Преди седмица администрацията в агроминистерството пусна за обсъждане промените в основната Наредба 3 за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, включени в Стратегическия план, за проверките, намаления на плащанията и реда за налагане на административни санкции, по която ще се отпускат директните плащания в тазгодишната кампания. Тези изменения ще бъдат обсъждани с бранша до 20 май, като предварителните сондажи сочат, че фермерите имат забележки по някои от предложените текстове.
Поради късната подготовка на нормативните промени и тази година Кампанията по директните плащания ще се забави – крайният срок за очертаване и затваряне на заявленията ще бъде 24 юни 2024 г., подобно на кандидатстването през 2023 г. Добрата новина е, че няма да има санкции при забавяне в подаването и затваряне на някои от заявленията.
След получено на 8 февруари тази година писмо от ЕК България се е съобразила с важни предложения, свързани с правилата за изплащане на държавната помощ по обвързаното с производството подпомагане в секторите на едрия рогат добитък, овцете и козите. По време на одитното проучване е установено, че „спазването на условия за допустимост, свързани с реализацията на продукцията се определя на равнището на стопанството, а не на равнището на отделните животни, за които земеделските стопани кандидатстват за подпомагане; когато представят документи за доказване на този критерий за допустимост, земеделските стопани могат да избират в рамките на коя схема да представят документите за реализация на продукцията и в случаите, в които заявяват за подпомагане повече от една схема, могат да декларират реализираната продукция по схемата, за която могат да получат възможно най-високо доброволно обвързано с производството подпомагане“ четем в мотивите към промените в Наредба 3.
Предложенията за промяна в условията за допустимост по интервенциите за обвързано с производството подпомагане на доходите за животни, в частта за реализация на продукция, са следните:
Предвижда се да бъдат извършвани административни проверки за наличие или липса на регистрация в системите за регулиране на пазара в сектор мляко, както и в Системата за идентификация и регистрация на животните на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) - за установяване на движение на животните в сектор месо. Целта на тези проверки е да се установи дали кандидатите за подпомагане извършват активна стопанска дейност в секторите мляко и месо като приоритетни за страната. Кандидатите за финансово подпомагане, опериращи в сектор мляко, които подават заявление за подпомагане по интервенциите за обвързано с производството подпомагане за млечни крави, обвързано с производството подпомагане за млечни крави, включени в развъдни програми, обвързано с производството подпомагане за крави от застрашени от изчезване породи, обвързано с производството подпомагане за биволи, обвързано с производството подпомагане за овце и кози, включени в развъдни програми и обвързано с производството подпомагане за овце и кози от местни породи, включени в развъдни програми, трябва да отговарят на поне едно от следните условия:
- Земеделските стопани, които реализират сурово мляко чрез първи изкупвач на сурово мляко следва да имат регистриран валиден договор по реда на чл. 55б, ал. 5 от ЗПООПЗПЕС и/или
- Земеделските стопани, реализиращи мляко и/или млечни продукти чрез директни доставки, следва да имат регистрация по реда на Наредба № 26 от 2010 г. за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход (обн., ДВ, бр. 84 от 2010 г.) и/или
- Земеделските стопани със затворен цикъл на производство трябва да имат регистрирано млекопреработвателно предприятие, което е вписано в Националния електронен регистър на обектите за производство и търговия на едро и дребно с храни от животински и неживотински произход - Секция IX - Млечни продукти.
В случай, че земеделските стопани, кандидати за финансово подпомагане, не отговарят на поне едно от изискванията за реализация на мляко и млечни продукти, финансово подпомагане не се предоставя за нито едно от заявените животни по съответната интервенция.
Кандидатите за финансово подпомагане, опериращи в сектор месо, които подават заявление за подпомагане по интервенциите за обвързано с производството подпомагане за месодайни крави; обвързано с производството подпомагане за месодайни крави, включени в развъдни програми; обвързано с производството подпомагане за крави от застрашени от изчезване породи; обвързано с производството подпомагане за овце и кози, включени в развъдни програми и обвързано с производството подпомагане за овце и кози от местни породи, включени в развъдни програми, трябва да отговарят на условието за реализираните животни за клане, износ или продажба в други стопанства, да е издадено ветеринарномедицинско свидетелство от Системата за идентификация и регистрация на животни на БАБХ или документ за придвижване към държави от ЕС, или трети страни.
В случай, че стопанството на кандидата не отговаря на изискването за реализирани животни, финансово подпомагане не се предоставя за нито едно от заявените по интервенцията животни.
