Начало » Новини » Страната

Клиент има право да не плати, ако не получи касова бележка

НАП санкционира 433 търговци край морето за неиздаване на фискален бон
Синор.БГ / 14.06.2024 г.
Клиент има право да не плати, ако не получи касова бележка

Клиентите имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат касова бележка, напомнят от Националната агенция за приходите. Този механизъм, който е възможен след промяна в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.), цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.

Предстои лятната контролна кампания на НАП, в която един от акцентите ще бъдат проверките за спазване на изискванията за издаването на платежен документ.

През миналия летен сезон, само по черноморските ни курорти, НАП установи близо 1700 нарушения, от които 433 са неиздаване на фискален бон, 30 са за липса на фискално устройство и 362 за несъответствие между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. Фискалните инспектори са съставили над 1350 акта за установяване на нарушение, като 280 обекта са били запечатани. Данъчните са установили, че най-често не се издават касови бележки при заплащане на атракциони, в заведения за бързо хранене, ресторанти, барове и др. Това води до укриване на приходи и щети за бюджета, от който се финансират важни за обществото сектори като образование, здравеопазване, социални услуги и други.

С промяната в Закона за ДДС се дава възможност на гражданите да защитят потребителските си права, да противодействат на укриването на приходи от страна на некоректни търговци, както и да станат гарант за лоялна конкуренция. Ако въпреки задържане на плащането, търговецът не издаде фискален бон или издадената касова бележка се окаже фалшива, потребители могат да подадат сигнал в НАП на телефоните на Информационния център на приходната агенция: 0700 18 700 и 02 9859 6801 (на цени, съобразно тарифата на съответния оператор) или да изпратят имейл на: infocenter@nra.bginfocenter@nra.bg.

Платежният документ дава възможност на клиентите да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна, напомнят още от НАП. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент.

„Апелираме към клиентите да изискват своя платежен документ при заплащане на стоки или услуги. Ако въпреки това търговецът не им издаде касова бележка, те имат законното право да задържат плащането и да подадат сигнал в НАП. Заедно можем да противодействаме на опитите за укриване на приходи и неспазване на закона, които вредят на обществото като цяло и в частност на честните търговци, защото некоректните им колеги ги поставят в условия на нелоялна конкуренция“, каза изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.  

Клиент има право да не плати, ако не получи касова бележка
3187
 

Последни материали
Виж
С произход от Турция без нужната документация и без етикети на български
Иззеха над 2 тона животински продукти и хранителни добавки в Хасковско
Характерът на района не допуска изграждане на противоградни площадки
Изграждат 69 генератора срещу градушки в Кюстендилско и Пернишко
Може ли костното брашно да замести калциевите и фосфорни торове?
При спад от близо 40 на сто в доставките за чужбина като цяло
Украйна е увеличила над 6 пъти изнесените количества ечемик за Турция
Канада е осигурила 75 на сто от доставките от началото на сезона
Ръстът на вноса и обилното предлагане натискат цените на рапичния шрот в ЕС
Цените се понижават слабо, но се стабилизират при фуражния ечемик
Българската мека пшеница победи и на международния търг в Тунис
Свързани материали
Виж
Унгария отдели 52 милиона евро за борба със сушата - резултати при царевицата и слънчогледа
По време на почивка
Земеделската комисия в парламента прие проектобюджета за 2026 г. за 10 минути
За сезони 2025 и 2026 г.
Цената на поливната вода е утвърдена от Георги Тахов
Заместник председател на Българската аграрна камара
Димитричка Търпанова: Не трябва да проспиваме 2026 г., решаваща е за агробизнеса
Най-после е сключен административният договор
До края на декември фермерите ще получат помощта за част от цената за напояване
До 30 април 2026 г. НС трябва да внесе годишен отчет
Методиката за поливната вода бе обнародвана. Ето какво следва!
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
АВТОРИ |  РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини