Като част от политиката на Европейския съюз за популяризиране на хранителните продукти, произвеждани в ЕС, Европейската комисия предоставя безвъзмездни средства за кампании за популяризиране на селскостопански продукти не само в Общността, но и по света. Новоизбраните промоционални кампании ще получат 143 милиона евро финансиране от ЕС до края на 2023 г., съобщиха от пресцентъра на ЕС. Успешните кандидати са от 13 държави-членки, в които България към този момент не участва. Сред одобрените проекти са инициативи от Франция, Германия, Литва, Полша, Испания, Гърция, Италия и др.
Приетите заявления ще се съсредоточат както върху вътрешния, така и върху пазарите извън ЕС. 59% от бюджета ще бъде предназначен за трети страни, включително Канада, САЩ и Япония. Финансирането на програмите MULTI се осъществява от Европейската агенция за научни изследвания (REA) от името на Европейската комисия.
Тазгодишната покана за предложения за финансиране получи общо 119 предложения за кампании, обхващащи производството на биологични продукти, пресни плодове и зеленчуци плюс въвеждане на схемите за качество на ЕС. След независими експертни оценки, Европейската комисия реши да съфинансира 68 кампании, от които 50 са така наречените „SIMPLER“ програми, изпълнявани от една или повече организации от една и съща държава от ЕС; а други 18 са така наречените „MULTI“ програми, изпълнявани от поне две национални организации от поне две държави-членки или от една или повече европейски организации.
Предложенията имат за цел да повишат конкурентоспособността на сектора на хранително-вкусовата промишленост на ЕС, като същевременно допринасят за Европейския зелен пакт и стратегията „От фермата до вилицата“.
Съфинансирането от ЕС ще възлиза на 88,7 милиона евро за кампаниите SIMPLE. Половината от кампаниите ще се фокусират върху пазара на ЕС, а другата половина върху страни извън ЕС като Китай, Япония, САЩ и Обединеното кралство. Финансирането на програмите SIMPLE се осъществява от държавите членки при споделено управление.
Програмите MULTI ще бъдат съфинансирани с 54,3 милиона евро.
Кампаниите ще се провеждат и в съответствие с плана за действие на ЕС за органични продукти и съобщението относно европейската гражданска инициатива „Край на възрастта на клетките“, като се спазват както стандартите за безопасност, така и за качество.
Избраните кампании ще подпишат своите споразумения за безвъзмездна помощ до декември 2023 г. и ще започнат дейността си от януари 2024 г.
Нови възможности за финансиране през 2024 г
Неотдавна Европейската комисия прие работната програма за политиката за насърчаване за 2024 г. Ако се интересувате от популяризиране на вашата продукция и искате да кандидатствате за финансиране, бъдете в крак с новостите, като следвате нашата страница за популяризиране на селскостопански продукти на ЕС. Широка гама от органи, като например търговски организации, организации на производители и агро-хранителни групи, отговорни за промоционалните дейности, отговарят на условията да кандидатстват за финансиране и да представят своите предложения.
Следващата покана за предложения ще бъде отворена през януари 2024 г., а информационните дни ще се проведат на 31 януари и 1 февруари 2024 г.