Ето и промените по интервенцията за обвързано с производството подпомагане за млечни крави – допустими са кандидатите, които в периода от 1 октомври на предходната година до 30 септември в годината на кандидатстване:
1. реализират сурово краве мляко чрез първи изкупвач по чл. 55д, ал. 4 от Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз с регистриран валиден договор по реда на чл. 55б, ал. 5 от същия закон и/или
2. реализират мляко и/или млечни продукти, чрез директни доставки и са регистрирани по реда на Наредба № 26 от 2010 г. за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход (обн., ДВ, бр. 84 от 2010 г.), наричана по-нататък „Наредба № 26 от 2010 г.“ и/или
3. са със затворен цикъл на производство и имат регистрирано млекопреработвателно предприятие, което е вписано в Националния електронен регистър на обектите за производство и търговия на едро и дребно с храни от животински и неживотински произход - Секция IX - Млечни продукти.“;
Размерът на помощта се определя на брой заявени за подпомагане животни, които отговарят на условията по ал. 2 и 3.“.
Право на подпомагане по интервенцията за обвързано с производството подпомагане за млечни крави, включени в развъдни програми, имат кандидати, които в периода от 1 октомври на предходната година до 30 септември в годината на кандидатстване :
1. реализират сурово краве мляко чрез първи изкупвач по чл. 55д, ал. 4 от Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз с регистриран валиден договор по реда на чл. 55б, ал. 5 от същия закон и/или
2. реализират мляко и/или млечни продукти, чрез директни доставки и са регистрирани по реда на Наредба № 26 от 2010 г. и/или
3. са със затворен цикъл на производство и имат регистрирано млекопреработвателно предприятие, което е вписано в Националния електронен регистър на обектите за производство и търговия на едро и дребно с храни от животински и неживотински произход - Секция IX - Млечни продукти.“
В чл. 10, отнасящ се до обвързаното подпомагане за месодайни крави, в ал. 4 думите „съответстващи най-малко на 0,3 говеда на едно животно, което отговаря на изискванията по ал. 2 и 3“ се заменят с „за което да имат издадено ветеринарномедицинско свидетелство от Системата за идентификация и регистрация на животните на БАБХ или документ за придвижване към държави от ЕС или трети страни.“
Броят на подпомаганите месодайни животни ще се определя от това дали за тях е издаден сертификат Системата за идентификация и регистрация на животните на БАБХ или документ за придвижване към държави от ЕС или трети страни.
Създава се нова алинея, според която, когато кандидатите по интервенцията за месодайни крави не отговарят на по-гонрото изискване и нямат издаден най-малко един документ за придвижване на животни, подпомагане не се предоставя за нито едно от заявените животни.
За месодайните крави в стада с над 20 животни се промят следните допълнения – информацията може „служебно да бъде изискана от ДФЗ в информационната система на ИАСРЖ“;
При изплащане на обвързаната подкрепа за същите стада думите „съответстващи най-малко на 0,4 говеда на едно животно, което отговаря на изискванията по ал. 2 и 3“ се заменят с „за което да имат издадено ветеринарномедицинско свидетелство от Системата за идентификация и регистрация на животните на БАБХ или документ за придвижване към държави от ЕС или трети страни.“ Когато кандидатите по интервенцията по ал.1 не отговарят на изискването по ал. 4 и нямат издаден най-малко един документ за придвижване на животни, подпомагане не се предоставя за нито едно от заявените животни.“
По интервенцията за обвързано с производството подпомагане за крави от застрашени от изчезване породи средства се отпускат, когато животните са налични в периода от 1 октомври на предходната година до 30 септември в годината на кандидатстване:
1. Те да са реализирали сурово краве мляко чрез първи изкупвач по чл. 55д, ал. 4 от Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз с регистриран валиден договор по реда на чл. 55б, ал. 5 от същия закон и/или
2. да са реализирали мляко и/или млечни продукти, чрез директни доставки и са регистрирани по реда на Наредба № 26 от 2010 г. и/или
3. са със затворен цикъл на производство и имат регистрирано млекопреработвателно предприятие, което е вписано в Националния електронен регистър на обектите за производство и търговия на едро и дребно с храни от животински и неживотински произход - Секция IX - Млечни продукти и/или
4. да са реализирали за клане, износ, вътрешна търговия в ЕС или продажба в други стопанства говеда, за което да имат издадено ветеринарномедицинско свидетелство от Системата за идентификация и регистрация на животни на БАБХ или документ за придвижване към държави от ЕС или трети страни.“
Заявените за подпомагане животни по интервенцията по ал. 1 с предназначение за мляко се отглеждат в животновъдни обекти, които са в система на контрол и мониторинг на суровото мляко.“;
Размерът на помощта по интервенцията по ал. 1 се определя на брой заявени за подпомагане животни, които отговарят на условията по ал. 2, 3 и 5.“; Когато кандидатите по интервенцията по ал. 1 не отговарят на поне едно от изискванията по ал. 4, подпомагане не се предоставя за нито едно от заявените животни по интервенцията.“
Право на подпомагане по интервенцията за обвързано с производството подпомагане за биволи имат кандидати, които в периода от 1 октомври на предходната година до 30 септември в годината на кандидатстване:
1. реализират сурово биволско мляко чрез първи изкупвач по чл. 55д, ал. 4 от Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз с регистриран валиден договор по реда на чл. 55б, ал. 5 от същия закон и/или
2. реализират мляко и/или млечни продукти, чрез директни доставки и са регистрирани по реда на Наредба № 26 от 2010 г. и/или
3. са със затворен цикъл на производство и имат регистрирано млекопреработвателно предприятие, което е вписано в Националния електронен регистър на обектите за производство и търговия на едро и дребно с храни от животински и неживотински произход - Секция IX - Млечни продукти.“
Размерът на помощта по интервенцията „застрашени от изчезване породи“ се заменят с „местни породи, включени в развъдни програми“; в т. 1 и 2 думите „застрашена от изчезване порода“ се заменят с „местна порода“; по ал. 1 се определя на брой заявени за подпомагане животни, които отговарят на условията по ал. 2 и 3.“ Когато кандидатите по интервенцията по ал. 1 не отговарят на поне едно от изискванията по ал. 4, подпомагане не се предоставя за нито едно от заявените животни.“
Данните служебно се вписват от ДФЗ в информационната система на ИАСРЖ.
