (ЕО) № 1107/2009, когато Република България е държавата членка, разглеждаща заявлението*, се заплаща такса за:
З допустимост на заявлението за 1 продукт таксата е 650 лв.
За разглеждане на представената документация и доклад за оценка на ПРЗ от СПРЗ за 1 продукт е 1 200 лв.
Не се събират такси за разрешаване пускането на пазара и употребата на ПРЗ с нисък риск, когато Република България е заинтересована държава членка и при взаимно признаване на разрешения.
За разрешаване пускането на пазара за ограничена и контролирана употреба на ПРЗ съгласно чл. 53 от Регламент (ЕО) № 1107/2009 се заплаща такса 1 600 лв.
За разрешаване употребата на ПРЗ при извършване на научноизследователска и/или развойна дейност съгласно чл. 54 от Регламент (ЕО) № 1107/2009 се заплаща такса 2 150 лв.
За подновяване на разрешение за пускане на пазара и употреба на ПРЗ съгласно чл. 43 от Регламент (ЕО) № 1107/2009, когато Република България е държавата членка, се плаща такса за разглеждане на заявлението:
* за допустимост на заявлението за всяка област на оценка - 650 лв.
* за разглеждане на представената документация и доклад за оценка на ПРЗ от Съвета по продукти за растителна защита (СПРЗ) за 1 продукт таксата е 1 200 лв.
когато Република България е заинтересована държава членка: за допустимост на заявлението за 1 продукт таксата е 650 лв.; за разглеждане на представената документация и доклад за оценка на ПРЗ от СПРЗ за 1 продукт е 1 200 лв. За издаване на дубликат на разрешение за пускане на пазара и употреба на ПРЗ се заплаща такса 50 лв. За издаване на документ за дейности по чл. 48, ал. 1 и чл. 49, ал. 1 и 2 от Закона за защита на растенията (ЗЗР) се заплаща такса 50 лв. Когато за издаване на документ по ал. 2 се извършва проверка на място, таксата е 100 лв.
За одобряване на бази на физически и юридически лица за извършване на биологично изпитване на ПРЗ - за първоначален оглед с цел одобряване на бази на физически и юридически лица за извършване на биологично изпитване&
* За първо и второ място на изпитване таксата е 3 000 лв. За всяко следващо място на изпитване е хиляда лева.
* За инспекция на бази на физически и юридически лица за изпълнение на изискванията по ДЕП1 за всяко място на инспекция таксата е 500 лв.
По 3 хиляди лева е таксата за одобряване на бази на физически и юридически лица за извършване на биологично изпитване за 10 години за следните групи култури:
а) трайни насаждения
б) полски култури
в) зеленчукови култури
г) оранжерийни култури
д) декоративни култури
е) горски видове
ж) етеричномаслени култури
з) складове и складирана продукция
За преиздаване на сертификат в случаите по чл. 76, ал. 1 от ЗЗР се събира такса в размер 200 лв.
Tакси за контрол за съответствие на показателите на ПРЗ, торове, подобрители на почвата, биологично активни вещества и хранителни субстрати.
* При издаване на удостоверение, сертификат, становище и на други документи. За удостоверение по чл. 41, ал. 1 от ЗЗР за внос или въвеждане в страната на партида от неодобрени активни вещества за 1 партида се взива по 150 лв.;
* За удостоверение за внос или въвеждане на неразрешен ПРЗ, предназначен за биологично изпитване за 1 продукт – 150 лв.;
* За издаване на сертификат за използване на продукти за растителна защита от професионална категория на употреба на основание чл. 83 от ЗЗР за 1 сертификат – 40 лв.
* За становище от ОДБХ на земеделски производители, физически, юридически лица и еднолични търговци - при поискване от компетентен орган без посещение на стопанството за 1 становище – 50 лв.;
* Разрешителни за въздушно пръскане - за 1 разрешение – 50 лв.;
* Удостоверение за удължаване срока на годност на ПРЗ 100 лв. за едно разрешително;
* Заповед за вписване на адювант в регистъра по чл. 6, ал. 1, т. 15 от ЗЗР за 1 продукт 100 лв.;
* Заповед за одобряване на учебна програма по чл. 84, ал. 2 от ЗЗР за 1 програма – 100 лв.