Начало » Новини » Страната

Клиент има право да не плати, ако не получи касова бележка

НАП санкционира 433 търговци край морето за неиздаване на фискален бон
Синор.БГ / 14.06.2024 г.
Клиент има право да не плати, ако не получи касова бележка

Клиентите имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат касова бележка, напомнят от Националната агенция за приходите. Този механизъм, който е възможен след промяна в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.), цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.

Предстои лятната контролна кампания на НАП, в която един от акцентите ще бъдат проверките за спазване на изискванията за издаването на платежен документ.

През миналия летен сезон, само по черноморските ни курорти, НАП установи близо 1700 нарушения, от които 433 са неиздаване на фискален бон, 30 са за липса на фискално устройство и 362 за несъответствие между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. Фискалните инспектори са съставили над 1350 акта за установяване на нарушение, като 280 обекта са били запечатани. Данъчните са установили, че най-често не се издават касови бележки при заплащане на атракциони, в заведения за бързо хранене, ресторанти, барове и др. Това води до укриване на приходи и щети за бюджета, от който се финансират важни за обществото сектори като образование, здравеопазване, социални услуги и други.

С промяната в Закона за ДДС се дава възможност на гражданите да защитят потребителските си права, да противодействат на укриването на приходи от страна на некоректни търговци, както и да станат гарант за лоялна конкуренция. Ако въпреки задържане на плащането, търговецът не издаде фискален бон или издадената касова бележка се окаже фалшива, потребители могат да подадат сигнал в НАП на телефоните на Информационния център на приходната агенция: 0700 18 700 и 02 9859 6801 (на цени, съобразно тарифата на съответния оператор) или да изпратят имейл на: infocenter@nra.bginfocenter@nra.bg.

Платежният документ дава възможност на клиентите да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна, напомнят още от НАП. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент.

„Апелираме към клиентите да изискват своя платежен документ при заплащане на стоки или услуги. Ако въпреки това търговецът не им издаде касова бележка, те имат законното право да задържат плащането и да подадат сигнал в НАП. Заедно можем да противодействаме на опитите за укриване на приходи и неспазване на закона, които вредят на обществото като цяло и в частност на честните търговци, защото некоректните им колеги ги поставят в условия на нелоялна конкуренция“, каза изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.  

Клиент има право да не плати, ако не получи касова бележка
3117
 

Последни материали
Виж
Годишна конференция
На 21 и 22 ноември награждават фирмите от мебелната индустрия
Реколтата от царевицата е почти прибрана с 96 на сто ожънати площи
В добро до отлично състояние са почти всички посеви с есенно зърно във Франция
Установиха птичи грип във ферма с 40 000 кокошки носачки
Египет излезе на първо място сред клиентите с близо трикратен ръст
Украйна сви с 20 на сто износа на пшеница от началото на сезона
През 2026 и 2027 г. ставката ще е една
Отпадането на модулираната ставка при животни чака одобрението на ЕК
Очаква се становище на МФ
МЗХ: Законът за агрохранителната верига е приоритет за министър Тахов
Свързани материали
Виж
Бивш председател на Съюза на градинарите в България
Милтенова: Пред фалит сме – в най-тежката за агросектора година на този век
Марин Генуров, председател на БАПОП
Защо напуснахме Аграрната камара? Причини много, но и заради единия съпредседател
Обединение пред разпад
Трета организация – асоциацията на оризопроизводителите, излиза от състава на Аграрната камара
Позиция на бранша
И Асоциацията на оранжерийните производители напуска Аграрната камара
Тайтън Машинъри разширява своята гама от земеделска техника и технологии като официален дилър на системите за напояване Reinke
Reinke – нов стратегически партньор на Тайтън Машинъри
Обвинение за измама с 1,2 млн. евро по проекти за напояване
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
АВТОРИ |  РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини