Начало » Новини » Страната
14.06.2024 г.

Клиент има право да не плати, ако не получи касова бележка

НАП санкционира 433 търговци край морето за неиздаване на фискален бон
Клиент има право да не плати, ако не получи касова бележка

Клиентите имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат касова бележка, напомнят от Националната агенция за приходите. Този механизъм, който е възможен след промяна в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.), цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.

Предстои лятната контролна кампания на НАП, в която един от акцентите ще бъдат проверките за спазване на изискванията за издаването на платежен документ.

През миналия летен сезон, само по черноморските ни курорти, НАП установи близо 1700 нарушения, от които 433 са неиздаване на фискален бон, 30 са за липса на фискално устройство и 362 за несъответствие между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. Фискалните инспектори са съставили над 1350 акта за установяване на нарушение, като 280 обекта са били запечатани. Данъчните са установили, че най-често не се издават касови бележки при заплащане на атракциони, в заведения за бързо хранене, ресторанти, барове и др. Това води до укриване на приходи и щети за бюджета, от който се финансират важни за обществото сектори като образование, здравеопазване, социални услуги и други.

С промяната в Закона за ДДС се дава възможност на гражданите да защитят потребителските си права, да противодействат на укриването на приходи от страна на некоректни търговци, както и да станат гарант за лоялна конкуренция. Ако въпреки задържане на плащането, търговецът не издаде фискален бон или издадената касова бележка се окаже фалшива, потребители могат да подадат сигнал в НАП на телефоните на Информационния център на приходната агенция: 0700 18 700 и 02 9859 6801 (на цени, съобразно тарифата на съответния оператор) или да изпратят имейл на: infocenter@nra.bginfocenter@nra.bg.

Платежният документ дава възможност на клиентите да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна, напомнят още от НАП. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент.

„Апелираме към клиентите да изискват своя платежен документ при заплащане на стоки или услуги. Ако въпреки това търговецът не им издаде касова бележка, те имат законното право да задържат плащането и да подадат сигнал в НАП. Заедно можем да противодействаме на опитите за укриване на приходи и неспазване на закона, които вредят на обществото като цяло и в частност на честните търговци, защото некоректните им колеги ги поставят в условия на нелоялна конкуренция“, каза изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.  

Клиент има право да не плати, ако не получи касова бележка
2705
 

Последни материали
Виж
Община Банско въведе ограничения за животновъдите и търговците на животни
Азотна фиксация от въздуха с Утриша™ N
Как да намалим торовите норми без това да влияе на добива?
„Напоителни системи“
На 28 април определят графиците за напояване за май
„Софийска вода“
Еврокомисарят по климата Вопке Хукстра ще посети пречиствателната станция на София
Местните протестират
Фотоволтаичен парк върху 12 хил. дка ще остави без пасища животновъди в Средец
Секторът на дребен рогат добитък се срива
Българското месо от овце и кози е по-малко от това, което внасяме
Свързани материали
Виж
„Напоителни системи“
На 28 април определят графиците за напояване за май
Интервю със заместник министъра на земеделието и храните Иван Капитанов
При опожарени ниви само засегнатите декари остават без субсидия, не и целите парцели!
През очите на Синор.БГ
Какво се случи в земеделието през седмицата
Някогашното поливане от Дунав няма да се върне
Г. Тахов: За напояването няма ПМС, няма бюджет, няма финансиране от началото на годината
Комисията по земеделие има заседание утре
Три министерства ще обсъждат (може би) в парламента напояването
Информационна кампания
Цената при гравитачно и помпено напояване ще се покрива с еднинна ставка
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини