Веднага след като от Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ) съобщиха (на 5 декември), че предлагат да се дискутира по нов Закон за арендата, от Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) подчертаха, че вече се работи по спешни промени в законодателството, което да разреши доста от съществуващите противоречия във взаимотношенията между фермери и притежатели на обработваема земя. Защото някои проблеми трябва да се решават в спешен порядък – не с нови закони, чието приемане би отнело поне една година, а това не работи в услуга на земеделците.
От асоциацията на зърнопроизводителите припомниха, че още на 3 ноември т.г., когато министър председателят Николай Денков, заедно с министрите на земеделието и на финансите Кирил Вътев и Асен Василев прие и изслуша ръководството на НАЗ, бяха обсъдени 15 предложения за спешни нормативни промени, които биха подпомогнали не само зърнопроизводството, но и целия земеделски бранш.
Пред Синор.бг председателят на НАЗ Илия Проданов съобщи, че към този момент немалка част от тези предложения вече са изпълнени, а по друга се работи усилено, като парламентът е на път да приеме поне две от законодателните им предложения.
Ето и пълният списък на поставените от бранша искания, по който в агроминистерството също подготвят промени в някои поднормативни документи.
1) Ситуацията с вноса на селскостопанска продукция от Украйна. Предоставяне на информация от Агенция „Митници“ относно внос на слънчоглед, пшеница, царевица, рафинирано олио и др.; Засилване на контрола върху доставките на селскостопански стоки, влизащи в страната. Прилагане на лицензионните режими за внос от Украйна. Подпомагане на сектор "Зърнопроизводство" за преодоляване на последствията от войната в Украйна (изпълнено);
2) Индикативен график за изплащане на средствата от европейските земеделски фондове (изпълнено);
3) Промени в чл. 37в от Закон за собствеността и ползването на земеделски земи (ЗСПЗЗ), касаещи улесняване процеса на доброволно споразумяване за комасирано ползване на земеделските земи (в ход да бъде изпълнено);
4) Промени в Закона за арендата, целящи регламентиране и поощряване на сключване на дългосрочни договори за аренда (промените се подготвят в МЗХ);
5) Приемане на държавен механизъм за регулация на рентните плащания в страната, основан на добив и изкупни цени (промените се подготвят в МЗХ);
6) Създаване и приемане на Закон за браншовите организации в земеделието, Закон за аграрната камара и Закон за селскостопанските кооперативи (предстоят);
7) Осигуряване на продължаването на прилагането на държавната помощ „Помощ за инвестиции в земеделски стопанства чрез преотстъпване на корпоративен данък” за срок до 2029 г. Предоставяне на възможност за сливането на две години преотстъпен данък (за 2023 и 2024 г.) и инвестирането му до края на 2025 г.(промените се обсъждат в комисиите на Народното събрание).
8. Държавна помощ за отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство – завишаване на бюджета за държавната помощ и възстановяване на 100 % от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство, както е разписано като възможност в нотификацията пред ЕК (подготвят се);
9) Определяне на напояването като стратегически национален приоритет – мерки и действия за подобряване на поливното земеделие в страната: преобразуване на „Напоителни системи“ ЕАД в Агенция; държавна подкрепа за цената на водата; облекчаване на нормативните режими за инвестиционни проекти, свързани с водоспестяващи технологии (МЗХ);
10) Промяна в Закона за данъците върху доходите на физическите лица, която по същество да върне старата разпоредба на чл. 73, ал. 1, т. 4, касаеща декларирането на рентните плащания. Лицата изплащащи необлагаеми доходи по чл. 13, ал. 1, т. 24 от ЗДДФЛ законово могат да изплатят на един представител от съсобствениците рентното плащане (чл. 30, ал. 3 от Закона за собствеността), а чл. 73, ал. 1, т. 4 ЗДДФЛ вменява задължение, касаещо всички съсобственици (промените се обсъждат в комисиите на Народното събрание);
11) Спазване на разпоредбата на чл. 13, ал. 1, т. 24 от ЗДДФЛ, която гласи, че не са облагаеми доходите, получени от рента, аренда или от друго възмездно предоставяне за ползване на земеделска земя, тъй като НАП тълкува разпоредбата по различен начин (промените се обсъждат в комисиите на Народното събрание);
12) Приетите промени в Закон за енергията от възобновяеми източници, касаещи изменения в Закон за опазване на земеделските земи;
13) Закон за опазване на селскостопанското имущество – актуализиране на разпоредбите относно контрола и санкциите с цел засилване на превантивния ефект на Закона;
14) Временно разрешаване на контролирана и ограничена употреба на неоникотиноидни препарати за растителна защита;
15) Закон за управление на отпадъците – облекчена регистрация и отчетност за земеделските производители в системата НИСО.
По първите три точки ведомството вече е изпълнило задълженията си. В парламентарни комисии вече се придвижва и решаването на проблема, поставен в точка 10 и свързан с обявяването на рентните плащания. За да бъдат улеснени малките земеделски производители, които плащат ренти под хиляда лева, се предлага административно облекчение – да не обявяват тези плащания. Целта е тази бюрократична пречка да отпадне за тях. Също в напреднал етап на обсъждане в Народното събрание е и друга промяна в закона за корпоративното облагане. Целта е до 2029 г. България да продължи преотстъпва корпоративен данък при направени инвестиции.
Много скоро от агроминистерството трябва да информират и за изпълнението на поетите ангажименти по другите точки от списъка с 15-те искания.