Кандидатите по интервенцията за обвързаното подпомагане за овце и кози от млечните породи и породите за месо трябва да разполагат със стадата в периода от 1 октомври на предходната година до 30 септември в годината на кандидатстване:
1. за овцете и козите от породи за мляко да са реализирали сурово мляко чрез първи изкупвач по чл. 55д, ал. 4 от Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз с регистриран валиден договор по реда на чл. 55б, ал. 5 от същия закон и/или
2. за овцете и козите от породи за мляко да са реализирали мляко и/или млечни продукти, чрез директни доставки и са регистрирани по реда на Наредба № 26 от 2010 г. и/или
3. за овцете и козите от породи за мляко да са със затворен цикъл на производство и имат регистрирано млекопреработвателно предприятие, което е вписано в Националния електронен регистър на обектите за производство и търговия на едро и дребно с храни от животински и неживотински произход - Секция IX - Млечни продукти;
4. за овцете и козите от породи за месо да са реализирали за клане, износ, вътрешна търговия в ЕС или продажба в други стопанства животни от същия вид, за което да имат издадено ветеринарномедицинско свидетелство от Системата за идентификация и регистрация на животни на БАБХ или документ за придвижване към държави от ЕС или трети страни.“
Заявените за подпомагане животни по интервенцията по ал. 1 от породи за мляко се отглеждат в животновъдни обекти, които са в система на контрол и мониторинг на суровото мляко.“ Размерът на помощта по интервенцията по ал. 1 се определя на брой заявени за подпомагане животни, които отговарят на условията по ал. 2, 3 и 5.“
Когато кандидатите по интервенцията по ал. 1 не отговарят на поне едно от изискванията по ал. 4, т. 1-3, подпомагане не се предоставя за нито едно от заявените животни по интервенцията от породи за мляко. Когато кандидатите по интервенцията по ал. 1 не отговарят на изискването по ал. 4, т. 4, подпомагане не се предоставя за нито едно от заявените животни по интервенцията от породи за месо.
В член 21. от наредба 3 се правят следните промени - Българската агенция по безопасност на храните предоставя на ДФЗ до 30 септември в годината на кандидатстване актуална извадка от следните списъци и регистри за доказване на директните продажби във формат и по вид информация, посочени писмено от ДФЗ:
1. списък на одобрените предприятия за търговия с храни от животински произход с държави членки - Секция IX - Млечни продукти;
2. списък на производители на първични продукти, регистрирани в съответствие с чл. 1, т. 1 от Наредба № 26 от 2010 г.;
3. Група 19 - обекти за търговия на дребно, осъществяващи дейност в съответствие с чл. 1, т. 2 от Наредба № 26 от 2010 г.;
4. списък на животновъдните обекти, които са в система на контрол и мониторинга на суровото мляко.“
Държавен фонд „Земеделие“ извършва проверка за договорните отношения в сектора на млякото и условията и реда за признаване на организации на производители, техни асоциации и междубраншови организации в сектора на млякото и млечните продукти (обн., ДВ, бр. 10 от 2015 г.);
2. за обстоятелствата по чл. 8, ал. 4, т. 2 и 3, чл. 9, ал. 4, т. 2 и 3, чл. 12, ал. 4, т. 2 и 3, чл. 14, ал. 4, т. 2 и 3, чл. 15, ал. 4, т. 2 и 3 и чл. 16, ал. 4, т. 2 и 3 в списъците и регистрите, предоставени от БАБХ по реда на чл. 21.
3. за обстоятелствата по чл. 10, ал. 4, чл. 11, ал. 4, чл. 12, ал. 4, т. 4, чл. 15, ал. 4, т. 4 и чл. 16, ал. 4, т. 4 в Системата за идентификация и регистрация на животни на БАБХ.“
Размерът на помощта по интервенцията по ал. 1 се определя за толкова заявени и допустими площи, за колкото е изпълнено условието по ал. 3, т. 4 и са представени доказателства за това.