До 11 ноември върви последното обсъждане на промените в наредба 3 за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, включени в Стратегическия план, за проверките, намаления на плащанията и реда за налагане на административни санкции, обнародвана в 23 брой на „Държавен вестник” от 2023 г. В новите текстове, за които Синор.бг ви информира, беше записано, че кандидатите, подали заявления за директни плащания на площ в Кампания 2023 г., могат да коригирита или оттегляне на заявлението си в срок до 20 ноември т.г., на база данните от системата за мониторинг на площ.
В новите корекции към наредбата се посочва, че до края на ноември 2023 г. Държавен фонд „Земеделие“ следва да извърши калкулация на плащанията въз основа резултатите в системата за мониторинг, като тези проверки трябва да докажат допустимостта на площите, заявени за подпомагане.
От началото на ноември 2023 г. Системата за мониторинг на площ ще визуализира три вида резултати, които земеделците ще погледнат през регистрацията си в СУЕ на ДФЗ. Три са възможностите за направените от вас очертавания – че те са „в съответствие“, че са „неубедителни доказателства за несъответствие“ или, че има „несъответствие“, като същите ще бъдат обозначени със зелен, жълт и червен цвят.
С предложените допълнения в наредба 3 от 2023 г. се създава допълнителна яснота за кандидатите във връзка с площите, заявени за подпомагане по интервенции за директни плащания, базирани на площ, за които системата за мониторинг на площ е констатирала резултат „В съответствие“ и „Неубедителни доказателства за несъответствие“ и „Несъответствие“, като в допълнителната разпоредба се създават дефиниции за горепосочените резултати.
„В съответствие“ е резултат от системата на мониторинг на площ, кодиран в „зелен“ цвят, за наличие на убедителни доказателства за съответствие между декларираните данни и данните, получени като резултат от автоматизирани процедури по наблюдение от системата за дадено монитируемо условие за допустимост.
„Несъответствие“ е резултат от системата на мониторинг на площ, кодиран в „червен“ цвят, за наличие на убедителни доказателства за несъответствие между декларираните данни и данните, получени като резултат от автоматизираните процедури от наблюдението на системата за дадено монитируемо условие за допустимост.
„Неубедителни доказателства за несъответствие“ е резултат от системата на мониторинг на площ, кодиран в „жълт“ цвят, за наличие на ясни и конкретни доказателства за несъответствие между декларираните данни и данните, получени като резултат от автоматизирани процедури от наблюдението на системата за дадено монитируемо условие за допустимост.“
С корекциите в наредба 3 се правят изменения и в Приложение 7 към чл. 21, ал. 5 в методиката за определяне на млечния еквивалент за млечни продукти се добавя млечният продукт „кефир”.
През последните години страната преминава през различни кризи, които създават затруднения на бенефициентите за изпълнение на одобрени проекти по ПРСР 2014-2020 г., в тази връзка се предлага да се допълни вида на възможните гаранции за предоставяне на авансово плащане за държавните предприятия.
Затова и в заключителната разпоредба на проекта на наредба е предвидено изменение в Наредба № 4 от 30 май 2018 г. за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (обн., ДВ, бр. 48 от 2018 г.), наричана по-нататък „Наредба № 4 от 2018 г.“. С предвижданото изменение на Наредба № 4 от 2018 г. се разширява кръгът на допустимите обезпечения за предоставяне на авансово плащане на публични бенефициенти за проекти, финансирани от Програма за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ПРСР 2014 – 2020 г.).
В чл. 63 от Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година е предвидено, че авансовите плащания се подчиняват на условието за предоставяне на банкова гаранция или еквивалентна гаранция, съответстваща на 100% от размера на авансовото плащане. По отношение на публичноправните бенефициери, авансовите суми се изплащат на общини, регионални органи и техни сдружения, както и на публичноправни субекти.
В параграф 2 на чл. 63 е посочено, че инструмент, предоставен като гаранция от публичноправен орган, се счита за еквивалентен на гаранцията, посочена в първата алинея, при условие че органът се задължава да плати сумата, покрита от тази гаранция, ако не се установи право за получаване на изплатения аванс.